• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varbergs ändring av Getterön

F

F.d. 50042

Guest
Varbergs kommun vill tydligen inte ha besök av husbilar. På ställplatsen Getterön gäller
numera parkering max 8 timmar! Camping hänvisas till campingplatserna.
Adjö Varberg!

Bosse HBK 1812
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Varbergs ändring av Getterön

Låter lite trög att vi inte kan stå/övernatta där när vi ska träffas på Fisketräffen.
Vi får väl dra någon stans ett par timmar och komma tillbaks vid 22:30 och åka igen 06:30.
Nä skämt åsido, vi åker väl in till Fästningen och ställer oss under natten.
Sen kan vi fortsätta fiska dan efter.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Varbergs ändring av Getterön

:cool: Peder hur är det med den där fästningen? Jag menar om det är P-förbud där med? får det plats ca 40 Husbilar där?

Det är ju inte vidare roligt att bli inlåst på fästningen på vatten och bröd av höga vederbörande, bara för att man vill övernatta i kommunen?

Tänk att sverige är så trångbott att man måste begränsa grusparkeringar till åtta timmar, för att alla ska ha någon stans att stå parkerade.

Jag tycker att det ger en dålig smak av att besöka Varberg över huvud taget, jag menar har dom det så trångt på V-kusten, kom över hit till oss på Ostkusten där är alla välkommna.

Det finns ett talesätt som säger " Finns det skärterum finns det Hjärterum" det gäller här på Ostkusten.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Varbergs ändring av Getterön

:cool: Jag sökte på ställplatser på Varbergs Kommuns webbsida.

Resultatet blev ett klart besked må jag säga ( Camping Italien, Upplev Danmark,Flyg Tyskland, Byt Bil.com ).

Raka besked är något jag gillar.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Varbergs ändring av Getterön

:cool: Du har så rätt Calle.

Sen är ju den stora frågan om västanvinden från havet blir dålig redan i början av landmassan från västkusten , eller om det blir värre ju längre mot ostsidan den kommer?:)
 
F

F.d. 11525

Guest
Sv: Varbergs ändring av Getterön

Skylten med 8-timmarsparkering har funnits på Getterön i flera år,men någon koll har såvitt jag vet
aldrig förekommit.Platsen är främst avsedd för badande på sommaren då det är ont om parkeringsplatser, men kvällar och nätter är det gott om plats.
Vid fästningen har kommunen märkt ut ca 10 ställplatser för husbilar, så det är bara att komma hit .
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Varbergs ändring av Getterön

Godmorgon go vänner!
Jag har på alla sätt och vis försökt få politiker och tjänstemän i Varberg att förstå nyttan med att vi husbilsägare får parkera på Getterön.
Dessa är dock totalt oförstående till att vi inte vill in på campingar.
JAG BER ER ALLA I KLUBBEN SOM HAR TÄNKT BESÖKA VARBERG, RING, MEILA OCH KRÄV ATT FÅ BESKED OM VAR VI FÅR STÅ, POÄNGTERA ATT GRUSPARKERINGEN PÅ GETTERÖN ÄR ATT FÖREDRA, SNÄLLA, SNÄLLA, SNÄLLA, TERRORISERA DOM.
Ha en underbar dag alla.
MVH KEJO20
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Varbergs ändring av Getterön

Vi besökte Getterön en helg försommaren 2008. Skylten med 8-timmars parkeringssylt var uppsatt redan då. Det fanns ett tjugotal husbilsekipage plus några husvagnar på grusplanen.
Det var ett fantastiskt väder och parkeringen blev fullproppad av badgästernas personbilar.
Kring husbilarna var det febrila aktiviteter, markiser vevades ut, grillar tändes, öl och vin förtärdes.
Så helt plötsligt händer något vid 17–18-tiden … en polisbil kör in på området och runt hela parkeringen, den stannar vid en husbil och ut stiger poliserna och börjar prata med husbilsägaren, en polis fotograferar ekipaget. Efter en stund avlägsnar sig poliserna, vi (och de flesta av husbilsfolket) frågar vad de ville.
Någon hade ringt och klagat på att husbilarna/vagnarna inte respekterade 8-timmarsregeln samt camping förekom på området, polisen noterade klockslaget och sa att de skulle återkomma om åtta timmar.
På två timmar tömdes området på campingfordon, vi och två andra ekipage stannade kvar fast vi flyttade våra bilar till en annan plats inom området. Polisen återkom aldrig.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Varbergs ändring av Getterön

Felet var ju grill, markis mm. Det är ju en parkering, grillen och det andra förknippas ju med camping.
Man får väll i det läget skylla sig själv, fläskar man ut hela kittet runt husbilen på en parkering så blir ju resultatet att någon tycker att måttet är rågat

Gurra
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Varbergs ändring av Getterön

Felet var ju grill, markis mm. Det är ju en parkering, grillen och det andra förknippas ju med camping.
Man får väll i det läget skylla sig själv, fläskar man ut hela kittet runt husbilen på en parkering så blir ju resultatet att någon tycker att måttet är rågat

Gurra

Håller med dig, jag relaterade bara till händelsen utan att lägga några värderingar i den.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Varbergs ändring av Getterön

:cool: Tjena Kejo och alla andra med för den delen.

Jag förstår din frustration med att stånga huvudet blodigt med sk politiker. Men att försöka att förstå vad det är som är den bakomliggande orsaken till deras ointresse att tillmötesgå "vårt "intresse, är inte det lättaste man kan ägna sig åt.

