• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinter med husbil på Teneriffa

F

F.d. 18557

Guest
Vi, Maggan och Åke medlemsnr 2941, skaffade husbil 2004 och har sedan dess åkt runt i Sverige och övriga Europa framför allt under vinterhalvåret.
Från början var tanken att stanna på Costa del Sol första vintern dec 04-april 05, men vi tyckte nätterna var för kalla så vi åkte från Cadiz till Teneriffa för att prova hur det var där. Trots att det var en ovanligt kall vinter/vår 2005 gav det mersmak och vi har fortsatt att vara ca 3 månader där och åkt runt på fastlandet 2-3 månader.
Tyvärr är det dyrt att åka med Trasmediterranea från Spanien ca 1300 Euro enkel, så i år skall vi prova att åka med Navieraarmas den 9 nov från Portugal över Madeira till Teneriffa kostnad 525 Euro enkel resa!
Vi bor i husbilen hela tiden och fricampar alltid, vi har en kort bil (5.70) så vi får plats på en vanlig parkeringsplats. Det finns en camping på södra ön där man kan tömma toan och hämta vatten för 3 Euro, perfekt. Ön är ju så liten att man lätt åker dit 1-2 gånger i veckan. Dieseln är billig, men å andra sidan är det inte så långt att köra max 10 mil.
Synd att inte fler skandinaver åker till Kanarieöarna, det är enkelt att ta sig mellan dem. Vi träffar alltid tyskar, engelsmän och naturligtvis spanjorer framför allt från öarna.
Det finns många bra ställen att stå på och ibland ser vi samma bilar både på norra och södra sidan av ön.
Världens jämnaste klimat är på södra Teneriffa, det är därför Vintersol finns där.
Hoppas att vi ses där, hör av er i så fall på tel +46705247038 eller +46731578995:spinny:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vinter med husbil på Teneriffa

Hej på er!
Vi åker till Teneriffa med flyg (ej husbil), den 2 nov, hem den 16 nov. Vore trevligt att träffa er ändå (utan att vi har husbil), kan vi inte höras av? Maila, adressen är i medlemsregistret, hälsar Annette Egon Thilda Emil Roger (Ludde Kuddsson)
MVH Annette
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Vinter med husbil på Teneriffa

1986 så såg jag en Svensk husbil på teneriffa och blev djupt imponerad. Att komma till teneriffa är något som finns i våra tankar i framtiden!
 
  • Gilla
Reaktioner: Pj5

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinter med husbil på Teneriffa

På norra delen av Teneriffa, runt Puerto de la Cruz, är det faktiskt riktigt grönt och en hel del natur finns kvar. Här en bild från ställplatsen i Puerto från januari -08. För egen del så räckte 14 dgr på hotell mer än väl, att ta med husbilen känns inte frestande.

Däremot tältcampade jag där som ung man vintern 1963. Puerto var då en idyllisk landsortsstad. Jag reste dit som passagerare på lastbåt från Lissabon. Tältade på en perfekt plats utanför Puerto, halvvägs upp på en klippa med en bananodling på toppen. Intill tältet sprutade en naturlig källa med gott dricksvatten (och dusch!) ut ur berget.
Vid återbesöket i vintras tror jag att jag återfann platsen, men nu utplånat av turisthotell och stora vägar. Lite väl mycket medmänniskor här på jorden.
Sic transit gloria mundi.

aake
 

Bilagor

  • IMG_4776-01.jpg
    IMG_4776-01.jpg
    166,1 KB · Visningar: 189

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinter med husbil på Teneriffa

Gomera!
Grönare än Teneriffa, inte lika hårt exploaterat och endast en kort bilfärjeresa bort. Vi var där ett par veckor januari -07 och såg enstaka husbilar. Till större delen extremt kuperad ö och nog inte så lätt att hitta bekväma ställplatser. En hel del campare i tält eller små skåpbilar, mest övervintrande hippies om jag tolkade tecknen rätt.
I vart fall en vacker ö, med krävande vandringsleder och bevarade lagerskogar. Men faunan är tyvärr ännu mer artfattig än på Teneriffa och en inbiten fågelfotograf får nöja sig med svårfångade seglare och enstaka tornfalkar (eller övergå till ödleplåtande; gott om vackra lacertor).
aake
 
