• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tysklandsresa Maj 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Tysklandsresa 28/4 – 25/5 2008

28 April
Idag startade vi vår vårresa. Första etapp Leksand-Askersund. Här står vi nu vid vattnet med fin utsikt över vatten och båtar. Efter middan tog vi en lång skön promenad och sen avslutade vi kvällen med kaffe och kaka och lite TV-tittande.

29 April
Efter frukost och promenad åkte vi vidare till Motala där vi besökte Motormuséet, det är jättefint och lika kul varje gång. Sen fortsatte vi resan till Vadstena där vi drack kaffe. Nu sitter vi på parkeringen vid Pålsbo Naturreservat. Vi har gått en promenad med hundarna i naturen och ätit middag. Nu sitter jag och tittar ut genom fönstret på en grön äng med massor med vitsippor. Här ska vi övernatta.

30 April
Efter en lång slö morgon åkte vi vidare söderut. Nu står vi på Raggelanda tillsammans med en massa andra husbilsekipage, här är årsmöte i Husbilsklubben.
Jag tog en promenad med hundarna innan det var dags för middag, vi åt sill och potäter och tog ett par snapsar. Mums!
Efter maten tog vi ännu en lång promenad. Klockan 20 var det dags för majbrasa, det var Ragge som eldade skräp faktiskt, men folk samaldes i alla fall runt brasan och sjöng och umgicks. Det blåste jättekallt, så vid 22-tiden gick vi hem och spelade kort ett par timmar innan vi kröp till kojs.

1 Maj
Första maj började med en blåsig morgon men efter några timmar så glimmade solen fram då och då, vid halv elva-tiden gick vi en lång promenad med hundarna. Efter lunch började det regna och sen regnade det och blåste jättekallt hela kvällen, så vi gick tidigt till kojs.

2 Maj
Inatt har regnet stått som spön i backen så det har varit svårt att sova faktiskt. Efter frukost åkte vi vidare söderut mot solen och Danmark.
Nu är vi i Hilleröd och det är et fantastiskt väder, vi har gått en lång promenad och njutit av fågelsång och all grönska, fruktträden blommar och det känns försommar.
Härligt! Nu sitter vi här i husbilen och tittar ut på all försommargrönska och dricker varsin grogg. Det blir en tidig kväll eftersom vi ska upp tidigt imorgonbitti till hund-utställningen.

3 Maj
Vi vaknade tidigt av hundskall. Efter frukost gick vi en promenad och sen tittade vi på agilitytävlingen. Frasse blir så upphetsad att han skäller som en galning, han vill vara med och springa. Efter en kopp kaffe gick vi in till utställningen, förväntansfulla. Det började bra, Frasse gick vidare till konkurrens, fick bedömningen Exelent. Domaren skrev JA för certifikat, men sen ändrade han sig och certet gick till en liten unghund istället. SKIT! Det var nära.....
En aning besvikna åkte vi vidare efter E20 och väg 8 till Svanninge Bakker (55 07 36 10 15 17), här var vi också förra sommaren. Efter en god middag på fläskkotletter och potatisgratäng gick vi en lång promenad upp och ner i den fantastiska naturen, det är så vacker och rofyllt här.
Åke har hostat så väldigt ända sen vi åkte hemifrån, så igår köpte jag, på ren chansning,
I en liten matvaruaffär i Danmark nånstans längs vägen, en liten flaska Norske Brystdråber DAK. Det smakade tydligen fruktansvärt illa för han grimaserade väldeliga, men tänk, det funkar för han blir bättre och bättre. HURRA!

