• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Min Trumatic är STENDÖD.

F

F.d. 6238

Guest
Hej på Er Vänner. Min Trumatic ger inga GNISTOR. Det finns 2 st batterier som skall tända pannan och jag har mätt batterierna. Varje batteri är på 1,4 volt och det måste väl räcka för att tända pannan.

Är det någon i denna eminenta klubb som kan ge mig ett tips på hur man skall testa "gnist-joxi-moiset" så att man kan få den att ge gnistor. Det går alltså att plocka bort tänddelen från pannan. Vad jag kan se så måste det vara en spole i "gnist-joxi-moisgrejen.

Alltså, när jag vrider runt vredet till Gasolen och trycker den NERÅT så kommer det inga gnistor till Gasolpannan och således blir det ingen "Fyr" i pannan.
(Batterierna ligger med rätt polaritet i rätt riktning)
Tacksam för tips, / Kurt.
:confused:
Tror att pannan heter Trumatic S5002 och den sitter i min Hymer 564 93:a.
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Min Trumatic är STENDÖD.

Tjena Kurt & Monica!
Detta problem råkade jag ut för förra hösten. Det visade sig att pannan hade fått bak-drag och brann nedåt istället för uppåt. Detta skedde under färd och medförde att själva tändstiftet med kabel i princip brunnit upp till aska.
Jag ringde Truma och vi gemensamt kom på att eftersom jag monterat takräcke på bilen blev det baksug i skorstenen.
Nytt stift och förlängning av skorstenen blev lösningen!!!

Nu vet jag ju inte om detta är problemet med Ditt stift men kolla om isoleringen av stift-kabeln är hel!!
Gnistan slår ju på första bästa ställe på vägen ut till stift-ändan om det inte är helt hela vägen.

Anders :):):):):):):)
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Min Trumatic är STENDÖD.

Hej. Tändgnistan i min värmare la av i våras, efter onödigt mycket meckande visade det sig "bara" vara dålig kontakt mellan batteriboxen och enheten man klickar in den i, trots att det såg ok. ut vid första anblicken. Gör rent ytorna och kolla anligget. Har du tur så kan det vara så enkelt.


Lycka till. JANKRO.
 
Toppen