• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alkoholförtäring vid förarplatsen,vad säger lagen ??

F

F.d. 4380

Guest
Har funderat ibland när man sitter och äter i förarstolen och avnjuter ett gott glas vin,vad skulle hända om Polisen av någon anledning skulle dyka upp ??
För satt jag med ett glas vin i handen i den vanliga personbilen på förarplatsen med tändningsnycklarna i, skulle jag väl åka dit för rattfylleri, eller ??

Vad säger lagen ??

Någon som vet ??

Roger:)
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Alkoholförtäring vid förarplatsen,vad säger lagen ??

Enligt trafkpolis som tillfrågats så händer det inget. Stolen vänd, inga nyckar i tändninglåset är det svårt att köra. Så länge du inte kör bilen så är det ingen fara.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Alkoholförtäring vid förarplatsen,vad säger lagen ??

Det är inte förbjudet att dricka alkohol i bilen däremot att framföra ett motordrivet fordon med alkohol i kroppen. Det spelar ingen vad och var. En motordriven åkgräsklippare i vardagsrummet är ett motordrivet fordon som framföres. Ta din vinare i förarstolen men låt bli att köra så är det okej.
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Alkoholförtäring vid förarplatsen,vad säger lagen ??

Min syn på detta är att var sak har sin tid.
För mig kommer detta att bli konstigt. har aldrig haft tanken på att dricka alkohol i bilen och skall man så småningom kuska runt i sin husbil så inte skall jag då sitta på förarplats om inte stolen vänts bakåt och min gamla bil är detta inte möjligt
Dont drink and drive.
Tycker att det borde vara alkolås på samtliga bilar och kanske framför allt på husbilar husvagnsekipagen då det är lätt att starta upp och dra iväg utan att egentligen tänka på dagen före. Borde vara som för yrkestrafiken och piloter. Fri från alkohol nio timmar före tjänstgöring. Detta gäller kanske inte utlänska tradarförare som ibland måste stå på terminalen för att nyktra till. Ansvarsfulla killar detta.
Har sett vad onykter framfart kan ställa till med.........
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Alkoholförtäring vid förarplatsen,vad säger lagen ??

Kom att tänka på en annan situation och det är med ELCYKEL.
Är det någon som kan säga VARFÖR det är tillåtet att köra (eller trampa) en Elcykel och vara "lite" berusad? ( Alltså en tvåhjulig El-Cykel) ungefär som när Du cyklar på en vanlig trampcykel.

Undras?? / Kurt.:confused:
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Alkoholförtäring vid förarplatsen,vad säger lagen ??

Kurt,
är det så? En elcykel är väl i lagens mening också ett motordrivet fordon. Skall väl närmast jämföras med moped som faller under gällande lagar när det gäller alkohol och framförande av motordrivna fordon.
Det finns ju elcyklar idag som kan framföras i 30 km/t och kanske ändå mer.

...men egentligen borde det inte vara något problem. Drick inte eller kör inte.

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 418

Guest
Sv: Alkoholförtäring vid förarplatsen,vad säger lagen ??

En elcykel är inget motordrivet fordon enligt nedanstående definition från Vägverket:

Motordrivet fordon: Ett fordon som för framdrivande är försett med
motor, dock inte en sådan eldriven rullstol eller
sådant eldrivet fordon med en tramp- eller
vevanordning som är att anse som cykel.
Motordrivna fordon delas in i motorfordon,
traktorer, motorredskap och terrängmotorfordon

Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Alkoholförtäring vid förarplatsen,vad säger lagen ??

Tack för det Anders då har jag fått lära mig något nytt på söndagsmorgonen. Men jag må nog erkänna att jag är lite förvånad.

Anders
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Alkoholförtäring vid förarplatsen,vad säger lagen ??

Tackar också för svaret. Jag är förvånad med, men blev lika förvånad när jag en gång frågade en Polis om detta att cykla och vara lite påverkad.

Polisen berättade för mig att dom sällan eller aldrig sätter dit en "cykelfylla".

Man måste väl vara en FARA i trafiken om man cyklar och är "packad" ?

Ursäkta trådskaparen om jag börjar "vingla" lite utanför ämnet, men Förarplats? Ja, kanske? / Kurt.
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: Alkoholförtäring vid förarplatsen,vad säger lagen ??

Att polisen sällan eller aldrig rapporterar "cykelfylla" beror inte på polisen utan på lagstiftningen. Det är ju helt enkelt inte förbjudet att cykla berusad. Därmed är det också svårt, eller nästan omöjligt att få någon fälld för att cykla berusad. Det skulle isåfall vara fråga om vårdslöshet i trafik och för det krävs ett väldigt medvetet risktagande för att bli fälld.
Visst är man en fara i trafiken om man cyklar berusad, precis som man kan vara det om går berusad i trafiken. Närmast tillhands då är att bli omhändertagen för "fylla" enligt lag om omhändertagande av berusade personer LOB. Men det är en vårdlag och har inget med brott och straff att göra.

Man kan ju inte bli fälld för rattfylleri om man sitter vid ratten, (eller någon annanstans) i en stillastående bil och är berusad/påverkad. Däremot kan man bli omhändertagen enligt Polislagen 13§ om polisen anser att det finns en uppenbar risk för att man tänker köra påverkad. Men oftast tar polisen hand om bilnycklarna istället, om det kan anses tillräckligt. Dvs. att man inte tror det finns fler nycklar eller att bilen går att köra utan nycklar.

Det är också ointressant om det motordrivna fordonet har motorn påslagen eller inte vid rattfylleri. Det intressanta är om bilen framförs, dvs att hjulen rullar.
Blir man omhändertagen för fylla kan det påverka körkortsinnehavet.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Alkoholförtäring vid förarplatsen,vad säger lagen ??

Apropå elcyklar.
Inte för att jag skulle komma på tanken att cykla berusad, men den enda märkbara skillnaden mellan en vanlig cykel och en elcykel (eg. hybridcykel, eftersom den drivs av kombinationen muskelkraft och el) är att det går lättare att trampa. Elcykeln går inte fortare än en vanlig cykel (och motorn slår av om man trampar fort, vanligtvis vid 25 km/h).
aake
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Alkoholförtäring vid förarplatsen,vad säger lagen ??

Agnevik, det är alltid lika trevligt med kompetenta inlägg. Jag tror mig kunna ana att vi har samma yrkesbakgrund. Hälsn/AndersW
 
Toppen