F

F.d. 12259

Guest
Sv: Vinter med husbil på Teneriffa

Hej! det väckar gl. minnen.
Vi var på Teneriffa 6veckor 89 sen åkte vi tlll GR Canaria var där säkkert lika länge.
Fick reda på att där skulle gå en båt till Agadir från Las palmas så vi åkte inn och bokade Riff hete båten den gick bare en 5 turer, den lå sedan som flyktning båt i Göteborg en tid.
Det var en spändande tur,båten var bare beräknar till person biler, men i fören kunne dom klemma inn 5 husbiler, men vi fick släppa utt luften i hjulen och skruva av takräcket, det var tider det.
vi var aven samma tur 90 men då var där ingen båt till Agadir trivedes jättebra fri campade mest men i Tauro dalen på G Canaria lå en camping med flere svenske par så vi var där en hel del,jätte kul hade vi. MVH Gurli
 
D

dollan

Guest
Sv: Vinter med husbil på Teneriffa

hej maggan o åke!

vad trevligt att vi hittade ert inlägg. Vi har vissa funderingar på teneriffa i februari i så

fall hör vi av oss.

hälsn. Yngvy o Inge :mh:
 
F

F.d. 50092

Guest
Sv: Vinter med husbil på Teneriffa

hej på er det var trevligt att höra om kanarie öarna jag läste ert inlägg som var några år gammalt vi har själva pratat om att ta bilen över men inte kommit på bra o billiga överfarter hur är det på just teneriffa är det ok att fricampa det är ju som sagt lite varmare än på fastlandet.skulle va roligt att höra lite mer om detta om ni fortsatt att åka de senare åren fram tills nu
nvh jane o stoni
 
F

F.d. 1275

Guest
Sv: Vinter med husbil på Teneriffa

Kom just hem från Teneriffa, Los Cristianos. Vi bor nära hamnen och ser båtarna komma och gå hela tiden. Men under denna tid så såg vi inte en enda husbil som körde av eller på färjorna. men däremot så såg vi en spansk registrerad husbil på en parkering en kväll vid Mc Donald´s strandpromenaden Las Americas.
Tänk om man kunde ta bilen ner nästa gång, istället för att trängas på en plan fullt med massa onyktra svenskar, som skall ner å supa skallen i bitar under en vecka.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Vinter med husbil på Teneriffa

Bor på Gran Canaria sedan 18 år tillbaka och jag har aldrig sett en enda svensk husbil under alla åren. Ett fåtal tyska däremot och en norsk husbil såg jag för ett par år sedan.

Däremot är husbilintresset stort lokalt, men man är mycket besvikna på politikerna och kommunerna som inte gjort mycket för denna typ av turism. Har under årens lopp varit
ett par manifestationer där husbilsfolket visat sitt missnöje för brist på service/ställplatser på ön.

Att övervintra är Kanarieöarna den perfekta destinationen med tanke på vädret. Att vi inte ser flera husbilar från Sverige och övriga Europa beror troligen på priset för färjan och säkert också tiden det tar från Cadiz till Canarias.

Restiden med färjan är 2 dygn och det är enligt de som åkt, just en färja, en transport och inga eleganta kryssningsfartyg.

Men även om man accepterar 2 dygns transport, så tror jag att nästa hinder är lite mera svårsmält, Priset! Kollade just nu på Transmediterranea´s hemsida. Cadiz - Las Palmas, utresa nu i november, retur i december, 2 personer, billigaste hytten, en husbil över 1.80 höjd och 7.50 m lång. Priset som kommer fram är: 4522.64€, dvs över 44.000 SEK!

Vi som bor och är skrivna på öarna har 40% rabatt.

Transmediterranea har haft monopol på färjetransporterna mellan fastlandet och öarna under många år och är den stora boven till att vi inte fått se flera husbilsåkande europeér på öarna.

