• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Otrolig modelljärnväg i Hamburg .

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Jag höll på och meckade i garaget och lyssnade på Mixmegapol och då höll radioprataren och tjatade om det otroligaste han hade sett och nyfiken som man är så gick jag in och kikade på sidan och kikade på filmen KLICKA HÄR FRAMFÖR: Mix Megapol - Det är inte vanlig radio... - Thomas Hindersson blogg och jag kan inte annat än att hålla med det var en helt otrolig modelljärnväg med alla dess tillbehör .

Jag har väl sett filmen 3 gånger samt googlade jag på youtube och fann detta :
YouTube - miniatur wunderland+

Det blir garanterat stopp i Hamburg nästa gång vi åker ner , här är deras hemsida : Miniatur Wunderland Hamburg - model building - model railway Hamburg

Eller vad tycker ni ???
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Otrolig modelljärnväg i Hamburg .

Vill man inte åka utanför Sverige - och är i närheten av Västerbotten - så finns det i Vännäs en hel villatomt som täcks av en modelljärnväg.

Visserligen inte lika otrolig som den i Hamburg men ett intressant utflyktsmål om man är i närheten.
Bilder och beskrivning finns på Tuffa Tåg presenterar: Vårt hem och vår bangård och eftersom det är en utomhusbana så är sommaren rätt tid för ett besök.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Otrolig modelljärnväg i Hamburg .

Ja den järnvägen är väl värt ett besök, såväl gammal som ung. Där var tidigare en ställplats bara några hundra meter ifrån packhuset med järnvägen, men tyvärr så är den borta vad jag vet.
Kolla in kontrollrummet där man kör tågen ifrån, eller LKAB i Kiruna
 

Bilagor

  • Kontrollrummet 009.jpg
    Kontrollrummet 009.jpg
    257,6 KB · Visningar: 11
  • LKAB i Kiruna 016.jpg
    LKAB i Kiruna 016.jpg
    316,8 KB · Visningar: 13
F

F.d. 15874

Guest
Sv: Otrolig modelljärnväg i Hamburg .

Emil 6 år har precis varit i Hamburg på semester tillsammans med mormor, besökt släkten mm, en av dagarna har de varit på just denna miniatyrvärld och det har fastnat i hans minne. De hade tillsammans med småkusinerna varit där i mer än 5 timmar och hade inte de vuxna tyckt att nu var det nog så hade de nog blivit kvar i 5 timmar till.
Emil vill att vi åker dit igen så fort vi bara kan....jag har sett alla deras bilder därifrån och det verkar vara ett fantastiskt bygge

//Agneta
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Otrolig modelljärnväg i Hamburg .

Det borde finnas några stellplats ganska nära jag borde ha kordinatera i bilen skall titta.
 

Anita / Soren

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2024
Sv: Otrolig modelljärnväg i Hamburg .

Var på väg dit i höstas men området ikring var som en enda stor byggplats just då. Vi kommer definitivt att försöka igen när vi har bättre tid än vi hade den gången. Bengt-Åke Linder är ju från Falköping och en kuriositet är att dom någonstans på denna stora annläggning har en Kinnarpsbil (Besucherfotos Skandinavien Bild 43) säger jag som jobbar på ett åkeri som kör för just Kinnarps.
 
Senast ändrad:

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Otrolig modelljärnväg i Hamburg .

Det finns en ställplats på Poggenmühle 4, Firma C Paulmann som det är promenadavstånd till.
Anders.B
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Otrolig modelljärnväg i Hamburg .

Hej.
Har du aktuella uppgifter, är du säker på att den finns kvar? När jag tittar på kartan så är gatuadressen där det har varit en ställplats men den är borttagen för man bygger om i området. Sist vi var där, fanns där en skylt som hänvisade till http://www.husbilsklubben.se/forums/t20266/ och den var inte så trevlig.
 
Toppen