• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Senaste sommarflugan

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
spea7152_2.jpg


Bedragare härjar efter sommarvägarna. Bild: Scanpix

Polisen varnar för vägbedragare

Sverige 08 jun 19:30

Polisen i Skåne varnar nu bilister för internationella ligor som säljer falskt guld.

Ligorna opererar efter de större vägarna, framför allt i Skåne. De stoppar bilister under förvändning att bilen är trasig. Efter ett tag plockar de fram smycken som de försöker säja.

Polisen har fått in mängder av tips om de falska guldförsäljarna de senaste dagarna.

- Det här är rena bondfångeriet, säger Thomas Servin, kommissarie vid länskriminalen i Skåne, till Kvällsposten.

Ännu har ingen person gripits, eftersom ligorna måste tas på bar gärning.

- Men om vi får in vittnesuppgifter kan vi gripa dem och försöka få till stånd en husrannsakan i deras fordon, säger Servin.
 
Senast ändrad:

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Senaste sommarflugan

Härjar även i Halland men polisen har svårt att göra något eftersom de är så lättrörliga (bovarna alltså). Det enda att göra är att inget göra - d.v.s. inte stanna. Tyvärr för den som verkligen är i behov av hjälp.

EssoJ
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Senaste sommarflugan

Hej!
I vissa delar av USA har det gått så långt att man vid ev. stopp vid vägkanten sätter upp en speciell skylt i fönstret där man ber om hjälp med att ringa t.ex. "Please Call 911". Det finns olika att köpa på bensinstationer. Detta p.g.a. att ingen vågar stanna för att hjälpa till. Hoppas inte det skall behöva gå så långt här i Sverige!!

Anders :):):):):):):)
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: Senaste sommarflugan

Just detta hände min kollega och hennes man igår när de körde hem från jobb i Åstorp till huset ute på landet, en man som stod i princip och viftade mitt ivägen med bilen vid landsvägens vägkant. Eftersom även de läst vad som pågår på vägarna just nu så körde de bara i princip runtom honom och förbi, men om det nu verkligen var någon som behövde hjälp.....?!
Ska man till och med vara rädd för att hjälpa andra människor som kan ha hamnat i nöd på ett eller annat sätt för att man är rädd för att bli lurad, rånad eller något annat?? Så vill inte jag ha det, det är inte så jag vill uppfostra våra barn till att inte våga hjälpa till utan det tillhör vanlig medmänsklighet enligt mina värderingar....vill inte låta de värderingarna förändras men tyvärr så blir de det sakta men säkert efter allt vad man läser och hör om, till och med är med om. Väldigt tråkigt....

//Agneta
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Senaste sommarflugan

Detta är inget nytt under Solen. Sälja Guld, bilen droppar vatten, olja eller vad det nu kan vara. Har stött på flera av dessa personer nere i Europa och även i Sverige.

Finns bara ett sätt att göra och det är att inte stoppa för att "hjälpa". Tråkigt men nu har verkligheten kommit ikapp.
Tyvärr så måste man nog lära sina barn hur verkligheten ser ut i ---VERKLIGHETEN---

Det finns ju Vägassistans att tillgå, ELLER, /Kurt.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Senaste sommarflugan

Jag stannar alltid om någon behöver hjälp, en gammal yrkesskada.. Men kan även ta för mej och har klarat mej med livet i behåll i snart 57 år. Man ska inte vara så jävla misstänksam och rädd, nästa gång är det man själv som kan stå där och behöver hjälp. Att låta samhällets baksida ta över ens känslor är fel sätt att agera på. Stanna och stoppa flera om du känner dej osäker, ring 112 innan du kliver ur så är du nog rätt säkert garderad. Du kanske även har en sån grej som alla Tyskar blir bestulna på, en DVD kamera, sätt på den inne i bilen innan du går ur.
 
Toppen