• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkring i EBL för AES-kylskåp

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
I min Adria -08 finns ett Thetford-kyl/frys med SES (det som kallas AES hos Dometic). I elektroblocket (EBL226 i vårt fall) finns en säkringshållare (15A) som är märkt med varningstexten: "Fuse only with AES-refrigerator, AES 15A". Denna säkring var INTE insatt vid leveransen. Jag har vid något tillfälle (långliggning på camping med elstolpe) satt i den. Tänkte att om det blev ett "kortvarigt" nätbortfall (Grekland:wink:) så skulle skåpet gå över till 12 V (istället för på gas) när det stod i autoläge. Har jag helt missuppfattat funktionen? Skall säkringen vara isatt eller inte???
Har försökt läsa både manualen till kylskåpet och till elektroblocket utan att få klarhet.
Tacksam för ett vederhäftigt svar från någon som vet (inga gissningar).
Tack på förhand!
Boo/Hjulnissarna 1025
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Säkring i EBL för AES-kylskåp

Om det fungerar som vårt Dometic med AES så väljer skåpet

I första hand 230V
I andra hand 12V
I tredje hand gasol.

Det innebär att det går på 12V om det inte finns 230V.
Jag har kopplat 12V anslutningen via ett relä till bilens batteri så att 12V försvinner när jag stoppar motorn. Då går skåpet över på gasol.
På så vis går skåpet på bilens 12V när man kör.
Det finns en 15 minuters fördröjning när 12V försvinner till dess att gasolen tänds.
Bra när man stannar för att tanka
/Nisse
PS. med andra ord riskerar du att ladda ur bodelsbatteriet om säkringen sitter i jämt
 
Senast ändrad:

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Sv: Säkring i EBL för AES-kylskåp

Hej
Har en likadan kyl/frys i min Adria och säkringen skall inte vara i då det är avsett för en annan inkoppling av av skåpet . Din efterfrågade funktion kan enkelt testas om du kopplar in bilen på 230 V startar kylen samt har gasventilen öppen , då kommer skåpet att automatiskt gå över på gasdrift när du tar ut elanslutningen.

mvh
Bengt
 
Toppen