• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kompressor kylskåp o solcell

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag kan inte begripa varför nya husbilar utrustas med "Porta Pottiar" och gasolkylskåp, med allt krångel som det innebär. I min lilla "övernattningsbil" har jag solcell till kompressorkylskåpet (Isotherm) och vattentoalett med en tank som jag kan tömma via en slang med eller utan pump. Totalt problemfritt och antagligen inte dyrare heller.

Vattentoiletter användes ju på Romartiden! Undrar när det ska bli standard i husbilarna.

Förvånad Jappe
 
Senast ändrad:

Gerry

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
12209
Medlemskap
2024
Sv: Finnsdet "luktfritt toa-kem"?

Såg att jappe har ett kompressor kylskåp som han driver med solceller och även vattentoalett i vilka husbilar finns detta????
 
F

F.d. 11293

Guest
Hej Jappe


Det är inte roligt avslöja att inte veta, men jag är tvungen att fråga, hur funkar det med ett kompressor kylskåp o solcell
:confused:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kompressor kylskåp o solcell

Dom vanliga gasolkylskåpen för husbilar använder sig av en c:a 100 år gammal teknik, uppfunnen av Baltzar von Platen och Carl Munter. De s.k. absorbtionskylskåpen ersattes för några decennier sedan av kompressorkylskåpen i så gott som alla svenska hem. Anledningen till detta var att kompressortekniken är betydligt mindre strömkrävande.

I den gasolfixerade husbilsvärlden används huvudsakligen fortfarande absorbtionstekniken tillsammans med gasolen av någon för mig outgrundlig anledning. Ett kompressorskåps strömförbrukning är ungefär en tiondel av absorbtionsskåpets!

Min kyl i husbilen går året runt i princip! Solcellen är på 110w. Kolla denna länk:Välkommen till Isotherm

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Kompressor kylskåp o solcell

Jappe, vad är en Porta Potti ?

När var du in i en nyare husbil senast ?

Är inte kompressorkylskåpet lite ljudligt ?

Mvh
Dag
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kompressor kylskåp o solcell

Delfin! Så kan man ju uttrycka det om man vill. Jag tänkte väl närmast här på en spoltoalett med kvarn, lukttät slang och hålltank, som är lätt att tömma per slang med eller utan pump. Enkel hantering, kemikalie- och luktfritt! Myket bra, tycker jag!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kompressor kylskåp o solcell

Hundvakten! Jag hör knappt kompressorn, men den sitter separat bakom en isolerad vägg. Jag hade ett vanligt Isothermskåp i min "gamla" husbil också och det tyckte jag inte var störande alls. Inga problem!

Med Porta Potti menar jag kassettoalett.

Jappe
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kompressor kylskåp o solcell

De fleste tyskbygde over 3500 kg kan mot et tillegg i prisen bestilles med Dometic sitt vakum toa, alternativt med "Zerhacker" - i begge tilfeller med tank, vakum har og mulighet til en kasset på ca. 20 l. Uansett så blir det et helt lukket system uten lukt til en tømmer :wideeyed:
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Kompressor kylskåp o solcell

Hej
Jag kunde inte heller begripa att det fortfarande satt gasolkylskåp i husbilar/husvagnar när jag nu avslutade 7'års båtåkande från tidigare husvagnsdragande...
I båtarna sitter det så gott som alltid kompressorskåp, och där är man ännu mera rädd om strömmen än vad vi är på land (särskilt i segelbåtar)
Kompressorn låter absolut inte så mycket så där är störande, möjligen ett litet litet brumm i bakgrunden under kortare stunder, det är allt...

Därmot tror jag kompressorskåpen är några "tusingar" dyrare, men det kan ju inte vara hela anledningen....
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kompressor kylskåp o solcell

Jag har också 120w solpaneler samt kompressorkylskåp och då batteri på 255 amp+120 amp , dock har vi cassette toa .

Ladda batterierna gör vi heller inte förrutom när vi var i Paris för 3 årsedan för då ingick elen i campingpriset (på vintern står den iofs på underhållsladdning för att hålla batterierna laddade för den står i en mörk maskinhall).


