• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Första erfarenheterna

F

F.d. 1997

Guest
Hejsan!
Vi har sedan drygt ett år tillbaka funderat på husbil så i lördags ringde vi på en annons om "Husbil uthyres", dagen efter hämtade vi den och gav oss ut på våra första äventyr! Då vi saknar erfarenhet av camping så var detta ett stort steg för oss. Vi har tidigare hyrt stugor i olika delar av Sverige och upptäckte att det hade vi nytta av när vi packade.

Vi ville göra det enkelt för oss från början och lära oss steg för steg. Här följer en beskrivning av husbilen, en dagbok, våra erfarenheter och framtida utmaningar.

Beskrivning av husbilen
99-års modell, Ford diesel, 74kW/100hk, 5vx manuell med Rimor bodel. Längd:6,7m
Planlösning, alkov (210x135cm)
Bakom förare: dinette 2+2pers. (177x95cm) sedan wc/dusch och längst bak u-soffa med bord vilken vi bäddade ner (210x120cm).
Bakom passagerare: garderob, dörr, spis (kylskåp under), vask, skafferi och sedan u-soffan.

Dagbok
Söndag
Hämtade husbilen själv för att resten av familjen skulle kunna göra andra saker under tiden. Som tur var fick jag en snabbgenomgång av de olika funktionerna. Fick dock ringa en gång till uthyraren för att fråga hur tanklocket till vattentanken öppnas. . . Kvällsmat på McDoulnads för att sedan åka vidare till Marstrands camping. Sov väldigt dåligt första natten, vilket jag även gör när jag sover på hotel.

Måndag
Frukost ute sedan iväg till Hafstens camping (Henån) där några kompisar har en husvagn. Övertalade personalen att ge oss en tältplats (som var nära kompisarnas husvagn) fick stå med sidan mot vattnet och ostanvinden blåste, för en gångs skull, rakt mot sidan på husbilen. Våra tältgrannar flyttade vid 22-tiden från sitt lilla tält in i sin personbil!

Tisdag
Vaknade vid tre-fyra tiden på morgonen, det kändes kallt, 17 grader inne. Startade Trumavärmen, på morgonen hade vi 18 grader och våra tältgrannar packade nu snabbt ihop sitt tält och åkte. Jag antar att de åt frukost på ett VARMT ställe. Vi åt frukost inne i husbilen. Lämnade campingen och åkte vidare. Gjorde ett stopp på Petters i Göksäter, startade gasolspisen för första gången och fixade lunch i husbilen som vi parkerat på den överfyllda p-platsen. Hade ett helskotta att komma ut från p-platsen p.g.a. två bilar som parkerat i form av ett farthinder på en redan smal passage. Men en gammal sliten tjugolapp (på tjockleken) fick tjäna som marginal. . . Det gick bra och det är huvudsaken.

Färden gick vidare till Tjörnbro camping. Ingen positiv upplevelse. Upptäckte när vi betalat och kört in att den saknade stjärnor dock var priset med stjärnor. . .
Lagade kvällsmat i husbilen vilken vi även intog i husbilen. Passade på att fälla ut markisen. Då vi är noviser inom området granskade jag hur stödbenen var infällda för att kunna få ihop den igen. Men tyvärr gick det inte att rulla in markisen utan att först med våld böja stödbenen för att få in dem i profilen. Ratten för stödbenens längdjustering kom i kläm. Då började vi granska konstruktionen och kom fram till att stödbenen var felaktigt invikta från början. Vi vek in stödbenen så som vi tänkte att det borde vara. Då gick det att få in markisen, utan våld.

Onsdag
Frukost och sedan iväg. Ett inbokat läkarbesök gjorde att vi körde hemom. Passade på att tömma spillvatten och kasettoaletten, ta mer varma kläder och att fylla på vatten. Sedan bar det iväg till läkaren för att fortsätta till Varberg och Getteröns camping. Vi bestämde att stanna där till fredag då det var dags att lämna tillbaka husbilen. Sov riktigt gott natten mellan onsdag och torsdag.

Torsdag
Tog det lungt hela dagen, stranden, lekplatser. . .

Fredag
Körde hem, packade ur, städade, tankade och lämnade tillbaka husbilen.

Lördag
Frågade barnen vad som var roligast och tråkigast med husbilen. På frågan om tråkigast svarade stora dottern, 5år, "Att det var inget tråkigt." Minsta dottern, 3år, sa: "När vi lämnade tillbaka husbilen."

Erfarenheter
* Att semestra i husbil fungerade mycket bra.
* Vi klarade oss bättre än väntat.
* Vi kan helt klart tänka oss att hyra husbil igen, eller köpa.
* Trumavärmaren var för högljudd.
* Alkoven var bra att sova i, denna var 79cm hög så den var väldigt luftig. Ingen "nu-faller-jag-ner-känsla".
* Invändig bredd 210cm är ca 10-15cm för smalt för oss.
* Invändig takhöjd 192cm är för lågt för oss.
* Bra med köket på bilens högra sida.
* Onödig risk med spis i anslutning vid ytterdörr, detta p.g.a. snubbelrisk vid utgången.
* Onödig risk med ett löst bord där bak vid u-soffan.
* Trotts att det fanns en garderob i anslutning till ytterdörr så saknade jag en bra skohylla.
* Saknade ett stort "förvaringsfack", t.ex. garage.
* Bra med dieselmotor, ger högt vridmoment och lågt varvtal.
* Bränsleförbrukning: 1,23liter/mil.
* Vattentanken var för liten, men tyvärr vet jag ej volymen.

Framtida utmaningar
* Hyra en integrerad husbil med nedfällbar säng, helst med vattenburen värme (och i så fall helst Alde), helst kompressormatat kylskåp, annan planlösning för att upptäcka alternativ och med tjockare isolering.
* Prova på fricamping.
* Duscha i husbilen. Jo, detta är garanterat en utmaning när man är drygt 190cm.

