• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Våra digitala spår

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Bästa klubbkamrater,

Husbilsfolket är ett frihetsälskande folk som vill sköta sig själv och som inte vill ha någon övervakning.

Jag startar därför denna tråd där vi kan ge varandra upplysningar om hur storebror övervakar oss. En del helt acceptabelt, annat fullständigt otillbörligt. Även små obetydliga lagringar av våra digitala spår kan sammanlagda ge en bra bild över vem du är och vad du gör. Och det finns de som samlar på dem!

Jag börjar med ett exempel:den första bilden i tråden Biologisk bildgåta, den är
  • tagen med en Canon EOS 20D
  • med en upplösning på 300*300 inch
  • den är efterbehandlad med Adobe Photoshop Elements 3.0 i Windows
  • senast modifierad 9 aug 2005, kl. 21:55:32
  • exponeringstiden var 1/80 sek
  • motsvarande film ISO 400
  • lins F5.6
  • bilden togs den 9 aug 2005, kl. 16:25:29
  • ingen blixt användes
  • fokalavstånd 60 mm
  • automatisk exponering och vitbalans
Hur vet jag det? Jo denna info och mycket mer ligger lagrad i bilden och är lätt att få fram. Inget hemligt, men heller inget man har i manualen.

Bara ett exempel på vad vi lämnar i form av digitala spår. Mer kommer om ni hakar på.

Håkan
en som har mycket att dölja
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Våra digitala spår

Jovisst så är det
Men vi är ju som sillarna i havet
vi är många o ingen vet ju säkert var jag är bland alla dom andra.
Som f.d It gube så håller jag med dig i princip.
Lämna aldrig ut mer info än vad du vill är mitt måtto, men det du pekar på
är ju inbäddad info.
Betr storebror så vill jag bara lägga till Banditen med stort B.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Våra digitala spår

Den pryl som lämnar mest spår efter sig är som bekant mobilen. Om du blir misstänkt för allvarliga brott kan man spåra mobilen tillbaka i tiden och på så sätt granska var du eller rättare sagt din mobil har varit.

Det räcker inte att ständigt byta kort eftersom mobilens IMEI-kod kan spåras. Detta vet de kriminella gängen som ständigt byter mobiler. Det är detta som gör att även äldre mobiler står högt i kurs på Tradera och Blocket.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Våra digitala spår

Tack Anders, det var du som fick mig att starta denna tråd. För "nytillkomna tittare" så började det med ett inlägg i vilket Anders beskrev hur man i realtid kunde visa i Google Maps var man befann sig med hjälp av en modern mobiltelefon.

Jag har därefter närmare tittat in i ämnet personlig integritet , som för mig är viktigt.

Hittade som följd av detta följande från Datainspektionen som kanske kan vara av intresse. www.datainspektionen.se/Documents/diverse/rap-integritetsaret-2008.pdf

Det är faktiskt så att det mesta kommer från EU, även om Bodström var tidigt ute.

Håkan
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Våra digitala spår

Handla med ett icakort så får du reklamen riktad mot dig . Dom har börjat att kolla på vad människor köper och riktar in sig med sånt du är intresserad av , eller betala med betalkort då är du också registrerad och dom vet exakt vad du har köpt.Dom vet nästan vilken tidpunkt du går på muggen iallafall vad du anväder för papper att torka dig med ...:mad: En början på ett överförmyndar samhälle tyvärr ,många bäckar små..........:(
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Våra digitala spår

Men det finns många fördelar med övervakning också så jag har inget emot övervakningskameror och liknande. Om någon pedofil tex skulle röva bort något barn och man då kan spåra den personen tack vare alla digitala spår han skulle lämna efter sig vore det ju jättebra.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Våra digitala spår

Riviera

Alldeles utmärkt om den som är intresserad kan se med vilken utrustning etc som bildgåtorna är fotade med. Jag lade ut den första gåtan och har senare i tråden besvärat mig om att lägga ut en del exponeringsinfo. Det vore skönt att slippa detta besvär. Tacksam om du talar om hur du får fram detta, själv kan jag inte se allt det som jag får fram genom att klicka på "egenskaper" på min orginalbild.

aake
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Våra digitala spår

Aake, tack för att du inte är sur för att jag använde din bild som exempel.

Googla på "exif" så får du all info.

Hälsningar

Håkan
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Våra digitala spår

Men det finns många fördelar med övervakning också så jag har inget emot övervakningskameror och liknande. Om någon pedofil tex skulle röva bort något barn och man då kan spåra den personen tack vare alla digitala spår han skulle lämna efter sig vore det ju jättebra.

