• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Effektbox

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2025
Någon som har erfarenhet av effektbox på en Fiat Ducatto under årsmodell 2000, ex
empelvis en 95;a turbudiesel.
På dessa, ngt äldre dieslar, är det möjligt att löda fast effektboxen.
1. Fungerar detta
2. minskar förbrukningen med sagda 10%
3. och ökar hk med ca 25-30.
Någon som vet?
Tack på förhand.

mvh
Werner

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Effektbox

Eneste trimming som er teknisk mulig på de eldre TDI motorene er justering av den mekaniske innsprøytingspumpen. Elektoniske effektbokser virker på styringen av commonrail innsprøytingen som kom men JTD motorene.

Leif C

HBK Medlem
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2025

Eneste trimming som er teknisk mulig på de eldre TDI motorene er justering av den mekaniske innsprøytingspumpen. Elektoniske effektbokser virker på styringen av commonrail innsprøytingen som kom men JTD motorene.

Alla TDI motorer (fr.o.m. 1995) har BOSCH insprutningssystem där kan man koppla in en KCR Effektbox. KCR | Effektboxar till mer än 2 000 modeller | Produktfakta

Motorer med mekanisk insprutningspump heter bara TD.

Leif C

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Generalagenten för BMW berättade att 70% av nyare BMW med motorhaverier var chiptrimmade! Kanske något att tänka på!

Visserligen rör det sig här om motoreffekter på 270-350 hk, men ändå.

grete og leif

HBK Medlem
Kommun
Eda
HBK-Nr
4603
Medlemskap
2025

Generalagenten för BMW berättade att 70% av nyare BMW med motorhaverier var chiptrimmade! Kanske något att tänka på!

Visserligen rör det sig här om motoreffekter på 270-350 hk, men ändå.
glem alle såkalte efektbokser.
kontakt et seiøst chiptunings firma

göte27

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2025

Gå in på Speedkit.de .Översätt sidan till svenska.Klicka in på din bilmodell .Det finns olika prisalternativ på effektboxarna.Till priserna tillkommer c:a femhundra i frakt.Priset är ändå mycket konkurrenskraftigt.Betalning går att göra antingen med kort eller banköverföring.Företaget verkar vara seriöst och pålitligt och du får två års garanti.Dom som jag har pratat med är helt nöjda med köpet.

M:V:H.Göte27

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Senast ändrad:

Leif C

HBK Medlem
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2025

Hej Montreal!
Jag blev konfunderad över beskedet du gav! Det som jag skrev tidigare har jag blivit lärd av div. effektboxleverantörer och en verkstad med kännedom om Fiats dieselmotorer. Nu har jag fullständigt reviderat min uppfattning i ärendet efter att ha talat med Italienska Bil AB.

Fiats turbodiesel 2500 TD -95, -96 har mekanisk insprutning (TDI har Fiat aldrig använt som motorbeteckning, skyddat av VW). Först modellåret 1997 kom BOSCH elektroniska dieselpump (gäller svensksålda bilar). Har även talat med KCR som påstår att leverans av effektboxar har skett till ett fåtal bilar från -95/-96, möjligen direktimporterade.

Vill man ha högre effekt återstår bara att "skruva".
Hittade en verkstad som ska vara bra på det i ett sidospår i tråden
Trasig Växellåda på FIAT
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/245088

Leif C

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej Leif C, skriver detta utan att vara helt säker men ändå. TDI betäckningen som står på Ducato efter -95 betyder Turbo Diesel Intercooler och hänvisar inte till Insprutningen.
Många, kanske de flesta tidiga har LUCAS mekaniska insprutningspump och inte BOSCH.
Den mekaniska BOSCH-pumpen som går att boxtrimma har solenoider som öppnar tryckkammrarna för att stänga insprutningsmunstyckena i stället för rent mekaniska överströmningshål, och någon trebokstäversbetäckning som jag inte kommer ihåg.
Och som sagt, den kan nog inte sitta i så många bilar.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Leif C

HBK Medlem
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2025

Hej Jankro!
Har du sett någon Ducato med emblemet "2.5 TDI" från -95/-96?

MVH. Leif C

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej igen, ja det står på de flesta -95 och nyare med 115 hästars 2,5L motorn. Men det står TDi alltså med litet i, så på lite avstånd så ser man bara TD. :)

JANKRO.

Toppen