Jag kan ha förståelse för dom här ovan nämda insidenterna, MEN det behöver inte betyda att kommunen "inte" måste ha en klar ställning i frågan hur man hanterar dessa händelser.

För kommunens del är ju det bara ett bevis för att det som företelse bara fortätter,så länge man inte ger klara besked.

Ville man göra något åt situationen borde man bjuda in till en diskution i stället. För att höra sig för om den nya tiden som ändå står för dörren med oss Husbilsåkare som bara blir fler och fler för varje år.

Men jag kan idag inte komma ifrån att, kommuner med denna inställning till medmänniskor som trots allt har gjort valet att besöka kommunen bemöts som om dom vore pestsmittade.

Jag kan bara relatera till min egen kommun( Valdemarsvik) där jag för närvarande håller på med Turistchefen Göran Trysberg om att anlägga helt nya Ställplatser ca 5-7 st för närvarande.

Jag var senast i förmiddags inne på kommunen med en egenritad planbeskrivning över en parkering i centrum som skulle passa utmärkt till ändamålet, med inritade platser om hur vi skulle vilja att det såg ut om (vi) fick vara med att bestämma, och gehöret var fullständigt i från Turistchefen GöranTysberg. Nu gäller det att förankra det hos politikerna om dess förträfflihet, och jag tror mig veta att kommunstyrelsens ordförande Torvald Karlsson var helt övertygad att detta ska sjösättas i kommunen.

När jag kontaktade kommunen i första ledet, var min intuition att kan jag bara få dom att ge sig tid till att lyssna på vad vi har att framföra för argument i detta ärende, så skulle dom nog ha förståelse för vårat resonemang om ställplatser i kommunen som ger en signal om att " Hit är du hjärtligt välkommen med din Husbil".

Så jag tror inte att man ska "bombardera kommunen med mail av alla de slag" utan att ni som bor i kommunen bestämmer er för att göra gemensam sak, bestäm er för en strategi som ni utgår i från, så tror jag vägen till framgång i ärendet blir mycket lättare att nå.

Kejo, jag vill inte framstå som någon expert inom området på någon punkt, men om jag kan hjälpa till på något vis, slå en telefonsignal till mig så hjälper jag gärna till efter bästa förmåga med att ge dom erfarenheterna jag tillfälligtvis har förskansat mig med.

Jag är av den bestämda uppfattningen att när en kommun, som har anlagt nya ställplatser får "beröm" av lyhördhet från oss husbilsåkare i form av att vi då kan bombardera dom med "beröm i stället" då har vi troligtvis lyckats etablera en stormvåg över alla kommuner som är långt större än en sunamivåg av Tailands storlek .


ps Ursäkta gämförelsen med tailand, och att inlägget blev alldeles för långt.
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Varbergs ändring av Getterön

Hejsan Hasse
Som utställningsansvarig för västkustens största bilträff så är jag väl insatt i hur det fungerar i kummunkontoret här i Varberg.
Jag höll i denna träff i nio år och känner de flesta där inne.
Politiker och tjänstemän är totalt ointresserade av allt som har med bilar och husbilar att göra, deras intension är att Varberg skall vara en totalt bilfri stad, endast cyklar och gående skall tillåtas.
Tro mig jag har på alla vis försökt få upp ögonen på dessa individer, senast när jag fick en förfrågan om jag kunde anordna nordiska träffen.
Några mer inskrängta och ointresserade personer finns inte, till och med turistchefen som gillade min idé med nordiska träffen lyckades inte ändra deras syn på husbilar.
Så jag annser fortfarande att det enda som hjälper här är meilbombning så dom ser att vi är många och att dom förstår vad vi vil.
För övrigt är jag för en gång och cykelfri innerstad.
MVH KEJO 20
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Varbergs ändring av Getterön

:cool: Tjena Kejo Jag har full förståelse för dina fruktlösa försök att få dessa tydligen ointresserade politiker att ändra på sin inställning. Det verkar vara som det kan ha gått prestige i frågan om bilar i Varberg med dina politiker och tjänstemän?.

Jag vill absolut inte förta din kunnskap om dessa människor, för du verkar ha gjort allt som går för att få gehör för dina arrangemang.

Du skriver att Turistchefen är med på noterna? har du pratat med honom om en mailbombning? vad är hans åsikt om saken det vore roligt att höra. Jag menar att ska man kasta bomber mot en fiende utifrån fästningen, borde det vara mera effektivt att ha en medlöpare som befinner sig på insidan av fästningen för att kasta bomber innifrån?.

En ide vore kanske att Turistchefen fick ta emot en massa mail från oss som han sedan kan uppvisa för berörda parter? för jag måste ändå tro på att tjänstemän och politiker trots allt måste lyssna på vad han har att säga i frågan. För till syvenden och sist är vi väl att betrakta som turister när och om vi kommer till Varberg?.

Sen att kommuner vill styra turisterna till campingar, kan ju ha att göra med ingångna avtal med campingvärdar som inte heller har en bredare syn på oss husbilsåkare, än att vi ska in hos dom för att bidra till deras inkomster.

För mig känns det som att man ska ta ett resonemang med turistchefen för att få information om vad det är som gör att de andra berörda parterna vägrar att ändra på sin inställning.

Kejo jag vill absolut inte komma med pekpinnar till dig, men jag tror att det måste finnas en lösning på problemet, det gäller bara att hitta ingångstråden till problemet.

Jag är inte främmande för att göra som du skriver med mailbomber, bara det inte försämrar en redan frostig relation med kommunen.

MVH Din fiskebroder Hasse.
 
Senast ändrad:
Toppen