Nu finns i alla fall ett alternativ, Naviera Armas. Ett lokalt Kanariskt rederi, som kör färjor mellan öarna sedan många år, har nu startat en linje mellan Canarias och Portimao på Portugals Algarvekust. Båten går en gång i veckan och priset som jag får fram för tur och retur, två personer, billigaste hytten och en husbil blir 1350,00€, dvs omkring 13.000 SEK. Då blir det genast mera intressant.

Men å andra sidan är det enklare och troligen billigare att ta ett billigt flyg och hyra en lägenhet eller bungalow.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2755

Guest
Sv: Vinter med husbil på Teneriffa

Hej

Visst är det fint på Teneriffa. Vi bor där 3 månader varje år. Jan-mars. Vi bor på norra sidan i Puerto de la cruz. Vi har nyss köpt en husbil och vi kanske börjar att bo i den nästa gång.
Frida
 
F

F.d. 1245

Guest
Sv: Vinter med husbil på Teneriffa

Hösten 1989 bilade jag från Gävle till Puerto de la Cruz i en Saab 99 EMS från 1973. Någon biljett med Trasmediterranea hade jag inte köpt i förväg eftersom jag helt enkelt inte var säker på att bilen skulle hålla ända ner till Cadiz.
När jag efter 5 dygn i en Saab med samma kläder och utan någon som helst hygienvård kom fram till Cadiz så blev jag nekad till rum på de första två hotellen jag besökte, så väl ut som en riktig lodis.
Till sist fick jag napp på ett ruckligt hotell, men jag blev synad uppifrån och ned med skeptiska ögon.
När jag dagen därpå nyduschad och med rena kläder skulle boka biljett med färjan så nickades det gillande från receptionen på hotellet, man var respektabel igen :)
Färjan ja, till den var det 6 månaders kö så det blev till att sätta bilen på ett fraktfartyg och själv flyga över från Jerez de la Frontera. Att försöka förklara för personalen på fartyget att man måste lägga i backen för att få ur nyckeln på en Saab skulle jag kunna skriva en roman om.

Efter några månader på ön så var det dags för hemfärd och till den hade jag lyckats få tag på färjebiljetter. Färjan hette Manuel Soto de Santa Cruz och var det värsta vrak jag sett någon gång. På resan så träffade jag ett par i husbil som rest runt på Gran Canaria eller om det var Teneriffa, minns inte så väl, undrar om de finns här på HBK?
Resan upp mot fastlandet tog ungefär två dygn och när vi var utanför Cadiz så stormade det så otroligt att färjan fick ligga och cirkla utanför i ett dygn i vändan på att stormen skulle bedarra.
När den väl hade gjort det så dök nästa problem upp, en fiskestrejk. Stadens alla fiskare hade lagt sig i hamnens inlopp och hindrade all trafik, så det blev ytterligare två dygn ombord på en båt där det rådde matbrist och näst intill krig.

Det var det, märkligt att man längtar till att göra om det, men till nästa höst så bllr det av igen, men då från Portugal och den billigare färjan.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Vinter med husbil på Teneriffa

Just hemkommen efter en tur ner till värmen men det blev flyg ner denna gång. Och blev förvånad över hur mycket husbilar man såg.
Han dock få klart för mig att det finns en ny färjelinje från Huelva frågan är om denna är lika dyr. Los Suecos har du koll :msn_laugh:
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Vinter med husbil på Teneriffa

Har också noterat att vi i år verkar ha flera utländska husbilar på plats. Troligen beroende på att Trasmediterranea´s monopol luckrats upp och att vi nu också har Armas som alternativ.

Kollade Armas hemsida och prissättning;

- Tur och Retur, Huelva - St Cruz de Tenerife
- 2 passagerare
- Tvåmans hytt, till båda resorna
- Husbil.

Priset blev 1.242 Euros. För oss som är skrivna här, - 40%.

Drygt 10.000 kronor alltså för turisterna som vi vill besöka öarna. Stor skillnad mot tidigare priser med trasmediterranea.
 
Toppen