4 Maj
Efter en lugn och skön natt, efter frukost, gick vi en promenad i den vackra naturen i Svanninge Bakker. Sen fortsatte vi resan med färjan över Böjden och Fynshav (kostnad ca 354 SEK). Vidare väg 8 till City Park där vi tänkte köpa en platta öl att ha med på resan, men där var det stängt. Vi åkte vidare väg 200 och väg 5, sen tog vi av på väg 431 till Gluckstadt där vi tog färjan över Elbe (ca 54 SEK). Nu står vi på en ställplats i en liten mysig stad som heter Osten (53 41 43 9 11 12), (kostnad 5 EUR inkl. el och vatten).
Efter middan gick vi till Hotel Fährkrug för att betala. Först träffade jag på två tyska tjejer som inte kunde ett ord engelska och som blev väldigt stressade när dom inte förstod mig. Efter en stund kom en väldigt trevlig tjej som kunde lite engelska, så då fick jag veta att samma pris gällde oavsett om vi använde el eller inte och att toaletter var ”kaputt”! Efter det var avklarat gick vi en lång promenad och tittade på stan och om-givningarna.

5 Maj
Efter en lång promenad i den fina staden med SÅ trevliga människor som hälsade oss God morgen överallt, så fortsatte vi resan. Vi tänkte snedda rakt över via småvägar till Luneburg, men GPS:en tog oss till Soltau via en massa småvägar, så då var det bara att ta väg 209 rakt upp till Luneburg. Vad lärde vi oss av det? jo att inte ställa in GPS:en på så långa avstånd i taget.
Nu står vi i alla fall på en jättefin ställplats 500 m från stadens centrum (53 14 46 10 23 58) (Kostnad 8 EUR + 1 för ström). Vädret är helt fantastisk, 23 grader varmt och ljumma vindar. Jättevacker stad med otroligt fina hus och en kyrka som är så hög att man nästan ramlar baklänges när man tittar upp kyrk-spiran. Jag gjorde föresten bort mig alldeles väldigt, vi stannade på en av alla ute-serveringar och beställde glass, jag tog en tallrik med vaniljglass översållad med bitar av allehanda frukter, glasspizza kallades den, supergott! När jag var klar så gjorde jag som hemma, jag smög ner tallriken under bordet så att Valle fick slicka i sig det sista, men se det skulle jag inte ha gjort – jösses vilken utskällning jag fick av servitrisen. Men det var det värt, Valle tyckte det var jättegott!!!!!

6 Maj
Vaknade vi 7.30-tiden till en fantastisk morgon. Efter frukost och en promenad åkte vi till Luneburg Heide till en Wild-park, en djurpark där vi fick ha hundarna med oss in, där fanns allt från getter till björnar, snöleopard och varg. Det är kul när man får ha hundarna med sig, för vargarna som oftast ligger och slöar långt från staketet, kommer springande fram till oss när dom hör att Valle morrar, så vi får verkligen närkontakt med dom, härligt! Dom är så fina. Efter lunch åkte vi autoban E7 till Celle. Här står vi nu på en jättestor ställplats (52 37 38 10 4 35), (kostnad 0). Vattenkranar finns i små plåtlådor här och där. Här har vi sett första skandinaviska husbilen sen vi kom till Tyskland, det är ett trevligt par från Norge. Dom har hus utanför Benidorm i Spanien och är på väg till Norge där dom bor i husbilen Maj till September. Trevligt att få snacka lite skandinaviska.
Efter middag på sill och potäter med nubbet till, gick vi en promenad i staden, vilken fantastiskt fin stad, massor med fina gamla hus. Nu är klockan 20.30, Åke är ute och tvättar ren husbilen från insekter. Det är fortfarande 23 grader varmt ute. Skönt!

7 Maj
Vi vaknade vid 7.30-tiden till ännu en fantastisk morgon. Efter frukost gick vi och strosade i stan i 2,5 timme och beundrade alla vackra hus. Vi tog en fika på en ute-servering, kaffe och jordgubbsbakelse – OJ, hur ska det gå med vikten?
Vi stannade till på en liten marknad och köpte marinerade lammkotletter att ha till middan. Det började bli väldigt varmt och hundarna blev trötta och törstiga, så vi gick hem till husbilen och slöade under markisen några timmar och pratade lite med den trevlige normannen bredvid.
Nu är klockan 17.00 och är alldeles för varmt i solväggen, så vi har dragit oss inomhus för att planera hur vi ska åka vidare imorgon. Jag börjar bli lite rastlös att sitta stilla på samma ställe, det måste hända lite mer, så det är dags att dra vidare tror jag.
Vi avslutade kvällen med att gå på krog, vi hittade en uteservering med väldigt trevlig personal, dom hade t.o.m. matsedel på svenska. Vi åt en god middag och hade trevligt. Mätt och belåten. Klockan är nu 21.00 och det är 24 grader varmt.

