• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp kyler inte under färd

peterf

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12543
Medlemskap
2024
Hej,

Har ett jätteunderligt problem med kylskåpet i min husbil.

Funkar perfekt när jag står still, på gas, 12V eller 230V.
När jag kör, så stiger temperaturen hela tiden i kylen.
Särskilt mycket om jag har framrutorna i bilen öppna. Väldigt
snabbt, ca. 3 grader per mil vid ca. 100 km/h. Så snabbt stiger
inte temperaturen vid avstängd kyl, när man står still.

Spelar ingen roll om jag kör på 12V eller gas. Samma fenomen, dock
kyler gasen lite bättre så tempen stiger lite saktare.

Vad jag kan konstatera är att det blåser IN luft i springorna runt
kylen, så jag får tydligen undertryck i bilen, när framrutorna
öppnas.

Någon som haft liknande problem ?
Kylskåpet är ett Dometic RM7655. Bilen är en Frankia alkovbil.

Peter
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp kyler inte under färd

Det låter som det skulle vara problem med ventilationen bakom skåpet. Om värmen som produceras inte ventileras bort stiger temperaturen inne i skåpet.
Jag har tidigare byggt två husbussar och hade liknande problem med den första.
Felet jag gjorde då var att jag hade satt det övre ventilationsgallret lite lågt så att det blev en kudde av varmluft högst upp i utrymmet bakom skåpet och den gick inte att ventilera ut.
Problemet avhjälptes genom att jag flyttade upp gallret så att det hamnade över skåpet och gjorde en "skorsten". Effekten blev att det gärna frös i hela skåpet om man inte var noga med termostaten.
/Nisse
 
F

F.d. 13313

Guest
Sv: Kylskåp kyler inte under färd

Vi behöver ofta ändra på temperaturen beroende på om vi kör på 12V, gas eller 220V. Vi behöver nästa max vid 12V och väldigt mycket mindre på gas och 220v.

Vi har inte tolkat detta som något fel utan att 12V ger mindre effekt till kylskåpet, men så kanske det inte är????

/Johny
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kylskåp kyler inte under färd

En kan sette inn en termostatstyrt vifte i øvre luen bak skapet. Når det blir for varmt blåser denne ut varmen og ny frisk luft trekkes inn nede.

På litt eldre biler kan det og hjelpe å gjøre rent insektsnettet i ventilasjonsgitterene, evt ta bort nettet. Men viften har og en god virkning om en blir stående i solen, og vi ønsker oss solrike dager:spinny:
 

peterf

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12543
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp kyler inte under färd

Det låter som det skulle vara problem med ventilationen bakom skåpet. Om värmen som produceras inte ventileras bort stiger temperaturen inne i skåpet.

/Nisse

Men varför stiger temperaturen i så fall snabbare när jag har rutorna fram öppna ?
Värmen stiger så snabbt, så man skulle kunna misstänka att varm uteluft kommer in i
kylskåpet, men hur och var ?

/Peter
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp kyler inte under färd

En idé!
Kan det vara så uteluft kommer via dräneringsslangen till kylskåpet och att tätningen i kylskåpsdörren inte är tät? Det finns väl en spärr i till dörren som man kan ha låst under färd. Den gör nog att dörren tätar bättre.

Att du får undertryck i bilen känner du redan till. Jag fick bättre förhållande när jag bytte till taklucka med stor fläkt. Den är upphängd i framkant så att man kan ha den öppen under färd.
Hälsningar Jan-Evert
 

peterf

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12543
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp kyler inte under färd

Hej Jan-Evert,

Borde jag inte få ännu mer undertryck i bilen, om jag har en taklucka öppen i bakkanten ?
Skall prova med att stänga dräneringsslangen nästa gång jag kör en sväng.

/Peter
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp kyler inte under färd

Jo naturligtvis! tar tillbaka efter ditt sanna påstående. Min nya taklucka är också mera stängbar. Jag tänkte på att man vill ju ha luft in genom sidorutorna. Sedan är ju lukt från avloppstanken ett annat problem speciellt om man kör uppför en backe.
Jan-Evert
 

Örebropiloten1

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Kumla
HBK-Nr
12158
Medlemskap
2022
Sv: Kylskåp kyler inte under färd

Hej alla kylskåps glada, vill ge er ett tips som jag gjorde med våra gamla Pilote -87, vårat kylskåp har ingen automatik och det känns skönt just nu ser jag :p, men jag har installerat 2X datorfläktar (100mm) kopplade till nummerskyltsbelysningen och som ser till att den överblivna värmen sugs ut ur bilen och det har gjort STOR skillnad, men numera kopplade så jag kan varma dagar/nätter då vi ligger stilla låta dom snurra även utan att motorn går.

Hett tips, kostar inte många kronor på CO eller någon datorbutik.

flera tips kan komma....:spinny:

Mats
 
Toppen