• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Slopande av SÄIFS 2001:2

J

Jarn

Guest
Förslaget om att ta bort den av många privatimportörer så frustrerande regel som heter SÄIFS 2001:2 är tydligen nu bestämt att avskaffas.

Det som många av oss retat sig på och gjort att många fått lägga ner mycket av både tid o pengar på, är ju bl.a. diskussionen om antal takluckor, placering samt om de är ventilerade eller ej.
Sverige har ju ansett sig ha fog för egna regler på detta, vilket ibland fått smått komiska följder, man har varit tvungen att ibland ha ett draperi fördraget för sängen, alternativt att man måste ha det demonterat vid ventilationskontrollen. Ibland sätta igen en ventil, en annan gång montera in en ny eller spärra befintlig i ventilationsläge vid besiktningen.

Då jag om en månad förhoppningsvis kommer hem med en ny husbil, så var jag intresserad av att höra hur det var med förslaget som låg om slopande den 29 april.

Detta svar fick jag:

Beslutet om upphävande är nu taget av generaldirektören och kommer bl.a. att publiceras på vår hemsida.
Föreskrifterna SÄIFS 2001:2 kommer att sluta att gälla den 29 april samtidigt som regeringen gör en ändring i fordonsförordningen som innebär att Bilprovningen inte ska tillämpa våra regler.
Det förefaller alltså inte nödvändigt att du bokar tid hos M för provning av gasol och ventilation enligt SÄIFS. Jag känner inte till några nya krav på kontroll på importerade fordon.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Slopande av SÄIFS 2001:2

Tack då blir det en import sedan när euron har gått ner för nu höjer vissa handlare priserna i Sverige .

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Det finns både för och nackdelar med detta tror jag. Jag fick en anmärkning att gasolen från kylskåpet kunde sjunka ner i ett hål med ca 7 cm i diameter där fanns det elkopplingar. Tyckte att det var bra att han sa till . Fyllde upp hålet med en burk typ silikon, Hål för ventilationen var upptagna i golvet under dinetten, Men utrymmet var stängt från dinetten och in i bilen. Har en 93 a frågade honom hur folk har överlevt i bilen i 14 år då skrattade han, Så ibland kan paragrafer se löjliga ut men ibland är dom nog bra. Han sa att husbilstillverkare ofta inte bryr sig om installationsanvisningar för de olika gasapparaterna.
Lycka till med bilen

röris

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025

Hej

Det är ju så att det är inte förbjudet att göra kontrollen hos M om man vill och det kommer säkert att bli billigare nu när det inte är obligatoriskt. Så känner man sig osäker om man importerar en husbil så kan man ju göra kontrollen.

Senast ändrad:
F

F.d. 2577

Guest

Av direktinportskäl så lät jag M testa bilen 2008, lite dyrt (8500:) men inte helt bortkavstade pengar. De hittade 3 punkter som jag gärna delger er importörer.
1) Tätmassa kring takluckan hade vid motering pressats upp så de fria luftvägarna reducerades.
2) Gasoltuberna behövde lyftas från golvet så fri dränering uppstod.
3) Den trelågiga gasolhällen saknade en skyddsplåt på undersidan, Risk fanns att något som stacks in ett överfyllt skåp kunde skada de klena rören.
Dessa punkter åtgärdade jag själv, sedan var det inga problem.
Leffe

Senast redigerad av en moderator:

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Pelle räkna med att jag kommer att åka förbi kisen på M i Haninge och visa finger när jag hämtar hem min nästa bil skall bli kul.

F

F.d. 2577

Guest

Visst kändes det att få lägga ut för gasoltest, men M-folket har alltid varit "proffsiga" vid mina besök. Bättre en tom klånbok och kista än en fyll dito osv. Skall du peka finger åt någon, Cartagofrik, så får det väl vara till politerna. Fast det var ju dom som tog bort lagen, så det känns ju ganska meningslöst.
Leffe

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Jag har aldrig upplevt dom proffsiga vad gäller Gasolbesiktningen i alla fall. Han måste hela tiden ringa och fråga Gudfadern på MTC i Jordbro. Fan va skönt och slippa dom i fortsättningen.

