• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk

F

F.d. 24290

Guest
Hej,

Enkel fråga till Er som kan, jag vill ha ett elverk som kan ladda batteriet och som även kan göra att vi kan köra exempelvis en micro på 1800W när vi inte står på elplats.

Kan den här fungera för det?

Kipor Inverterelverk IG2000 - DUAB-Huset
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Elverk

Motsvarar väl ungefär vår Honda 20 i. Det fungerar utmärkt. Men mikro på 1800 W kanske blir i överkant, startströmmen på apparater brukar vara högre än märkeffekten. Men vad är det som kräver så högt effektuttag i mikron? Mikron vi har i husbilen drar 850 W på max och den fungerar till allt.
aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Elverk

Hondan för inte värre väsen än att den går att köra de få minuter som en mikrovågsugn behöver spänning, även om någon ytterligare campare skulle vara inom synhåll (inte så vanligt när vi vildcampar). Vid tveksamhet så kan man ju alltid fråga vänligt om det är OK. På campingplatser behövs inte elverket och vid rast intill stora vägar så hörs inte elverket i trafikbruset. Men Kipor kanske för mer väsen?

Ett alternativ för att kunna använda mikrovågsugnen är en inverter, men då får man lov att köra bilmotorn vid höga effektuttag.

aake
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Elverk

Hi life,

Om man räkna med att en vanlig röst producerar ca 50dB då är 60dB inte mycket, alla normer vad det gäller dB räknas alltid på 7m avstånd. Klart att Kipor har högre ljud än Honda, min Honda i10 är ner i 48dB men då kör jag också på LPG ;)
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Lite på skämt med också lite alvar.

Har blivigt lite elergisk mot Elverk.

Hade dom bara utnyttjas några minuter om dagen, har jag inga problem med det.
Men jag har råkat ut för typer som använder sitt elverk istället för batterier.

Senast råkade jag hamna brevid en bil som elverket gick från 6:30 till 21:00.
Och det var inget litet modernt verk, utan något han hittat på försvarets överskottslager.

Själv klarar jag mig alldeles utmärkt på solceller, men å andra sidan har jag ingen microugn.

Simma Lugnt.
Hi.Life
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Elverk

Hi Life,

Jag har förstått utav sättet du beskriver "elverk". Det kommer alltid att finnas människor som du har råkat utför.

Jag hade ett liknande fall i Frankrike då jag startade mitt elverk och genast sprang en Fransos ur husbilen och blev jätte arg. Detta att klockan var mellan 11:00 - 12:00. Senare på dagen så skulle samma Fransos sticka iväg men bilen vägrade att starta ... då vart jag mycket välkommen att starta mitt elverk ;)

Jag har själv 2 bo batterier på sammanlagd 450aH, solcell på 85W, ett spare batteri på 125aH och en Honda 10i. Jag klarar mig nog :D
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Elverk

Hi Life!

Något så besynnerligt bruk av elverk som det du beskriver har jag aldrig drabbats av och har svår att förstå vad det kan ha gått ut på. Däremot väl så ofta upplevt bullerstörning från takmonterade AC-aggregat i kontinuerlig drift. Vi får alla sträva efter att ta hänsyn och att bullra mindre!

aake
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Har bara sett ett elverk som gått hela dagen. Men det var kopplat till en kylbil, som sålde glass.
Men alla som paserade, utgick naturligtvis, att det var kopplat till vår husbil.
Bosse B
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Hej NLundberg.
Köp årets modell från Jula, det är byggt i samma fabrik som Kipor, finns även med elstart (dock ej på Jula). Vi kör med det som lev. 3Kva. låter inte mer än: Att om det står på utsidan husbilen och TV'n är på, så hörs inte elverket. Perfekt att ladda batterierna då och då, utan att störa någon allt för mycket.

Lycka till med köpet, vad det nu än blir.
Mvh. M&M
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Tjenix NLundberg.
Vi köpte vårat direkt från Kipor.org Gmbh/Tyskland
De säljer även dessa på Ebay, inkl. dyr frakt är ett sådant hemma i Sverige för strax över halva Jula priset. Starta på första kicket. (efter att jag fyllt på olja, så nu vet jag att oljevakten är aktiv och fungerar.. *S*)

Tuffar å går som en klocka. Vi har inte lyckats störa någon enda med vårat elverk, ty vi har inte campat annat än själva. Fast vi kör det bara någon timme då och då, vi har 220A bodelsbatterier att ta av.
Vi brukar ta in på en camping (alt. golfbana ~75:-/natt) vart 4e dygn, däremellan endast någon timme med elverket.
Surfar, tv/radio och massa el-förbrukande lyx-kapitalvaror (prygalen) nyttjas tillfullo varje dag! Sån e jag, :wub:å' frugan får åka med...:twitcy:
Skulle jag någon gång störa någon/några andra hoppas jag att de, som jag, vänligen talar om sin åsikt och inte "Svensson tjura" bakom gardinerna!!!:wink: Opps... nu slant jag tydligen på tangentbordet...
Lycka till med vad det än blir i "el-väg", husbilslivet skall vara kul och så underlättande som möjligt. Tälta kan andra göra...;)
Tjohopp/Magnus:mh:
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Pssstt. Dotarparn, det finns det gamla hederliga snöret kvar även om det har el(ände) start.. *S*
Wrrrooommm, åsso bär det av till shopping i Malmö för våran del.
Turning Torso är en mycket skum byggnad...
Undra om mitt nick name "Stollen" ändå inte passar bättre på dess arkitekt?
Hahahaha/Magnus
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Elverk

Magnus,

Låter som vi vill ha det, fyra barn och leka grott människor det kan andra göra.

Har du någon betäckning på ditt elverk? (betäckning som i namn/artikel benämning) :wub:

Tack på förhand! Niklas
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Toppen