• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

0,9 amp

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Jag har en Burstner i 710 , 2007 och med all stöm bruten förlorar jag 0,9 amp på bodels batterierna trots solceller på 75 w .Om bilen står utan el tillkopplad och är full laddad 100% så visar mätaren 77% efter ett dygn,jag har varit in på verkstad 3 gånger för detta och dom har inte kunnat finna något fel.Någon annan här som varit ute för detsamma ???
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: 0,9 amp

Ursäkta uttrycket, men det låter som en inkompetent verkstad..
Dom får ju koppla bort olika sektioner i elsystemet och med en amperémeter i serie med bodelsbatteriet se när krypströmmen upphör....

Mvh
Dag
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: 0,9 amp

Hej Claes/Mia.
Har en likadan bil som er, och har samma problem.
Har varit i kontakt med Anders på Mantorp, enligt honom ska det vara så.
Panelen mäter "bara" spänningen över batteriet och där är hela tiden nogonting som drar ström i bilen. Därför går den ner till i ditt fall 77%.

Jag skulle vilja att man kunde koppla solcellen till Elblocket och inte direkt på batterier.

Som det är nu fattar inte bilen att batterierna får laddning från solcellerna, och när man laddar från 220 eller från bilen när man kör så tror laddaren att batterierna är fulladdade tack vare att den mäter strömmen från solcellerna.

Har inte fått något riktigt bra svar från Anders ännu, men ligger på honom.

M.V.H.
hi Life
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: 0,9 amp

23 % på ett dygn skulle innebära att nästan 40 Ah timmar har förbrukats av någon strömtjuv..om du har tex 160 Ah på dina batterier.

Dvs ett konstant strömuttag på ca 1,5 Amperé.

Måste vara helt fel som man påstår i Mantorp..

ds
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: 0,9 amp

Hej!

Jag har samma bil årsmodell -08, har samma problem.

Om jag ställer bilen med fulladdade batterier, så har 75% av batterikapaciteten försvunnit efter 1 vecka och då har all 12 volt varit bruten, har anmält detta som ett fel till verkstaden, men jag har ej varit där ännu.
En annan sak som är underlig är att displayen visar att man har 104 Ah i kapacitet på batteriet, men om jag inte missminner mig så är det 2 batterier på vardera 90 Ah, i bilen vilket borde innebära att det borde stå 180 Ah på displayen, finns det någon bra förklaring till detta?

Mvh

Bosse
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: 0,9 amp

Hej 710 ägare,våran bil uppträder exakt lika som Din Bosse, med samma siffror,solcell 80 watt kopplad på en egen regulator.
ÖC, säger att elblocket bara spökartill det hela,misstänker brist på kompetens, enklare att montera en extra regulator.
Med all den stora kunskapsbank som finns i denna klubb så kommer det säkert en bra lösning ??
Mvh Bernt
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: 0,9 amp

Jag tror att man måste göra det manuellt för annars vet jag inte hur burken skall kunna känna av batteriernas energikapacitet.
På min finns ett antal fasta Ah att välja bland, och det högsta är nog 160 Ah.
Man kan välja att visa i Ah eller procent..
Jag har ställt in på procenten - eftersom man måste tänka på procenten, Helge....

DS
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: 0,9 amp

Hej ni 710 ägare om bilen står ute i solsken med 12 v bruten borde solcellerna rimligtvis ladda batterierna,eller hur ?? .Jag har haft ett antal el fel på min bil som visat sig vara jord fel då chassit är lackat måste färgen tas bort innan man skruvar dit jordkablarna vilket inte gjorts.Kan det va ytterligare jordfel som gör att vi förlorar ström på bodelsbatterierna ??/ Claes
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: 0,9 amp

Kan det inte vara så att men måste kalibrera batteri mätaren i bilen för att få rätt värden?

När jag monterade battman batterimätare i båten så var man tvungen att ladda ur och i ström under enviss tid för att "lära" mätaren vad den skall mäta.Samma procedur måste
göras vid batteri byte.

Mätaren måste allstå nollställas när batteriet åldras, fler och/eller större battericapacitet
ändras.

Så utan att vara kaxig, är min mitt tips "mät och vet "

// Pär
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: 0,9 amp

Hej Pär & Marianne

Som du ser i tråden är det nya bilar som spökar så åldriga batterier tror jag inte det kan vara,däremot att mätaren ska kalibreras om den inte är rätt innstäld från leverans kan jag hålla med om.Jag gjorde en koll nu och batterierna visade att jag har 19% kvar,och då stälde jag bilen i Söndags sen eftermidag med bruten 12 v,ringde till Östgöta camp i Mantorp eftersom fler än jag verkar ha samma problem och där påstår dom på verkstaden att det är den innbyggda GPS n i stereon som drar ström. Tydligen är det samma problem med andra modeller av Burstner enl verkstads killen och då har dom monterat en extra brytare som bryter strömen till stereon. Någon här som monterat en extra brytare till stereon ???.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: 0,9 amp

Claes & Mia,

I våran Rimor visar det elektronisk att jag har en fast förbrukning av 0,25A med 1st solpanel (85W) inkopplad. På Mercedes Benz menar dom på att det är normalt.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: 0,9 amp

Hej!

Jag hade liknande problem med att stereon drog ström även när den var avstängd.
När jag lossade frontpanelen så upphörde strömförbrukningen.

mvh - Åke
 
F

F.d. 25017

Guest
Sv: 0,9 amp

Hej Pär & Marianne

..... där påstår dom på verkstaden att det är den innbyggda GPS n i stereon som drar ström. Tydligen är det samma problem med andra modeller av Burstner enl verkstads killen och då har dom monterat en extra brytare som bryter strömen till stereon. Någon här som monterat en extra brytare till stereon ???.

Jag har satt en brytare på radion/stereon pga av att den drar ström även när den är avstängd. Den är dock normalt kopplad till bildelens batteri, men det är illa nog.

Har du möjligen en TV, digitalbox, antenn med antennförstärkare, så är det säkert inte ovanligt att de kopplas direkt på bodelsbatteriet och drar alla en del ström även när de inte används.

/Tommy L
 
Toppen