8 Maj
Imorse tog vi en riktigt lång slö morgon. Solen sken från en klarblå himmel, som vanligt, höll jag på att säga. Efter frukost gick jag en promenad med hundarna medan Åke fyllde och tömde och gjorde klart för avfärd. Vi åkte väg 214, 444, 494 till Hildesheim, där tog vi av väg 1, sen väg 3 och väg 240 och 64 till Höxter. Där var det dags för lite mat så vi svängde in på en ställplats (51 46 30 9 23 24), den ligger fint vid floden Weser. Vi åt mat lite snabbt och tömde sopor, sen fortsatte vi väg 64 mot Paderborn. Nu har naturen ändrat sig lite och blivit lite mer kuperad, väldigt vackert med all skir grönska och alla blommande rapsfält. Vi fortsatte efter väg 1 mot Erwitte och sen svängde vi ner på väg 55 till Warstein.
Här står vi nu på en ställplats som heter Stellplatz Dammweg
(51 27 11 8 20 47), (kostnad 0). Det var lite svårt att hitta hit eftersom GPS:en visade in oss på en väg som var enkelriktad, men en vänlig herre på moped stannade och beskrev vägen på en snabb tyska som vi inte fattade ett dyft av, men med hjälp av gestikulerande
och lite knagglig engelska så lyckades vi förstå vad han menade. Här står vi nu alldeles ensamma vid en liten byväg, alldeles i närheten finns ett bad med inom- och utomhus-pooler om man vill bada.
Till middag kalasade vi på lammkotletterna som vi köpte i Celle- MUMS! Efter en kvällspromenad och lite kortspel så var det dags att krypa till kojs igen efter ännu en härlig dag.

9 Maj
Vaknade tidigt efter en förfärlig natt. Först vaknade jag klockan halv ett av att hundarna var alldeles skräckslagna och darrade som asplöv, jag har ingen aning om vad det var som orsakade det men det tog mig en halvtimme att lugna ner dom, sen var det ju stört omöjligt att somna om. Dessutom har alla kyrkklockor i närheten fått själva hispan, dom bingade och bångade titt som tätt.
Efter frukost så åkte vi vidare. Vi tog väg 55 och så småningom hamnade vi i Siegen även om GPS:en absolut ville ha in oss på alla möjliga vägar hit och dit, till slut blev jag så trött på den att jag helt enkelt stängde av den och tog fram en vanlig karta. Efter Siegen tog vi väg 62, sen väg 256 ner mot Moseldalen.
Jag ”lurade” in Åke på en serpentinväg där bilen nästan nosade sig själv i baken. Till slut kom vi fram till ställplats Muden/Mosen (50 11 54 7 20 21), (kostnad 4 EUR). Här är toppenfint, vi är alldeles ensamma på ställplatsen, lugnt och skönt. Vi gick en pro-menad i värmen, +28 grader i skuggan, och sen gick vi till restaurang Österhof, som ligger alldeles bredvid, och tog en bier och glass. (Man får passa sig så man inte beställer en öl för öl betyder olja på tyska!) Servitören kom och pratade med oss, han var jätte-trevlig och duktig på engelska, han berättade bl.a. att 30 minuters promenad härifrån ligger ett fantastiskt slott som är 850 år gammalt, det heter Burg Eltz. Vi tänker gå dit i morgon bitti.

