• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HUSbil eller husBIL?

F

F.d. 1997

Guest
Vad hade du valt?

En husbil med den perfekta bodelen på ett bra chassi
eller,
en husbil med en bra bodel på det perfekta chassit.

Med en kort motivering blir det extra intressant och lärorikt!

Ha ett trevligt veckoslut!
/David
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: HUSbil eller husBIL?

Vi skulle föredra den perfekta bodelen på ett bra chassi.

Vi spenderar mer tid i bilen när den står still än när den rör på sig när vi använder bilen. Alltså är bodelen viktigast för oss.

Sen kommer detta med ekonomi in i bilden också :rolleyes: .
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: HUSbil eller husBIL?

Vi skulle föredra en husbil som både är bekväm att åka i och att bo i,tyvärr är det en ovanlig kombination.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: HUSbil eller husBIL?

Ja takk begge deler - sitat fra Winni the Phoo.

Vi har funnet en for oss, et hus med god planløsning og kvalitet på et meget bra understell med 100% luftfjæring, bra lasteevne og godt drivverk - med automatgir.
 
Senast ändrad:

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: HUSbil eller husBIL?

Har hyrt en helintegrerad och resten med alkov tidigare genom åren.
Har provkört två plåtisar - Fiat Ducato Maxi - och de kändes bättre att köra med än de tidigare hyrda tungviktarna.

Så vår första egna HB - som bör inhandlas innan sommaren - blir nog en körglad plåtis -om jag får råda - men det får jag ju inte alltid. :)

Nån som vet om nån trevlig plåtis för runt 200 kkr?? - kom gärna med tips.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: HUSbil eller husBIL?

Naturligtvis väljar man ett bra hus på ett bra chassi. Finns idag på marknaden flera märken som väljer chassin som är väl anpassade till bodelens krav.
Vi själva valde av denna anledning Concorde.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: HUSbil eller husBIL?

Vi har valt en Hobby Toscana 750 på ett Fiat Maxi chassi. Vi åker tyst bekvämt och billigt. Vi bor bekvämt vackert och med oerhört många skåp, här finns plats för allt för våra 6 månaders övevintring i Spanien. För oss är det här, vårt 4:e på 3 år det perfekta köpet. Hustru kör också numer och tycker att det är som att köra personbilen.
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: HUSbil eller husBIL?

När jag väljer husbil blir det en så ny årsmodell som plånboken tillåter.Uppläggningen
av bodelen är viktig (bra ide att hyra en bil för att se vad som passar en).
Märket är av mindre betydelse då de flesta använder Trumatic värmare,Dometic kylskåp
o spisar.Det viktigaste är nog ändå att vi trivs i vår husbil och den är våran.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: HUSbil eller husBIL?

Uppenbart är det så att vissa byter husbil väldigt ofta.

För egen del tar det emot då det drar både tid, kostnader och bekymmer innan en ny bil är tjänsteduglig. Jag kräver att bilen skall fungera även i jämtländsk vinterkyla och kunna fungera som dragbil både sommar (båtsläp) och vinter (skotersläp).
Bara att få dragkrok tillverkad, monterad och besiktigad brukar ta sin tid. Dessutom inte alltid lätt att hitta ett chassie som duger för kraven; fyrhjulsdrift eller till nöds bakhjulsdrift (och då helst med automatlåda och diffbromsar på drivande axel). Luftburen värme har jag inte vågat mig på. Jag upplever möjligheten att via värmeväxlare kunna värma husdel från motor och motor från centralvärme som mycket värdefull.

Därför har det blivit så att jag kört de flesta av mina husbilar i botten under de gångna 29 åren. Det är möjligt att det skulle vara bättre ekonomi att byta efter några år men hitintills har det känts alltför tungt.

aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: HUSbil eller husBIL?

aake jeg er helt enig med deg, vi hadde vår forrige bil i 8 år og regner med å ha den nye minst så lenge. den vi har nå har det vi trenger, bakhjulsdrift med diffsperre og automatgir - kraftig motor. At bilen har luftfjæring på alle fire og maks hengervekt på 3000 kg skader ikke - hengerfestet montert på fabrikken.
Alde oppvarming med varmeveksler og riktig monterte konvektorer, lun kjeller med vanntanker - stort lasterom og rikelig lasteevne. Grunnen til at vi byttet var for å få bakhjulsdrift og litt større lastekapasitet.
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: HUSbil eller husBIL?

