• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra Cigg. uttag

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Som man sett i annan tråd så fungerar Fiats två cigg.uttag bara när tändningen på bilen är till. Jag vill skapa ett nytt extra uttag bak i bilen kopplat till bodelsbatteriet. Jag vill ha tips om snygga uttag , gärna Fiats original , finns det någon härute som vet om dessa finns i handeln och kan tipsa om inköpsställe!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Extra Cigg. uttag

Jag bytte våra uttag i instrumentbrädan från cigaretttändare och eluttag till två lika uttag från Biltema. Bild hittar du här: http://www.husbilsklubben.se/forums/t27149/ , näst sista bilden i första inlägget.

Samtidigt drog jag nya kablar från bodelsbatteriet till dessa uttag och radion. Det är ganska enkelt att dra kablar genom hyttgolvet. Lossa fotstegsbaljan och plastdetaljen över hjulhustet mot sidoväggen. Det finns gott om plats i kabelkanaler för nya sladdar. Ta fyra kvadrats kabel så klarar du den belastning som är tillåtet i uttaget.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Extra Cigg. uttag

Jag har tröttnat på alla lösa "cigarettändaruttag" och tänker sätta in extra uttag i bodelen. Tittat rund lite och fann till slut att det kan fungera bra med sådna uttag som brukar sitta i taket i bostäder. De är billiga och de är - viktigt - asymetriska så att det går att hålla reda på + och -.

Håkan
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Extra Cigg. uttag

Biltemas vanliga cigarettändaruttag kostar 25:-. Mycket enkla att montera i ett runt hål upp till ca 30mm tjocklek. De går alltså att montera direkt i snickerier utan att göra annat än att borra ett 29mm hål.
 
Toppen