• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför ställer ni undan era bilar på vintern..?

F

F.d. 8726

Guest
en fråga bara...

Varför ställer ni undan era bilar på vintern..?
Vill ni inte vara ute några helger då oxå...?

Vi har alltid våran resklar, och använder den till allt.....på kalas...bröllop...begravningar...fester...u name it...:)
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Varför ställer ni undan era bilar på vintern..?

Vi ställer inte av!
Är ute med husbilen nästan varje helg året runt.
Nästan mysigare på vintern. :)
 
F

F.d. 8726

Guest
Sv: Varför ställer ni undan era bilar på vintern..?

Jaa, visst är det. När man kryper in med värmen på och myser med värmeljus och whiskey.
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Varför ställer ni undan era bilar på vintern..?

Ja, och med de nya reglerna ( för upp till 3500 KG ), så är det bara att sätta på bilen innan man åker och sedan om man önskar, så ställer man av den när man kommer hem igen ! En välkommen regel ändring tycker vi.

Med höstlika hälsningar
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Varför ställer ni undan era bilar på vintern..?

Vi ställer inte heller av!!!
Måste vara ute året om

/Gunnar
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50043

Guest
Sv: Varför ställer ni undan era bilar på vintern..?

Avsaknad av vinterdäck, är vår anledning
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
811
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Varför ställer ni undan era bilar på vintern..?

För att nu svara på den specifika fråga som inledningsvis ställdes:

Jag skulle vilja säga en kombination av de svar som redan givits. Men, och ett viktigt sådant, kostnaderna spelar naturligtvis också in - liksom tiden. Vi älskar att åka skidor, framför allt i Alperna, och då är det oerhört mycket snabbare, smidigare och vilsammare att flyga eller åka buss och ta in på hotell än ta sig dit med det egna fordonet. Och rent ekonomiskt skulle vi förlora på ett sådant arrangemang med de priser som exempelvis vintercampingar i italienska Dolomiterna håller. Vi slipper också att utrusta bilen med dubbdäck, specifik vinterutrustning och att få hela underredet dränkt i salt.

Det är säkert en helt annan sak om man är pensionär och kan rå sin tid på ett helt annat sätt än då man som undertecknad jobbar 65 h arbetsvecka (alltså inkluderar en stor del av helgen också i arbetet). Men den fasen i livet ska väl förhoppningsvis också komma om några år. Men då blir det Sydeuropa för hela slanten - med såväl badkläder som skidor i bagaget.

Med hälsning

Staffan
 

Egil 84

HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
84
Medlemskap
2024
Sv: Varför ställer ni undan era bilar på vintern..?

Vi ställer av husbilen 1 nov- 1april.
Vi gillar inte att vinteråka.
Under vintern bjuder vi hem våra vänner
och och tar igen det vi missar sommartid.
Alla har inte husbil. Det gäller att vårda all
vänskap.

Men vad det är roligt när våren närmar sig
och vi återupptar husbilsåkandet.

Gunilla & Egil
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.065
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Varför ställer ni undan era bilar på vintern..?

Kör hela året...
Även om hela ekipaget så skall dras fram med vår XC60....:wub:
Men så har vi bytt 14,7m Turnébuss mot husbil å' släp med alla
dess för och nackdelar... (Mest fördelar):)

Tjohopp!:music-icon:
 
Senast ändrad:

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Varför ställer ni undan era bilar på vintern..?

Det hela beror väl på hur man tycker att husbilen ska användas. Det finns mycket här i livet att ta vara på. Husbilslivet är ju trots allt bara en del av det. För mig är sinnebilden sol, sommar och värme. Oftast med en utfälld markis och med mig själv därunder ibland med en kall öl i handen. Den bilden vill jag fortsätta att ha. Nu under vinterhalvåret har man ju också chansen att göra sån't som husbilslivet ofta bromsar. Vi har ju en flik "Sköt om husbilen". Borde vi inte ha en flik där det står "Sköt om husbilens besättning". Livet för oss husbilsägare är kantat av faror och frestelser. Jag anser att "det ljuva livet" måste balanseras med lite annat också. För mig är vinterhalvåret en utmärkt tid att balansera upp det på.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Varför ställer ni undan era bilar på vintern..?

Hej!

Vi kör oxå hela vintern och vårdar bilen precis som på sommaren, tycker dert är för "dyrt"
att inte köra hela året bilen var inte billig i inköp precis dessutom så håller jag med många på forumet att det är jäkla mysigt att bara vara någon annanstans och koppla av hemifrån, gärna med något gott att äta och dricka.

Mvh
Pilot
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Varför ställer ni undan era bilar på vintern..?

Det är första vintern som vi ställer av bilen. Skall kolla hur det funkar men skulle abstinensen bli för stor så är bilen inte längre bort än Datorn.
Några knapptryckningar och man är ute på vägen igen.

(Hur gjorde man innan Datorn var uppfunnen)
hls/ Kurt.
:twitcy::twitcy:
 
F

F.d. 9520

Guest
Sv: Varför ställer ni undan era bilar på vintern..?

Hej!
Vi ställer av bilen från november till mitten på april ungefär. Men det beror bara på att det är snö och kallt i dalarna. Var ska man stå någonstans på vintern? Det är ju inte plogat någonstans i skogarna. Annars skulle vi nog använda den året runt!
 
F

F.d. 50004

Guest
Sv: Varför ställer ni undan era bilar på vintern..?

Vi ställer av vår bil nu i helgen.Att köra bilen på vintern är inget för oss, ska vi vara ute så ska det vara under vår, sommar och höst. Vi jobbar, har hus, en trädgård som ska tas omhand om nu och goda vänner som blir försummade under tiden vi har husbilen ute.Vi har tillräckligt att göra ändå under sen höst och vinter.
Lena
 
B

Boxer

Guest
Sv: Varför ställer ni undan era bilar på vintern..?

Jag gillar inte vintern drar täcket över huvudet och väntar på våren.
Åka söderöver vore givetvis ett alternativ men minarbetsgivare tänder inte på iden.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25112

Guest
Sv: Varför ställer ni undan era bilar på vintern..?

Det är våra tankar också, att använda året runt. En fråga; Hur gör ni med vattnet och frysgrader ?
 
F

F.d. 8726

Guest
Sv: Varför ställer ni undan era bilar på vintern..?

Vi har alltid värme på i bilen när den står på tomten under höst/vinter, sen har vi den alltid tömd i vattenberedare och spill.Färskvattnet ligger för vår del mellan dubbelgolvet så den klarar sig.(Har man inte dubbelgolv så tömmer man förskvattnet också)Lite kläder och tvålar + mat är packat, så vi kan sticka när vi vill.En öl i Nora....en pizza i Mariestad..en skidtur i säfsen...Vi älskar att vara ute med husbil, även om det bara är en helg.

Ride on! :p
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Varför ställer ni undan era bilar på vintern..?

Kallt, snö, halt, slask, salt, ,........:eek:

// Pär

Fortsätter här: mörkt, inte många som står eftter vägarna tjyven har det lättare.
Så länge vi bägge jobbar ställer vi av vintertid, och umgås med dom som man missar under sommarhalvåret skillnad om man kunde dra ned till solen halva året:cool:

Gurra
 
Toppen