• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pris extra bodelsbatteri

F

F.d. 2692

Guest
Skulle vilja höra med er om detta inte känns för dyrt. Har fått ett pris på ett extra bodelsbatteri (gel) inkl. montering för 4.000:-.

Känns dyrt eller hur.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Pris extra bodelsbatteri

Det beror lite på batteriets storlek och hur det skall placeras. Jag köpte ett 90Ah och fick betala 3000:- enbart för batteriet här i Ystad vilket var billigt i förhållande till de övriga jag kollade med här i Sverige och i Tyskland.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Pris extra bodelsbatteri

När vi beställde vår nya bil så gjorde vi det med ett extra batteri. Priset var ca 3500kr o ja jag tyckte då att det var lite väl mycket pengar för ett batteri.

Men fick då till svar att då ingår en kraftigare laddare på Eura:an.
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Pris extra bodelsbatteri

Är gelbatterier så mycket bättre än t ex ett c:a 100Ah stort silveroxid batteri från Biltema för c:a 1800 kr?

Vad är skälen att välja gel?

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Pris extra bodelsbatteri

Ett gelbatteri är väldigt stöttåligt. En bekant tappade sitt batteri från en meters höjd i gatan men fungerade ändå efteråt som förut, batteriet alltså, inte bekanten.
Sedan verkar det inte vara så noga med underhållsladdning på vintern. Ett par månader utan laddning verkar inte bekomma de batterier vi har i husbilen.
Spänningen verkar också vara väldigt jämn, oberoende om det är fulladdat eller inte.

Fast om allt detta är värt priset kan ju diskuteras.
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Pris extra bodelsbatteri

Nu brukar ju jag inte tappa batterier och kan väl tycka att det inte blir så stora vibrationer i en husbil och att det inte är skäl nog att betala dubbelt, bara för den händelse att jag skulle tappa batteriet.

Har haft ett vanligt bilbatteri ståendes på balkongen några år, som jag nyligen laddade och det fungerar tillfredställande så här långt som reserv till bilen, som laddar ur pga larmet och stereon, eftersom den kan bli stående vissa perioder, då jag inte kör så mycket på vintern... hatar nämligen att skrapa och skotta...

Vad finns det därutöver för skäl att välja gel batterier?

Mvh
Rolle
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Pris extra bodelsbatteri

Vad finns det därutöver för skäl att välja gel batterier?

Mvh
Rolle


Man måste ställa sig frågan "hur skall jag använda mitt batteri" har man tillgång
till elstolpe titt som tätt kanske man inte behöver ett AGM eller GEL batteri.

Skall man däremot fricampa mycket är det väldigt stor skillnad på ett sk fritidsbatteri
och ett AGM eller GEL batteri.

Ett sk fritidsbatteri tål inte att djupurladdas så många gånger och det håller inte strömmen
lika bra som ett AGM

Här finns info att läsa för den intresserade Batteri

// Pär
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Pris extra bodelsbatteri

Jag funderar lite i dessa banor hur länge funkar ett "vanligt"batterie för ett normalt (mitt) 4-5 veckor på sommarn 10-15 helger för och eftersäsong
bilen "batteriet"laddas upp mellan helgkörningarna med 220 (hemma) klarar jag 3 år på ett batterie känns det nästan okey och då kanske det är dags att byta bil
stödkör med solcell använder "anders"ledlampor skiter i tvn tycker det är roligare å tjöta med grannbilen.
Undrar vad gränsen går för att motivera ett inköp av 1 gelbatterie (i de flesta fall 2)
för fricamping för batterin ska ju inte blandas (gamla med nya).
och kan man med att flytta med batterierna till nästa bil eller annars blir det ju 2 nya batterie typ vart 3 år(enl, normsvenskens bilbyten);)
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Pris extra bodelsbatteri

Jag funderar på samma sak som Mikael o Carina. Om jag köper ett Biltemabatteri eller ett dyrt Gelbatteri. Hur många laddningar kan man ta ut om dom används på ett likartat sätt och att man ej tar ut mer än 50%. Det känns svårt att motivera ett köp av Gelbatteri när man inte vet hur mycket bättre dom är. Jag vet att det inte exakt går att säga men är det någon som vet på ett ungefär. För priset av ett Gelbatteri kan jag köpa 2,5 till 3 st Biltemabatterier. Så frågan är. Är Gelbatteriet 3ggr bättre.
Ha det
 

agnetaolsson

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Tibro
HBK-Nr
3496
Medlemskap
2021
Sv: Pris extra bodelsbatteri

Hej medlem nr 1922. såg att Ni hade en Dethleffs Fortero H6945 - 06. Vi har precis investerat i en sådan, vi fastnade för planlösningen, men vi har inte hunnit ut än.....vi räknar ned till 1/4 då vi tar ut den ur vinterförvaringen. Hur trivs Ni med Eran?

