• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mosel resan

F

F.d. 839

Guest
Hejsan,

Förra helgen 27-28-29 Juni, 2008 under vår resa till Mosel floden i Tyskland råkade jag se på avstånd en husbil som jag tyckte hade HBK logon klistrade på. Det visade sig att det var HBK 1545 Sven-Olof med frugan från Nynäshamn på väg till Frankrike. Vi stannade och hade en trevligt pratstund med bland annat visning av sin LPG anläggning som Sven-Olof hade installerat själv, jättebra gjord !!!

Det var mitt andra möte och det verkar bli roligare och roligare ..
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Mosel resan

Hej Belgien.

LPG, intressant.
Kan du utveckla ngt mer vad och hur HBK 1545 hade löst installationen av LPG.
Tack på förhand.

mvh
Werner
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Mosel resan

LPG står Liquified Petroleum Gas och är den internationella beteckningen på den handelsvara vi i Sverige kallar gasol, fransmännen vänder på det och säger GPL (Gas Petroleum de Liquide med reservation för stavningen) och tyskarna Flüssiggas

det handlar rent tekniskt om gaserna propan och/eller butan som är kondenserade gaser vilket innebär att dom i den normala hanteringskedjan hanteras i vätskefas

att jämföra med naturgas/biogas (metangas) som normalt hanteras i gasfas, men även här går utvecklingen framåt och det har under ett antal år funnits kondenserad naturgas på marknaden för stora kunder utan tillgång till ledningsbunden leverans, LNG kallas detta och står för Liquified Natural Gas, när jag tankar biogas/naturgas i min personbil (Fordonsgas) så handlar det om CNG vilket står för Compressed Natural Gas

tror jag slutar här
/Anders
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Mosel resan

nej absolut inte, tänk inte ens tanken
gasolflaskor är dimensionerade för det gastryck gasol kan åstadkomma i "normala" temperaturer, över detta tryck löser en säkerhetsventil som finns på alla gasolflaskor med över 1kg innehåll, ventilen löser på ca 22bar

fordonsgasmackarna ger ett tryck på omkring 200bar och vid detta tryck rämnar en gasolflaska i form av en explosion

som tur är har anslutningarna till fordonsgastankning och gasolflaskor olika utseende och form men detta hindrar inte Händige Harry att försöka, i Tyskland har det förekommit olyckor med svåra personskador när man tillverkat en egen adapter och försökt fylla gasolflaskor med Fordonsgas

läs gärna mer på Svenska Gasföreningens hemsida Svenska Gasföreningen är en branschorganisation för energigas

/Anders
 
Toppen