• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underhållsladdning under vinteruppehållet

F

F.d. 29781

Guest
Eftersom här finns så mycket samlad kunskap , har jag en fråga ang. underhållsladdning under vinteruppställningen ca. 5-6 månader. Räcker 2 timmar i veckan om jag står på ett tidur (veckour)? Tänkte ladda via ordinarie el- anslutning och bilens laddare.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning under vinteruppehållet

Ett bra blybatteri som är fulladdat och urkopplat från ALLT annat klarar en vinter i kyla BRA. Se upp med krypströmmar - väl rengjord utsida är ett måste.

Brukar ladda båtens batteri en gång - för säkerhets skull - under vintern.

Ja jag vet att det finns delade meningar om detta och många olika faktorer att ta hänsyn till bla vilket sorts batteri det är osv.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Underhållsladdning under vinteruppehållet

Når det er bilens eget ladeannlegg som benyttes så vil noen timer i uken være en bra løsning. Egentlig så kunne laderen stå på hele tiden, selv om det da vil bli litt ekstra strømforbruk. En ladeperiode bør ikke være under et par timer pga. ladekurven - selv ville jeg brukt 5 timer hver gang laderen startes og heller lengre pause mellom ladningene. Etter 2 til 4 timer er strømforbruket nede på et tomgangsnivå på under 10 watt.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Underhållsladdning under vinteruppehållet

Hej,
Fick samma råd som PatricS redovisar här av en bilelfirma. Batteriet klarar vintern bra. Har ingen möjlighet att ladda bilbatteriet under vinterförvaringen. Därför har jag monterat en huvudströmbrytere, som rekommenderades av firman. Den var dyr, men tror att jag kommer att slippa bekymmer med med batteriet under vinterförvaringen. Så bilen ställs av med fulladdat batteri och alla förbrukare är således bortkopplade. Får ta besväret att återställa radiokoden i vår. Bodelsbatteriet har jag på underhållsladdning hemma och plusskabeln till detta isolerar jag för att förhindra kortis från generatorladdningen under färden till och från förvaringen.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen