• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Får ej parkera där vi bor...

F

F.d. 13615

Guest
Bor i lägenhet hos Gotlandshem (kommunalt ägt bostadsföretag på gotland) Vi har, heller fram tills i helgen haft vår husbil parkerad på de för boende fria parkeringsplatser i kvarteret. I fredags fick vi ett brev från G-hem där de uppanade oss att omgående flytta husbilen då vi har den uppställd på deras parkering. När ja i dag ringde och pratade med personen som har skrivit under brevet fick jag i mej att G-hem kommer att förbjuda husbilar på parkeringarna, då dessa tar för stor plats och dess utom är som att se som ett andra boende. Till saken hör att vi med omsorg valt att alltid parkera på en plats där jag kan backa in husbilen så att överhänget sticker ut över en liten gräsplätt i stället för ut på parkeringen och vara ett hinder för andra bilar, alla fyra hjulen är inom parkeringsrutan.
Finns det någon annan på forumet som har varit ute för liknade problem? Kan verkligen Gotlandshem förbjuda parkering av en husbil, vilket egentligen är registrerad som en lätt lastbil?

Sten & Kattis
Gotland
 
F

F.d. 1471

Guest
Sv: Får ej parkera där vi bor...

Om du har en lätt lastbil eller personbil typ 2 så skall du fälja de parkeringsregeler som finns för personbil. Detta markeras med ett vitt P på blå botten. Om all dina fyra hjul står inom den markerade rutan och ditt överhäng inte stör andra som rör sig på parkeringen så uffyller du lagens krav. Jag skulle föreslå att du skriver till Gotlandshem och frågar varför du med denna typ av fordon inte får stå där du står, om det nu finns P-skylt där. Fråga också mot vilken lag eller regel du bryter.
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Får ej parkera där vi bor...

Kan vara lite knepigt om det är en privat boendeparkering. Där kan egna reglar gälla, men skall då vara upptagna i bostadsbolagets stadgar ( regler för parkering inom bolagets tomtmark ).
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Får ej parkera där vi bor...

Har samma problem. Någon/några har blivit "störda" av husbilen. De har inte kunnat se om brevbäraren lägger post brevlådan eller när färdtjänsten stannar utanför. Jag gav upp efter 1,5 års klagomål och flyttade bilen till en gård i närheten. Där står den nu till samma kostnad som min tidigare parkeringsplats.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Får ej parkera där vi bor...

Beklagar det Ni har varit med om men vi har haft eller har samma problem. Om våran bil hade varit cirka 20 - 30 cm längre så hade vi inte haft en parkeringsplats alls.

Vi har idag alltså ingen parkeringsplats vid vår lägenhet på "Berget". Istället har vi fått en parkeringsplats i ett angränsande bostadsområde.
För tillfället är det ok men vi väntar nu att få en plats precis utanför vårt fönster. Emellertid har vi fått förhandsinformation om att Husbilar accepteras inte.

Vi kommer (om vi får parkeringen) att ställa vår Personbil på parkeringen till att börja med. Sedan kommer vi att "slita in platsen" med att parkera Husbilen. Om grannarna kommer att klaga får vi se, och jag förmodar att detta kommer att ske. Sedan får vi avvakta vad som händer och fötter.

Har ingen positiv syn just nu på detta men man kan ju alltid hoppas.

Hoppas på att det löser sig sa han som använde Thinner /Kurt
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Får ej parkera där vi bor...

Jag har tur att få parkera gratis på gatan där jag bor på Hisingen. Men dilemmat är att jag har "jobbar bilen" parkerad där oxå och det finns de som är irreterade på mig bara för jag har bägge bilarna parkerade på gatan :rolleyes: och tar upp plats . Men i grund och botten så tror jag att det är den svenska avundsjukan som gör folk till att klaga på andra som har ett fritids intresse som t.ex oss som har stora bilar :).
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Får ej parkera där vi bor...

jag undrar om det inte är samma okundskap bland bostadsbolagen som vissa komuner har angånde husbilar på en parkering, jag blir så trött när det görs egna regler
:(
hur gör man för att ändra attityden, från att säga nej till att hjälpa till med en lösning istället
det borde väl finnas lite plats i ett hörne på en parkeringsplats där man kan ta en sprayburk vit vit färg o göra en ruta lite större o för det besväret ta ut en liten avgift för de
:)
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Får ej parkera där vi bor...

hej

Problemet är nästan omöjligt att lösa, så fort man har något gemensamt parkering, tvättstuga, gräsklippning mm går det inte att komma överens.:(
Är det då flera stycken som går ihop och minsan skall visa vem som bestämmer så är det kört. Det finns alltid en eller två självutnämnda ledare i flocken eller någon som alltid vill jävlas.:mad:

Fråga om det inte finns någon annan plats som kan iordningställas ni kanske är flera som har husbil eller husvagn.
I Jönköping har Wetterhem en inhägnad plats har jag sett

Gurra
 

Benny & Marie

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Finspång
HBK-Nr
871
Medlemskap
2024
Sv: Får ej parkera där vi bor...