F

F.d. 9614

Guest

Tja, för mig blev det en merkostnad på nästan 20 000 pga stela gasolbesiktningsregler. Fattades en typskylt på pannan så jag fick byta ut en fullt fungerande panna för att få godkänt... Utan godkänd gasolbesiktning, ingen regbesiktning så det var ett måste...

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Hur fungerar det om man monterar in ex en ugn i husbilen. Om den är besiktigad med ex 3 gasolapparater och man monterar in en gasolapparat till.
Ha det

J

Jarn

Guest

Peter, jag tittar på reg.beviset till husbilen och där står i mitt fall:
3 st förbränningsapparater för gas enligt SÄIFS 2001:2

Det måste ju då betyda, att eftersom det upphör, så kommer även den anteckningen att försvinna.
Så det är fritt fram att installera ytterligare apparater som går på gas.

Därmed inte sagt utan att man givetvis för egen o andras säkerhets skull, bör göra det fackmannamässigt och även göra en täthetprövning efteråt.

Senast redigerad av en moderator:
J

Jarn

Guest

Nej, inte såvida det är så att du kommer att få problem överlast.

Jag vet inte vad en ugn väger, men t.ex. ett extra bodelsbatteri kan ju väga runt 30 kg. och man behöver ju inte göra ombesiktningar för andra saker som väger, t.ex markis, extra batteri, solpaneler etc.

poolsson

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2026

Hej!
Har läst inläggen o att den obligatoriska gasol o vent.besiktning upphör från den 29 april.
Personligen så tycker jag att det är bra att den upphör,har själv importerat 4 st husbilar och medverkat till 4 andra bla en amerikansk husbil med gasoltank och fått klart för mig att det förmynderi som Sverige ägnat sig åt är under all kritik.Man har regler i Tyskland och övriga Europa som reglerar gasol o ventilation på minst lika bra grunder som i Sverige enda skillnaden är att om du köper en husbil i Tyskland så tror Svenska myndigheter att det är helkassa (har själv hört myndighetspersoner yttrat det) man vet inte hur gasol o ventilations utförande skall göras.I övriga Europa tillverkas det många gånger mera husbilar per år än i Sverige ändå så anser Svenska myndigheter att det blir fler olyckor i husbilar och husvagnar.Det är upp till oss själva att en gång om året göra en gasol täthetskontroll eller skaffa en indikator som du sätter på tuben och kan själv testa varje gång du byter tub det är samma sak som bilprovningen gjorde.
Mvh POOLSSON

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har sett flere tilfeller på at dokumentasjonen fra produsenten av en tvangsluftet luke underkjennes og at det kreves at det installeres en helt bestemt svenskprodusert ventil eller at det fjernes deler av en heiki-luke slik at en kan se ut under luken når den er lukket. Ingen tvil om lufting når det kommer snø direkte inn gjennom luken som ikke kan stenges mere.

En av våre medlemmer måtte sist år fjerne invendige dører for å få bilen godkjent på en helt ny bil som noen ganger slapp igjennom uten modifikasjon for andre.

poolsson

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2026

Hej!
Det är av största betydelse att ventilationen i dörrar och instrument paneler är fria (har själv sett att det finns flera under instrumentbrädan som ej går att stänga,har eftermonterat ac och då plockades hela instrumentbrädan ner och sett flera öppningar)fler än det friskluftsintag som man kan ställa till recirkulation.De och att de takluckor som är ventilerade (inte alla Hekiluckor) och att det finns ventilations kanaler under panna och i köksbänk räcker enligt de bestämmelser som gäller i EU.I sverige har man regler som att det slulle göra något om man har ett draperi som inte går ner till golvet fördraget eller ej eller om du har en mörkläggningsgardin i en ventilerad taklucka det är sådana regler som gör en frustrerad,alla gasol instalationer i Eu föreskriver stålrör titta på äldre husvagnar och husbilar bla Nordic har själv haft en sådan där man drog koppar rör under bilen/vagen som åts upp av saltet här.
Mvh POOLSSON l

Toppen