• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Detta med elverk eller ej

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Detta med elverk eller ej tycks vara ett hett och populärt ämne. Personligen har jag aldrig förstått varför man skall behöva ett elverk. Det gäller ju att anpassa strömuttaget till tillgången på el i form av 12V.

Jag har funderat på vad det beror på att många skall ha med sig mikro, kaffebryggare, hårfläkt osv som alla går på 220V. Kanske det beror på vår bakgrund och hur vi halkat in på detta med husbil. Jag har till exempel min bakgrund i campingsemestrar i tält från att jag lär ha varit två år upp till sista gången vid kanske 16-17år. Detta i kombination med scoutverksamhet där det var vindskydd eller tält som gällde har skolat in mig på att 220V är något som inte används.

Efter tältandet vidtog husbil i form av en campinginredd Land Rover, därefter en ny husbil. Vi har hela tiden anpassat oss till att inte använda 220V eftersom det inte finns sådan när man parkerar lite var stans utom på campingplatser.

Motsatsen är kanske att man går från en bekvämt inredd sommarvilla med alla tänkbara elektriska apparater till husbilslivet och förutsätter då att det skall vara i stort sett som i sommarvillan. Då uppstår självklart problem med strömförsörjningen så fort man lämnar campingen eller den välorganiserade ställplatsen med tillgång till ström.

Undrar om jag är helt fel ute?:rolleyes:
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Elverk

Och precis som de flesta trådar så försvinner huvudsyftet i ämnet!

Men som svar till varför vi vill ha micro med så hög effekt är för att det är en micro som har kombinerad varmluftsugn i sig. Jag kunde nämligen inte få en gasolugn monterad till en rimlig peng och med fyra barn med oss i bilen så vill vi kunna variera maten något. Och eftersom vi är en ung familj så har vi väl blivit bortskämda och inte så belevade i matlagningens konster över öppen eld och med endast en trägryta och slev. :twitcy:

Och eftersom de begär ca 8000:- för en värdelös samsung micro som går på 12 volt och där samma modell i 220 kostar 695:- så funderade jag på att ha ett elverk som man kunde starta under den korta tid man lagar mat.

Utan att störa grannar eller liknande! :wideeyed:
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Detta med elverk eller ej

Hmm inte illa ment men Elverk vill jag jämföra med gräsklippare hos grannen när jag vilar middag :D
Kör man elverk bör man nog stå lite avsides tror jag


Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Detta med elverk eller ej

Det er litt mer planleggning å få det meste på 12V, har selv tabbet meg ut på ett punkt: satte inn en PC med eksternt 19V power - klarer ikke å finne et som klarer 150W fra 12V. Allt annet i bilen går fra 12V inkludert 2 laptops, men navigasjonsmaskinen må bruke en inverter :oops:mad:.

Desverre så må det til litt egeninsats på de fleste bilene våer for å få allt slik som vi vil ha det. Selv på min nye Flair er det for få 12V uttak til alle de små ladere og lignende som vi sleper med oss, og radioen koblet til bilens og ikke bodelens batteri - med 4x40W+subwoffer!!! Som Michael har jeg flyttet dette over, samtidig som jeg har montert 6 uttak for 12V - på min side lader for mobiltelefon, ICE.net router og laptop. På Grethe sin side mobil og PRM ladere. Med 1000W inverter og kontakter både inne i bilen og i lasterom så får solpanelene litt jobb. Normalt er kveldens forbruk ladet inn før 12 på dagen.
Kan til og med kjøre en brødbaker på inverteren!
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Detta med elverk eller ej

Michael, det var inget illa menat, bara en reflektion på hur det ofta blir i forum. Jag gör själv precis likadant!

Och jag kan hålla med att jag skulle bli galen om grannen bredvid mig körde ett elverk dygnet runt. Om han däremot hade igång det en halvtimme vid lunchtid så skulle inte det störa mig. Övergående ljud måste man kunna acceptera.