Det finns ju bilar som har både bra bildel och bodel. Priset blir ju också så högt att de flesta knappast har råd med en sådan. Men det blir ju alltid en och annan sådan godbit till salu som begagnad...då får man hoppas att man kan köpa en sådan då, får bli den dagen man säljer huset. Knut... har du inte några bilder innifrån bilen? skulle va roligt att se den sidan också.

Mvh

Rolf :mcride:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: HUSbil eller husBIL?

Vi må se å få tatt noen bilder inne også, men så langt har vi bare hatt det koselig. Enn så lenge får dere kose dere med bilder av brorsan til vår bil som fortsatt står på Hymer Center Hymer Center 2008 - www.hymercenter.se - Svensk importör för Hymer, Niesmann-Bischoff, Carado forskjellen på denne og vår er badet - vår har det store badet og at vi har stor bakluke - den hos HC i Ängelholm har luke på førersiden, men disse forskjellene er ikke synlig på bildene. Vår har samme farger og materialer som den utstillte.
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: HUSbil eller husBIL?

Vi har tittat på bilar i alla prisklasser och det är få,har inte hittat någon serietillverkad som har vettig åk komfort i bodelen.Det vi saknar är bra sikt ut,justerbara ryggstöd med svankstöd och riktiga nackstöd.Man behöver även någon form av sidostöd om man sitter in mot mitten och det skulle vara perfekt med ett fällbart armstöd.Våningssängar är nästan ett måste om man har "halvstora" barn i familjen.Husbilen vi har idag har vi byggt själva efter våra behov och krav på åk komfort,där det ingår riktiga sittplatser i färdriktningen,riktigt bra madrasser i sängarna,elhissar,farthållare,automatlåda,AC naturligtvis.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: HUSbil eller husBIL?

Tack alla ni som hittills svarat!

Tyvärr är det som så att vår ekonomi inte tillåter den "perfekta" husbilen. Ser man krasst på det så är det mycket svårt att hitta en perfekt husbil för två vuxna med två eller fler barn. Jag tycker mig ha sett i det närmaste perfekta husbilar för upp till tre personer. Jag tänker då på brister i åkkomforten i bodelen, precis som aw1973 påtalat, men även på den bristande passiva säkerheten för de åkande i bodelen.

Är man dessutom relativt lång och vill undvika att gå med huvudet bockat för att ej slå i taket samt att man vill sova (utsträckt) som man gör hemma så begränsas valmöjligheterna till att finna den perfekta bodelen. Men det finns, för oss, bodelar som är bra och t.o.m. bättre än bra men inte perfekta.

Jag har inte heller sett något perfekt chassi. Vilket chassi erbjuder ett bra skydd för de åkande (läs: barnen) i bodelen vid en sidokrock? Tar tacksamt emot tips på ett sådant! Men som tur är sitter man relativt högt i bodelen vilket är till fördel om olyckan är framme. Men det finns för oss, precis som för bodelen, chassien som är bra och t.o.m. bättre än bra men inte perfekta.

Kontentan av det hela är att vi måste göra ett aktivt val, därav min fråga i inlägg #1.

Fortsätt gärna med fler inlägg, det är intressant att läsa!
-------------------
aw1973, är det så här du vill att det ska se ut?
-------------------
Trevlig kväll!
/David
 

Bilagor

  • Robel.jpg
    Robel.jpg
    49,3 KB · Visningar: 33
F

F.d. 10115

Guest
Sv: HUSbil eller husBIL?

Ja,där ser det ut som om man skulle sitta bra.Kommer den bilden ifrån en fabriksbyggd husbil?
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: HUSbil eller husBIL?

Den perfekta Husbilen är en Bil som har all tänkbar komfort när du kör. När Du stannar så trycker Du på en knapp så kommer Kalle Anka Bilen upp och allt utvecklas till DEN perfekta Husbilen. Sedan när du skall börja åka igen så trycker du än en gång på knappen och bilen blir som den var från början.

Alltså: Den PERFEKTA Husbilen finns bara i fantasin. MEN det är en bra början.
Hälsningar / Kurt.
:twitcy::twitcy:
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: HUSbil eller husBIL?

Agne fick en mullrande V8 och jag fick en lagom stor sommarstuga att inreda - och tillsammans byggde vi den perfekta lekstugan med personlig touch.

Alldeles alldeles underbart ..... för två medelålders tonåringar utan ungar och hundar.

/elisabeth :wink:
 
Toppen