• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS för öst europa

F

F.d. 8742

Guest
Hej vi använder autoroute+notetebok för navigering. Men nästa år bär det nog iväg mot Bulgarien, Turkiet och Grekland. Vilka kartor/program kan användas där?
mvh Michael T
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Sv: GPS för öst europa

I somras gjorde vi en resa genom Östeuropa till Turkiet. Vi använde nRoute med Garmin City Navigator 2008 och PC-Navigator 6. I Polen, Slovakien och Ungern tycker jag att båda har hyfsad täckning. I övriga länder stora brister.

Garmin CN-2008 fungerar hjälpligt i Rumänien och Bulgarien som ett komplement till papperskartor. Huvudvägar och en del gator i större städer finns med. Så genomfart av städer utan skyltning underlättas.

PC-Navigator 6 har obefintlig täckning i Rumänien och Bulgarien, enbart de allra största huvudvägarna.
I europeiska delen av Turkiet finns huvudvägarna och gatunätet i en del större orter med. Det största pluset för oss med PC-N var navigationshjälpen i Istanbul, där den fungerade bra. Detaljerad karta ner till gatunivå över hela staden.
När vi hade korsat Bosporen till den asiatiska delen blev det navigering på traditionellt vis med papperskartor.

Jag har sett att PC-N 8 har en något bättre täckning över Turkiets asiatiska del men ännu verkar väldigt mycket vägar saknas. Täckningen över BG och RO är fortsatt obefintlig.


/essge
 
Toppen