Dessvärre är det så man säljer in övervakningen... och visst är det bra, att man kan fånga pedofiler, men problemet är ju att där finns allt för mycket "spillover" information, som våra makthavare, de folkvalda såväl som de icke folkvalda... kanske framför allt de dolda "untouchable", som inte kan låta bli att utnyttja all annan s k ofarlig information.

Vet du t ex vad som BESLUTAS i hemliga möten på World Economic Forum (W.E.F.) Bilderberg, World Bank, Rockefeller foundation, Skull & Bones, m fl??? Har du hört/läst någon redovisning någonstans?
Det är denna dolda maktelits förehavanden som hotar oss ALLA.

Litar du på att de i huvudsak privata Centralbankerna har folkets väl för ögonen??? Jag gör det definitivt inte, efter att ha intresserat mig för deras förehavanden i många år.

Googla gärna på NWO (New World Order) om du vill sätta dig in i vad dessa doldisar har för sig... och ifall du inte bara nöjer dig med de i allra högsta grad delaktiga globala mediernas tillrättalagda "sanningar"...

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Våra digitala spår

På vilket sätt skador dom oss..? Jag har aldrig brytt mig om sånt eftersom jag aldrig har känt mig utsatt på nåt sätt,måste vara jobbigt att bry sig om sånt här?
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Våra digitala spår

Men det finns många fördelar med övervakning också så jag har inget emot övervakningskameror och liknande. Om någon pedofil tex skulle röva bort något barn och man då kan spåra den personen tack vare alla digitala spår han skulle lämna efter sig vore det ju jättebra.


alla har vi väl nåt i bagaget som vi inte vill ska komma fram,om du t ex är ute med din nya dambekant så kanske du inte vill att din fru ska veta det .....:Deller om polisen frågar dig om något och använder en sån bild som "övertalning" bara ett exempel bland många.;)
Eller att du ringer några samtal som du heller inte vill ska bli avlyssnade , du kanske pratar politik ,snusk ,eller andra sk illegala samtal som någon ser som ett hot emot makten och polisen kommer och knackar på dörren och vill ha ett upplysande samtal
eller som händer nu , att du söker ett jobb och arbetsgivaren googlar och du inte får jobbet för att du kanske varit politiskt aktiv mm,då kan man säga att man skitit i det blå skåpet:D
finns nog många saker som man inte vill ska komma fram ;)jag tror inte att vi är så rediga som vi tror ........fast jag har ju inget att dölja ............:D
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Våra digitala spår

Fast om din fru är ute med sin nya manliga bekant kanske du vill få reda på det?:twitcy:
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Våra digitala spår

På vilket sätt skador dom oss..? Jag har aldrig brytt mig om sånt eftersom jag aldrig har känt mig utsatt på nåt sätt,måste vara jobbigt att bry sig om sånt här?

Skulle du säga att det skadar oss, om de kommer överens om att påverka våra folkvalda att gå med på import av billig arbetskraft från låglöneländer???

Skulle du säga att det skadar oss om den privata bankkartellen kan "övertala" de folkvalda att ge den stackars banksektorn hundratals och tusentals miljarder i bankstöd??? Något som ju skattebetalarna ALLTID får betala!
Vill du ha fler exempel och argument, så säg gärna till. :spinny:

På frågan om det är jobbigt att bry sig om slika ting, kan jag säga att det borde vara något som ALLA BORDE bry sig i, istället för att kolla på såpor, bingolotto och allehanda "underhållningsprogram"... innan det är för sent att göra något åt det...

Missförstå mig rätt... var och en gör som var och en vill. Vill du fortsätta att INTE bry dig, så är det säkert helt rätt för dig, jag förebrår ingen. Jag fortsätter emellertid att gräva, därför att det för mig är viktigt att veta vad som sker i världen... och nej, det är inte alls jobbigt för mig, bara oerhört viktigt.:)

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Våra digitala spår

Ja,ta gärna några fler exempel och argument:) Jag fattar fortfarande inte....
Och jag menar inte att du gör fel utan man ska naturligtvis hålla på med det man är intresserad av...en del brinner ju för fotboll,hundar,tv-program. Jag är däremot helt emot sport,hundar och tittar ytterst sällan på tv:) Däremot gillar jag gamla bilar,husbilar och min familj.
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Våra digitala spår

Du berör av ditt inlägg gott gott ..:D
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Våra digitala spår

Tänk va bra när man kan genom olika system, exempelvis övervakningskameror följa en misstänkt, kameran vid uttagsautomaten, macken, vägtunneln, torget, varuhuset, solariet mm. mm kan hitta en våldtäktsman, pyroman, mördare terrorist mm. mm (om någons älskare åker med på köpet kan vi ta det):D
Har han (hon) ringt på mobilen så underlättar det säkert att han (hon) åker dit ;)
Vi får ta det goda med det besvärliga:D

Gurra on the cover
 
Toppen