Gällande elverks havande eller inte så skulle jag hellre föredra solpaneler. Men som sagt va så vet jag inte riktigt hur vi ska lösa matlagningen. Jag hade verkligen velat haft en gasolugn, men 15 tusen känns som mycket pengar för att få en ugn monterad och klar. Till och med 10 tusen tycker jag är för mycket.

I övrigt så är allt vi har i bilen anpassat till 12 volt, jag använder inte ens någon inverter utan har köpt tv och box som går direkt på 12 volt. Datorn har även den en 12 volts original laddare för att inte behöva stå vid 220.

Mvh Niklas
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Detta med elverk eller ej

Ganska roligt att läsa alla dessa inlägg om Elverk. Allt är ju relativt och korven har två, sa en kompis till mig en gång.
Jag tycker att han har väldigt rätt. Lika rätt som alla har för vi har alla olika uppfattningar vad som är bäst o.s.v.

OBS! Ingen har fel utan det är från dom värderingar som, vi lärde oss när vi växte upp.

Själv har jag inköpt ett ELÄNDE och jag har i skrivande stund använt det en gång. (Kan vara bra å ha grej om IFALL att o.s.v.)
/ Kurt
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Detta med elverk eller ej

Michael!

Snart 30 år med husbil och jag har klarat mig utan elverk fram till i fjol. I min förra husbil fanns gasolugn, men nu har jag blivit med mikro och det är lätt att bli fäst vid den. Att på någon minut kunna tina bröd och att snabbt värma mat är inte så dumt.
Sommartid klarar man mikron bra utan elverk (med ordentlig batterikapacitet, solpaneler och inverter) i vilket fall vid lågt effektuttag (= upptiningsläge på mikron), men vintertid får man allt lov att starta bilmotorn för att inte bli strömlös efter något dygn. Och att starta motorn tar emot om det är normal jämtländsk vintertemperatur; först måste motorn värmas genom att köra returpumpen från värmeväxlaren under kanske 30 minuter. Bra mycket smidigare att dra igång elverket, vilket sitter monterat (under ett kapell) på cykelhållaren. Och hitintills under den gångna vintern har jag inte lyckats störa någon, kanske mest för att jag aldrig ser någon annan som vintercampar vid mina fiskesjöar!
Det känns även tryggt att ha med elverket på sommaren om man skulle behöva ladda något batteri; exempelvis batteriet till båtsläpets elvinsch.

Men visst har du rätt i att jag har för mycket leksaker!

aake
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Detta med elverk eller ej

aake, vad menar du är eller är jag helt borta? Är det inte bara att starta bilen och låta den gå en stund? Köra vad för något genom växlaren?

Kanske ung och dum men det där hade jag inte hört förut?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Detta med elverk eller ej

NLundberg!

Jag pratar om riktig vinterkyla, alltså 20 - 30 minus och därunder. Det är möjligt att bilen går starta även efter några dygn i sådan kyla, men det mår den inte bra av. Man behöver värma motorn först. På husbil med vattenburen värme har man vanligtvis en värmeväxlare för att kunna värma bodelen med spillvärme från motorn under färd och på returledningen från värmeväxlare till motor brukar man installera en 12V cirkulationspump för att även kunna värma motorn med hjälp av bodelens centralvärmepanna. Gammalt beprövat system som jag har nyttjat sedan tidigt 80-tal.

Min senaste husbil (liksom den föregående) är iofs utrustad med Eberspächer dieselvärmare och den duger ju också bra till att värma motorn, men att värma med gasolpannan enligt ovan drar mycket mindre el.

aake
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Detta med elverk eller ej

Varför ska vi ha det som i tält när vi har husbil?

Vi har Sun Mover (solcell) inbyggt elverk (som används med hänsyn) och 2 bodelsbatterier.
Vi har med oss en ugn som går på 220v och den har vi mycket glädje av.