Ja är glad att jag äger en häst gård gör som jag själv vill parkera
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Får ej parkera där vi bor...

Det kan väll inte vara ett andra boende om ingen bor i den på parkeringen! Skulle någon bo i sin vanliga personbil på parkeringen kan man då säga att det är ett 2:a boende. Altså kan det inte vata fordonet det hänger på utan hur det används på parkeringen.

Min bil ser ut som en helintegrerad husbil men är det inte! Det är en lastbil med skåp som är bostads inrett. Altså en lastbil ingen husbil. Det står i registrerings beviset och det är en officiellt dokument och det är det man måste gå efter, inte någon amatärdefenationer. Sedan är det frågan var står i ditt registrerings bevis. Står det Husbil ?
Där jag bor är reglen det att den måste vara inregistrerad ej avställd ( gäller alla bilar) och att den måste vara besitigad och körduglig. Nu fins det en här som hyr en parkeringsplats och har en formidabel skrotbil där som inte varit i bruk på över 10år och dom har inte fått bort den! Han betalar ju hyran punktligt.

Varför inte perkera och överklaga allt! Lös inte ut några rek. kom med idiotiska motfrågor mm. Du kan nog stå där mycket länge då.
Att någon är missnöjd, det fins en del som tagit det till yrke, att alltid vara missnöjd på allting.
 
F

F.d. 13615

Guest
Sv: Får ej parkera där vi bor...

Det är bara att konstatera att vi är ett jagat folk... Men det beror kanske på den svenska avundsjukan.

Trevlig midsommar på er alla!! Vi tar vår bil och åker till Gnidsvärd, ett litet fiskeläger på västra gotland, och firar midsommar.

Sten & Kattis
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Får ej parkera där vi bor...

Tveksam vers återigen

Spelar ingen roll, gammal eller ny
alltid samma gny
måste man husvagn ha
för att det ska va bra

Kapitalismens fula hydra lyser
gör att många ryser
nej upp till kamp mot folk
som i glädjebägarn vill strö smolk

Att slösa pengar på allt möjligt annat
går ju an
men det är ju inte vi som har stannat
det är ju vi som kan
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Får ej parkera där vi bor...

Igen

Att slösa pengar på Hollywoods produktion
kan väl också ge vissa nån sorts själslig erektion
tycker dock att husbilen ger mig mycken lycka
sen får andra själva välja vad som skapar lycka


(fortsättningen kommer i nästa inlägg)
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Får ej parkera där vi bor...

Dock synes mig att avundsjukan
skiljer den kloke ifrån krukan
hej och hå, husbil det är livet
även om inte allom givet
så skäms jag inte för detta
lite grann som Marabou och Cloetta
för mig det enda rätta svaret är
att husbilen, den är mig så kär
att jag kan stå ut med ignoransen
hos dom som inte gillar glansen
i ögonen hos alla oss husbilister
när vi kompenserar livets brister
och far iväg som glada eskapister

GLAD MIDSOMMAR ALLA OCH KÖR LUGNT OCH FINT!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Får ej parkera där vi bor...

Ursäkta KASTELLEN att jag klipper tråden ett inlägg.
Måste bara säga till Jappe att nu är du helt FANTASTISK på detta med att skriva. Är du säker att Du inte är POET?
Det måste vara fler som håller med mig, ELLER??

/ Kurt.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Får ej parkera där vi bor...

Kurt

Poetens hårda liv är inte min trängtan
kanske ändå att jag har en längtan
till ett liv långt ifrån vardagen
ett liv där man inte blir bedragen
av alla som inte riktigt kan förstå
att vi människor, vi är ju så små, så små

En liten tid här på jorden vi leker runt
pokulerar, kopulerar och skriver strunt
aj, nu har jag missat tråden, förlåt men
nu återgår vi till parkeringsproblemen
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9896

Guest
Sv: Får ej parkera där vi bor...

vi bor i nyköping bostadsrätt vi har samma problem .bilen står på gatan de månader vi är hemma .tillsaken hör att vi har bara husbilen.jag tror att det är rena rama avundsjukan. glad midsommer
 
F

F.d. 55328

Guest
Sv: Får ej parkera där vi bor...

Parkering av husvagn/husbil på tomtmark vid flerfamiljshus är vad jag förstått inte tilllåtet, man får bara förvara en viss mängd gasol på en fastighet utan tillstånd och fastighetsägaren har svårt att kolla den totala mängden om man godkänner parkering av husbilar på vanliga P-platser.
Det är klart att man kan ta bort gasoltuben och förvara den på annan fastighet, eller hos någon som har tillstånd att hantera explosiva ämnen.
Det lättaste är att få fastighetsägaren att ordna separata platser för husbilar och husvagnar, då är det oftast inga problem att få tillstånd av räddningstjänsten, för förvaring av en större mängd explosiva ämnen.
 
Toppen