Solcell är även krav på nästa husbil .
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Kompressor kylskåp o solcell

Jag har också 120w solpaneler samt kompressorkylskåp och då batteri på 255 amp+120 amp , dock har vi cassette toa .

Ladda batterierna gör vi heller inte förrutom när vi var i Paris för 3 årsedan för då ingick elen i campingpriset (på vintern står den iofs på underhållsladdning för att hålla batterierna laddade för den står i en mörk maskinhall).


Solcell är även krav på nästa husbil .

Vilken typ och storlek har du på kylskåpet? Skall köpa nytt till mitt bygge och har redan solceller
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Kompressor kylskåp o solcell

en sak undrar jag, solcell på 120w, kör man kompressorkylskåpet på 12v? eller levererar solcellen 220v o i så fall hur funkar det på natten o molningt väder?
en löjlig fråga för den som vet, men jag vet inget om detta
:) men glad änndå
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.271
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Kompressor kylskåp o solcell

Solcellerna laddar batterit som i sin tur förser kylskåpet med 12V. Batterit agerar utjämnare mellan sol/moln och dag/natt. Eftersom kompressorkylskåpet drar relativt lite ström klarar solcellen att återladda batterit med den effekt som plockats ut under natten.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kompressor kylskåp o solcell

Kylskåpet heter Waeco Coolmatic MDC-110 finns på sidan 62 i Husvagn-Svensson AB
http://np.netpublicator.com/?id=n85029876

Kylskåpet går ju på 12 volt men vi har ju även en 220 konverter i husbilen för annat bruk .

Än så länge har vi inte fått batteribrist för att i normala fall så slutar laddningslampan lysa vid 22 tiden på kvällen och tänds ofta vid 3,30 -4 tiden , jag jobbar ju natt så man vaknar ju en hel del nätter och har då tittat på detta .
Det jag saknar är en separat amperemätare så jag ser hur mycket som trycks i battererna .

När vi kör så laddas även bodelsbatterierna från bilgeneratorn så då blir det "kaka på kaka" laddning .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Kompressor kylskåp o solcell

Solcellerna laddar batterit som i sin tur förser kylskåpet med 12V. Batterit agerar utjämnare mellan sol/moln och dag/natt. Eftersom kompressorkylskåpet drar relativt lite ström klarar solcellen att återladda batterit med den effekt som plockats ut under natten.

Tack, en undran till, går det att koppla över till 220v på dessa eller är man hänvisad till 12v till dessa kompressorkylskåp?
:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kompressor kylskåp o solcell

dotorparn! Det är 12V som gäller. Det finns ju ingen anledning att använda 220V i det här fallet. Undrar du vad som gäller när du står uppkopplad vid elstolpe, så fungerar det så att kompressorkylskåpet fortfarande går på 12V. Bodelens batteri alt. batterier laddas ju då av den ordinarie laddaren i husbilen!

Jappe
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kompressor kylskåp o solcell

Håller inte med dig Jappe!

Till för ett par år sedan hade jag en camper (till min pic up) och i den gick värmen på diesel och kylen var ett kompressorskåp. Kylskåpet fungerade precis så bra som du säger sommartid. Men vid sträng vinterkyla blev det närmast omöjligt att reglera temperaturen i kylen. Vred jag upp effekten så frös min maggot ihjäl och på lägre effekt så blev det alldeles för varmt i frysfacket.

Förvisso drar ett gasolkylskåp mer energi, men genom att gaslågan ger ett någorlunda jämnvarmt klimat bakom skåpet så fungerar det hela även vid 30 minusgrader. Och särskilt mycket gasol går det inte, en 11 Kg tub räcker mer än en månad till ett fullstort kylskåp i sommarvärme.

Även när jag har tillgång till 220V så brukar jag föredra att köra kylen på gasol när det är riktigt kallt ute.

Men för båtbruk eller för den som av någon anledning inte använder husbilen i arktisk kyla så har kompressorkylskåpen fördelar, om man inte sätter värde på flexibiliteten att kunna välja energislag. Särskilt i båt känns det bra att slippa gasol med tanke på att flaskan måste förvaras utanför skrovet.

Mvh
aake
 
Toppen