MVH
agnetaolsson Nanne
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Pris extra bodelsbatteri

Hej 3496
Vi trivdes bra med Forteron med undantag av sängen som var en dubbelbädd. Skam till sägandes var det anledningen till att vi för några veckor sedan bytte den mot en Adriatic med två enkelsängar (måste försöka ändra "min husbil").
Till slut tröttnade nämligen både hustrun och jag på att krypa över varandra på natten om man t ex ville besöka toaletten.
Till det skall läggas våra två Bouvier des Flandres som då vi somnat brukade smyga upp i dubbelsängen och boa in sig så bra att vi ibland övervägde om det inte var lättare att krypa ut genom fönstret än att försöka forcera en äkta hälft och två stora hundar som hade brett ut sig som om det var deras privata bädd.
Två enkelsängar passar oss bättre men det visste vi inte när vi köpte Forteron, det var ju vår första husbil.

Nu har vi ett Fiatchassi men jag måste erkänna att vi saknar Forden med sina dubbla drivande bakhjul. Den var mycket stabil och med betydligt bättre framkomlighet än vår nya. Inte ens på Öresundsbron kändes det vingligt i blåsten.

Frånsett sängen var det en annan sak som var mindre bra på Forteron. Garaget under dubbelbädden var väldigt litet och hade dessutom bara dörr på en sida. Visst fick vi plats med hundburar och sådant men det var ibland besvärligt att få ut de grejor som hamnat längst in. Då fick man försöka peta fram dessa med markisveven. Lite frustrerande faktiskt.

Köksdelen och skåp och lådor var bra på Forteron. Lite bättre än i vår Adriatic.

Lycka till med er Fortero
 
F

F.d. 4772

Guest
Sv: Pris extra bodelsbatteri

Jag funderar lite i dessa banor hur länge funkar ett "vanligt"batterie för ett normalt (mitt) 4-5 veckor på sommarn 10-15 helger för och eftersäsong
bilen "batteriet"laddas upp mellan helgkörningarna med 220 (hemma) klarar jag 3 år på ett batterie känns det nästan okey och då kanske det är dags att byta bil
stödkör med solcell använder "anders"ledlampor skiter i tvn tycker det är roligare å tjöta med grannbilen.
Undrar vad gränsen går för att motivera ett inköp av 1 gelbatterie (i de flesta fall 2)
för fricamping för batterin ska ju inte blandas (gamla med nya).
och kan man med att flytta med batterierna till nästa bil eller annars blir det ju 2 nya batterie typ vart 3 år(enl, normsvenskens bilbyten);)

Hej!
Fundera lite på vad som sitter i privatbilen, fritidsbåten och i motorrummet på de flesta husbilar och lätta lastbilar.
Här hittar ni oftast vanliga bly/syrabatterier för ca 1000-lappen för 75 Ah.

Fritidsbåtar som gungar mycket kan ha nytta av gelbatteri om man är rädd att syran skylle läcka ut, motsvarande sjögång har vi inte i husbilarna.

Ett fritidsbatteri tål mer djupurladdningar än ett startbatteri men båda duger bra som förbrukningsbatteri i husbilen.

Ett vanligt Bly/syrabatteri har en livslängd på ca 5 år. Sköter man batteriet med rengöring laddning och vattenpåfyllning håller det troligen längre, Låter man batteriet överladda, vara smutsigt och utan underhållsladdning håller det kortare tid.

// Kommentaren
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Pris extra bodelsbatteri

Jag funderar på samma sak som Mikael o Carina. Om jag köper ett Biltemabatteri eller ett dyrt Gelbatteri. Hur många laddningar kan man ta ut om dom används på ett likartat sätt och att man ej tar ut mer än 50%. Det känns svårt att motivera ett köp av Gelbatteri när man inte vet hur mycket bättre dom är. Jag vet att det inte exakt går att säga men är det någon som vet på ett ungefär. För priset av ett Gelbatteri kan jag köpa 2,5 till 3 st Biltemabatterier. Så frågan är. Är Gelbatteriet 3ggr bättre.
Ha det

Ja, jag tycker att ett Gel eller Agm är 3ggr bättre , MEN det betyder ju inte att jag kan använda 3 ggr fler förbrukare och ha längre förbrukningstid.

Jag kan förstå att det kan kännas omotiverat pga det höga priset, men om man uppskattar att inte vara beroende av elstolpe oavsett om det är en H-bil eller båt
så kanske man skaffar nödvändig kunskap , solceller, batteriteknink, laddning, strömförbrukning.

Nu säger jag inte att ni inte besitter denna kunskap, men allting hänger ju ihop.


// Pär
 
Toppen