• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Abs....

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Hej,har en saab 9000 som jag har problem med abs-lampan,den lyser hela tiden å de gillar inte bilprovningen någon som vet hur jag skall släcka den utan å klippa kabeln brommsarna är ok men lampan lyser.Saab tar 600:- för å koppla in databoxen tycker det ä mycke pengar bara för den testen.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Abs....

Det du kan göra är bla. att du hissar upp bilen och lossar hjulet .
tittar så det inte dels är några direkta brott på kabeln , på audi är det så att ABS givarna är itryckte och sitter bara fast med en spännhylsa ( före 1986 var en del skruvade) .
Det kan vara så att om en givare har flyttat sig ut 0,5 mm så kan ABS givaren inte känna av kuggkransen .
Sen kan det ju även vara så att hela kuggkransen är sönderostad men då borde felet först indikera när du kör för hela kransen kan /bör inte vara borta .

Det är inte så enkelt att säkringen har gått ?? På vissa Audi så sitter den på ett relä .


Jag skulle loss hjul för hjul och knacka in resp. givare SAMT kolla så inte givaren tar i kuggkransen genom att snurra på navet .

Även mäta hur mycket givaren sticker ut från fjäderbenet/navet och jämföra detta med andra sidan .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Abs....

Vill du göra det på ett enkelt sätt kan du ju brygga mellan oljetryckslampan och abslampan...fast det åtgärdar ju inte problemet utan gör bara så att bilen går igenom bilprovningen.
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Abs....

Lyser lampan kontinuerligt direkt när du startat bilen eller måste du rulla en liten bit innan den lyser kontinuerligt?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Abs....

Då är det med största sannolikhet inte någon ABS-krans eller fel på avståndet som spökar. Det märker inte styrenheten förrän bilen börjar rulla.

Då har du har troligen ett avbrott i någon av ABS-givarna, det är ett vanligt fel. Du får leta upp skarvarna mellan givarna och kabelstammen, de sitter nånstans i motorrummet och ev i bagaget och mäta motståndet i varje givare.

Med årsmodell och motor, eller ännu hellre - reg.nr, så har jag kanske så att jag kan kolla verkstadshandboken.
 

Essal

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2024
Sv: Abs....

Jag har haft samma problem med min volvo, det kostade 750:- på Mekonomen att fixa. Det var en av givarana på hjulet som pajat
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Abs....

Hej!
En snabb och enkel lösning. Men BARA tillfälligt.
Ta bort lampan, men glöm ej att kolla upp det hela.
/ Frank
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Abs....

Kan även vara pumpen i abs enheten som felar tycker inte man ska "laga "fel med att koppla ifrän lampan.smidigast är nog att gå via dator istället för att "gissa"fel brukar bli dyrare Lycka till
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Abs....

Kolla att lamporna till bromsljusen är hela! Jag hade en gång en Audi som visade fel på ABS-enheten och det visade sig vara lamporna till bromsljuset som var trasiga. Förmodar att varningslampan på något vis var seriekopplad med bromsljusen.
 
Senast ändrad:
I

Iveco 35

Guest
Sv: Abs....

En vaken besiktningsman ser att inte lampan lyser om du plöckar bort den då åker du likväl på en tvåa. Prova att ta bort minuskablen någon halvminut och se om felkoden försvinner. Olle.
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Abs....

Jag har tyvärr ingen verkstadshandbok till aktuell bil på datorn hemma så jag kan inte komma med några tips var givarnas kontaktstycken (skarvar) sitter.

Har verkstadshandbok på jobbet om du vill att jag ska kolla imorgon....

Annars så är det nog lika lätt att mäta direkt i kontaktstycket till ABS-styrenheten, den sitter i motorrummet på ABS-ventilpaketet vill jag minnas.

Försöker komma ihåg det till imorgon...
Natti
 

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Sv: Abs....

Hej skarvarna till abs givarna bak sitter under baksätet och fram sitter dom i överkanten
på dräneringsdiket vsid (under torped skyddet) värdet på dom bör ligga mellan 950-1100 0hm
MVH Sören
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Abs....

Då är det med största sannolikhet inte någon ABS-krans eller fel på avståndet som spökar. Det märker inte styrenheten förrän bilen börjar rulla.

Då har du har troligen ett avbrott i någon av ABS-givarna, det är ett vanligt fel. Du får leta upp skarvarna mellan givarna och kabelstammen, de sitter nånstans i motorrummet och ev i bagaget och mäta motståndet i varje givare.

Med årsmodell och motor, eller ännu hellre - reg.nr, så har jag kanske så att jag kan kolla verkstadshandboken.
--------------------------------------------------------------------

På Audi är det så iallafall att om givaren är för långt ut eller om givaren skulle vara där kuggkransen är trasig så blir det felindikation .

Om han vet var styrboxen till ABSen sitter så kan man även mäta där vilken givare som inte ger signal .


Menar du Haynes böckerna så står det inte så mycket om detta i dom eller har du Saabs svar på VAGs ELSA : ELSA Audi VW Seat Skoda
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Abs....

Nu har jag fått en stund över....

När man slår på tändningen gör ABS-systemet en systemkontroll och om det inte hittar något fel slocknar lampan inom 5 sek.

De fel som inte kan hittas under systemtesten är t.ex trasig givarkrans eller för stort eller litet avstånd mellan krans och givare.

Det märker systemet först av när bilen börjar rulla och signalerna avviker mer än accepterat värde.

Det är som sagt lättare att komma åt och mäta vid styrenheten i stället för vid skarvarna.

Men! Var försiktig så att du inte vidgar kabelskorna i kontaktstycket, då kommer ännu fler problem.... Använd små stift att trycka in i kabelskorna.

Skickar med två bilder....
 

Bilagor

  • Saab1.jpg
    Saab1.jpg
    82,3 KB · Visningar: 3
  • Saab2.jpg
    Saab2.jpg
    37,8 KB · Visningar: 3
Toppen