/David med familj
 
S

SevenEleven

Guest
Sv: Första erfarenheterna

Tack för att du delar med dig av dina intryck och erfarenheter!
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Första erfarenheterna

David,
Du gör precis som man ska göra, hyr och testa. Den dagen det blir tal om köp vet du precis vad du ska titta på.

Mycket bra och rolig sammanfattning du gjort som många kan ha glädje av.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Första erfarenheterna

Då var det dags att summera senaste erfarenheterna!

Denna gång med husvagn!:wideeyed: Här följer en beskrivning av husvagnen, en dagbok, våra intryck och framtida utmaningar.

Beskrivning av husvagnen
90-års modell, Cabby med Alde vattenburen värme, varmvattenberedare, invändig färskvattentank, kasett-toalett och dusch. U-formad sittgrupp fram (Mysigt!), rakt kök på vänster sida, bakom köket garderob, sedan dinett i aktern. På höger sida bakom u-soffan, entré med skoförvaring under u-soffan (Bra!) sedan toalett följt av dinetten i aktern.

Onsdag
Hämtade husvagnen på kvällen och körde hem den. Reagerade på bilens annorlunda gungande, trotts en relativt tung dragbil och en relativt lätt husvagn. Noterade även en mycket moderat bränsleförbrukning på färddatorn, mycket lägre än jag väntat mig. Kom hem parkerade, ner med stödbenen så att bilen kunde användas, låste med "handskelås". (Vet inte det rätta namnet)

Torsdag
Packade husvagnen, men slogs av att det inte var samma möjligheter till förvaring som i husbilen, trotts att husbilen bara var ca 140cm länge än husvagnens bodelslängd. Att det sedan var knepigare att backa in till dörren, ja det var något jag räknat med och något som besannades.

Körde till campingplatsen där vi bokat plats över midsommarhelgen. Under körningen blåste det relativt kraftigt, vilket kändes lite i bilen. Bränsleförbrukningen hade nu ökat med ca 1dl/mil.

Framme på campingplatsen så var det största problemet att få av husvagnen från dragkroken. Detta var inte helt lätt eftersom det var nerförsbacke där husvagnen skulle stå så att den ville rulla mot bilen trotts att husvagnens broms var åtdragen. Det hela gick bra men troligtvis skrattade många tyst för sig själva. Det bjuder vi på!

När sedan husvagnen var på rätt plats då var gällde det att få den horisontell, det tog sin tid kan man säga. . . Sedan anslutning av lungor till avloppet o.s.v.

Dinetten i aktern bäddades ner och fick tjäna som fast sängplats under vistelsen. Den främre, u-soffan, bäddades upp och ner (vad konstigt det låter) morgon och kväll. Efter två hårda islagningar med huvudet mot taket lärde man sig att gå med bockat huvud. Tur att inlärningskurvan är relativt kort!

På kvällen vägrade barnen att somna, kanske inte så konstigt vid närmare eftertanke utan vi gick och la oss nästan samtidigt. Då inträffar det! Ingen ström! Nåväl, kylskåpet är OK. Inga lampor fungerar, inga vattenkranar fungerar. . . Ahha, det är 12V systemet som spökar. Börjar följa lite sladdar kommer till några säkringar som ser hela ut, laddaren verkar ok, lyfter på locket till batteriet, lägger tillbaka locket, tänder en lampa och varde ljus! Vad hände? Inte vet jag men 12V systemet fungerar igen. Skönt, nu är det dags att krypa till kojs! Sov väldigt dåligt denna första natt.

Fredag
Använde bilen för att handla lite inför dagen. Tömde ena lungan. Sov något bättre, började bli smått orolig för att jag inte skulle behöva använda den vattenburna värmen. En anledning till just den husvagnen vi hyrt var den vattenburna värmen. En annan anledning var den relativt stora invändiga bredden, men 210cm är fortfarande för lite för oss.

Lördag
Använde bilen för att göra en utflykt. Tömde ena lungan 2ggr. Eftersom vattentanken bara rymde 40l och att den var tom så fyllde jag på ytterligare 20l. Sov helt ok. Typiskt, det fanns inget behov av något värmetillskott denna natt heller! Bra isolerat helt enkelt!

Söndag
Fyllde på ytterligare 10l färskvatten. Tömde lungorna och förberedde för hemfärd och återlämning av husvagnen.

Intryck
* Lägre bränsleförbrukning än väntat ca. 0,95l/mil enligt färddatorn vilket betyder ca. 1,0l/mil i verkligheten.
* Körkomforten och platsen bakom ratten är mycket bättre än husbilen vi hyrde sommaren 2008, t.ex. behövs inga hörselskydd vid 80km/h (jo jag vet, jag överdriver lite) vilket även var marchfarten på husbilen.
* Bra med skofack vid entrén
* Bra med ett rakt kök så att två kan laga mat samtidigt
* Bra med välisoletat
* För liten vattentank
* Varför ingen gråvattentank?
* Bra med kranar som har kontakter, alltså ingen tryckvattenpump.
* Mycket mysigt med u-soffa
* Något av det viktigaste intryck som vi fick var att körningen med husvagn upplevdes som en transportsträcka. Med husbil var körningen mer äventyrlig och lockade till upptäckter. Körningen med husbil var som en positiv del av resan, en del av målet. Detta är inget jag kan förklara eller motivera bara ett intryck men, ett för oss, viktigt sådant.
* Att det tar längre tid, än med husbil, att komma iordning när man är på plats.

Framtida utmaningar
Utmaningarna i inlägg #1 står kvar.
 
Toppen