• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu är det dax igen?

F

F.d. 6238

Guest
Dråpslag mot bilindustrin

2008-11-15 | Publicerad 08:17 | Uppdaterad 09:39
Annons

Läs mer

Miljöminister Andreas Carlgren vill kraftigt öka fordonsskatten på bränsletörstiga bilar och befria miljöbilar helt i upp till fem år. För krisdrabbade Saab och Volvo kan det bli ett dråpslag.
Många undrar vad som händer efter att miljöbilspremien på 10000 kronor försvinner efter halvårsskiftet nästa år. Här är miljöminister Andreas Carlgrens svar.

–Jag vill höja skatten på bilar som släpper ut mycket koldioxid, säger han till SvD Näringsliv.

Nu är Karusellen igång igen. Hur skall detta sluta?
MVH / Kurt.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nu är det dax igen?

Kurt! Resultatet blir väl förhoppningsvis att biltillverkare som producerar bränsletörstiga bilar tvingas tänka om och ställa om till mer miljövänlig tillverkning. Det börjar kännas lite osäkert nu med en dieselbil från förra årtusendet (1999). Kanske bäst att sälja i tid innan värdet rasar.

Nästa generations bilar kommer ju att använda sig av en helt annan teknik än dagens när det gäller motorerna, föreställer jag mig. Bränslecellen kan ju så småningom kanske bli ett vettigt alternativ tillsammans med effektivare batterier, elmotorer o.s.v. o.s.v. Det forskas mycket på det här området idag.

Det är nog bara egentligen att gratulera till att oljeindustrins strupgrepp på mänskligheten och klotet håller på att mildras. Kontroversiellt, javisst men det kanske är dags, eller rent av hög tid, att börja tänka i helt andra banor när det gäller exempelvis våra "självgående fordon".

På gränsen

Olaholaoljan!

Tjolaholaolja
har du sett en död kolja


Jappe
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Nu är det dax igen?

Hej på Dig Jappe. Ja, du har antagligen rätt i det Du skriver, synd bara att Volvo inte fick möjligheten att producera dom bilar som "dom" ville. Har pratat med några som jobbar på Volvo och många av dom säger att dom inte får gehör för sina ideer. Alltså jag pratar om den lille mannen (kvinnan) som arbetar på GOLVET. Dom har vid flera tillfällen kommit med ideer att producera "rätt" bilar men tydligen lyssnar dom inte på "folket".

Tyvärr så kommer detta att påverka nästan hela Sverige på ett eller annat sätt. I första hand gäller det att rädda jobben för dom annställda på Volvo och i kringindustrin.

Vi får hoppas på att våra folkvalda tänker på att det finns en MÄNNISKA bakom varje siffra om Varsel o.s.v.
MVH / Kurt.:confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nu är det dax igen?

Konstigt att inte amerikanska chefer kan begripa att fler och fler efterfrågar mindre och bränslesnålare bilar. Biljättarna har ju haft problem länge i USA, vilket ju gynnat japaner och koreaner m.fl. som har haft bättre koll på efterfrågan. Dollargrinet :D har på något vis förvandlats till en ganska sur min :mad: hos bakåtsträvarna.

Men, det finns mycket kraft kvar i det amerikanska "loket" och det jobbas frenetiskt "däröver" på nya modernare alternativ, kanske inte så mycket hos GM och Ford, utan hos nya bolag :) som då förväntas blir framtidens giganter på området, åtminstone i Amerika.

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen