• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fast HB-stege

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Med utgångspunkt från att den som inte frågar får inget veta så ställer jag denna fråga.
Funderar på fast stege där bak på husbilen, behövs det verkligen?
Vilka är för- och nackdelarna?
Funkar det utan fast stege på husbilen?
V-backen :confused:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fast HB-stege

Skall du inte ha någon packbox på taket eller någon annan utrustning såsom segelbrädor mm så är knappast stege nödvändigt. Skall du upp på taket för att tvätta eller kika på något så blir det antagligen när du är hemma och då kan du ha en vanlig lös stege, gärna försedd med ett par bita rörisolering längst upp som skydd mot bilen.

Skulle du råka ut för något under resan så går det säkert att hitta någon lastbrygga eller liknande att köra intill så att man kan komma upp på taket.

Fast stege kan vara en källa till läckage om den är dåligt infäst eller klent byggd så att den sviktar vid belastning varpå infästningspunkterna kan röra sig. Sedan finns alltid inbrottsrisken via takluckor om man har otur.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Fast HB-stege

Har man stora takluckor, kommer man åt mycke genom dom. om man använder en liten trappstege eller pall att stå på.
Bosse B
 
Toppen