En Webastovärmare har vi också, den är bra at har när vinterkylan tränger sig på.
 
F

F.d. 13289

Guest
Sv: Detta med elverk eller ej

Många av oss har ju blivit allt mer bekvämare helt enkelt. Förr så räckte det kanske med en 12 v glödlampa i taket och gasol för matlagning och värme.

Men nu så vill man kanske ha datorn med sig, LCD TV, dekoder, micro, kaffebryggare osv. Vill man slänga ut minst 10 000 kr så klarar man sig kanske på solceller på taket men är man lite snålare så är ett billigt elverk från "Rusta" suveränt tycker jag!

Man behöver helt enkelt aldrig oroa sig för att batterierna ska ta slut för gör de det så drar man bara igång elverket en stund. Eller om gasolen tar slut, då suger kylskåpet mycket ström. Betydligt bättre än att starta bilen och låta den gå på tomgång och således minimal laddning i alla fall.

Detta gör att man kan parkera mitt ute i ingenstans och ändå känna sig trygg. Varför skulle man INTE få vara bekväm när man är på semester?

Är själv gammal scout som bott i enkel kojja och skött mina behov i en grop i marken, men nu föredrar jag allt att ha det lite mera bekvämt.

Sen gäller förståss lite sunt förnuft, är man dumsnål och bor på camping utan eluttag så är det kanske inte så bra för grannsämjan att låta elverket gå dagarna i ända.

Mvh Johanvbg
 
F

F.d. 50051

Guest
Sv: Detta med elverk eller ej

Detta med elverk eller ej tycks vara ett hett och populärt ämne. Personligen har jag aldrig förstått varför man skall behöva ett elverk. Det gäller ju att anpassa strömuttaget till tillgången på el i form av 12V.
........
Undrar om jag är helt fel ute?:rolleyes:
Hej
Jag har oxså börjat i tält, segelkanoter segelbåt mindre större, iredd Transit och nu husbilar tredje. Jag har satt i en solpanel 33 w i minsta laget höst o vår, annars helt ok.
2 st 105 amp batterier, regulator samt en 1000w omformare 12v till 220 v, på så vis bytte jag ut Tv och satt in en Micro ugn 700w. Det funkar bra men ett tips om man kan är det inte fel att köra motorn på tomgång om micron ska gå lite längre men Tv dator m.m. prylar som man behöver och inte behöver går utmårkt att driva på detta vis.
klintan
 
Senast redigerad av en moderator:

erling 54

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023
Sv: Detta med elverk eller ej

Elverk eller inte. Jag och min fru tycker om att fricampa så mycket det går. Därmed inte sagt att vi avskärmar oss från det sociala nätverket. Vi sköter detta på plats i respektive land (företrädesvis i Frankrike) i alla fall. Men, om man som vi tänkt oss ut under december - januari i Frankrike, så finns det inte alltför många året-runt-öppna campingar att tillgå. Åtminstone inte i inlandet som vi är intresserade av.
Har upptäckt att fransmännen är otroligt generösa när man kommer "off season".
Har man då ett litet tystgående elverk för att serva bodelen med el när man står på en parkeringsplats eller rastplats över natten, klarar man det mesta.
Vi för vår del använder oss inte av vare sig TV eller video under våra resor. Det har vi hemma! Istället pratar vi om våra resor; både gågna och kommande. Dessutom älskar vi att läsa och att laga mat på vår gasolspis och dricka de lokala vinerna.
Vi människor är så otroligt olika varandra beträffande våra behov och våra vanor. Vissa vill ha med sig sina vänner och bekanta på resorna och samlas kring TV-apparaten på kvällarna för att se vad respektive kand har för utbud.
Andra kopplar bort allt nyhetsinflöde och ständer in sig med något att läsa.
Nå, ett litet tystgående elverk på en rastplats i Frankrike på vintern är i allafall vårt behov!

Erling
 
Toppen