10 Maj
Pingstafton. Vi vaknade inte förrän klockan 8 efter en lugn och skön natt. Efter frukost började vi promenaden till Burg Eltz, hela promenaden tog 25 minuter, det lutade neråt hela tiden så det tog på knäna, men det var det värt för det var fantastiskt fint. Eftersom hundarna så klart inte fick gå in i slottet och det skulle bli väldigt länge för Åke att vänta om jag skulle ha följt med på guidad tur, så avstod jag från det, istället tog vi en kaffe och kaka på serveringen. Jag har sett bilder inifrån slottet och det ser väldigt fint ut. Promenaden är lite jobbig, särskilt vägen dit när det lutar neråt hela tiden, men det går att åka fram med bil.
Efter att ha gått vägen tillbaka som förstås lutade uppåt hela tiden, så var en aning svettiga så vi tog en dusch. Sen åkte vi vidare efter floden till Cochem där vi stannade och promenerade runt lite, det var fint, lite av ”turistfälla” som min kära man brukar säga.
Efter lunch var det dags att börja leta ställplats, vilket visade sig vara lättare sagt än gjort, det var fullt överallt. Till slut vid 17-tiden hittade vi denna plats i Thörnich
(49 49 48 6 50 25), (kostnad 5 EUR + ström 2 EUR). Det är en vinodlare som har upplåtit sin tomt och gjort iordning för 20 husbilar. Vi bor inte bredvid vattnet men här är i alla fall lugnt och skönt.
Det börjar bli lite för varmt för min smak, nära 30 grader i skuggan. Tycker också att det är lite för trångt och kaotiskt för min smak, för mycket tyska husbilar som trängs, vi har väl otur att det råkar vara långhelg så alla är lediga. Får se om jag kan övertala min man att åka vidare.

11 Maj
Vaknade till änu en vacker dag. Tur att det är svalt på nätterna, med en taklucka på glänt så blir det svalt och skönt.
Efter frukost tog vi en lång promenad och sen fyllde vi vatten och tömde toan och så åkte vi till Trier, där köpte vi en mer detaljerad karta och så åkte vi väg 52 mot Hermeskil, väg 327 och 422 mot Idar-Oberstein, här står vi nu, efter lite letande, på en ställplats som heter Freibad Kammerwoog (49 42 0 7 18 48), (kostnad 0). Vi står vid en älv full med jättstora laxar, synd att Åke inte tog flugspöt med sig. Här är fantastiskt fint, härlig grön skog och fina promenadvägar, lugnt och skönt och fågelkvitter som är helt fantastiskt att lyssna på. Rogivande.
Vi avslutade kvällen med en jättelång härlig ”djungel”-promenad, vi visste faktiskt inte riktigt var vi var ett tag, men vi träffade på ett trevligt ungt par som visade oss vägen.

12 Maj
Vaknade vid 7.30-tiden av att någon snarkade (vem kan det ha varit?) Det var bara 12 grader varmt inne i husbilen. Efter dusch och frukost gick vi en promenad, den blev inte så lång, hade ont i ett ben efter den långa promenaden i gårkväll.
Vi fortsatte vår resa österut längs väg 41, över Rhen och sen väg 42 mot Koblenz. Vi svängde av väg 260 mot Bad Ems, sen tog vi väg 417 och nu står vi på en jättefin camping som heter Schlos Langenau (50 18 34 7 50 33), (kostnad 8,20 EUR), den ligger vid en liten älv som heter Lahn.
Vi har ätit medhavd Regnbågslax och råstekt potatis som vi köpte på Lidl, rena lyx-middan. Drack ett glas vitt vin till maten och kände att det skulle ha varit gott med ett till, då kom vi på att, va sjutton, det finns säkert att köpa i receptionen, jo visst – jag fick ett glas till! Sen gick vi en promenad tur och retur till en närbelägen by som heter Obernhof.

13 Maj
Vaknade vid 7.30-tiden efter en lugn och skön natt. +20 grader utomhus och +16 inomhus redan klockan 8.
Efter frukost och en promenad fortsatte vi resan efter väg 417 till Diez Limburg. Rakt genom stan gick genomfartstrafiken, en smal gata med bilar parkerade på båda sidorna.
Vi mötte två långtradare som kom i full fart så Åka fick hålla åt sidan så mycket det bara gick och råkade komma mot backspegeln på en bil med våran backspegel, vi hörde att någon vrålade till. Vi åkte en bra bit innan det gick att stanna till, då fick vi se i backspegeln att det kom ett stor gubbe springande efter oss, arg som ett bi trodde jag, men nej då, det visade sig att han var vänligheten själv, pratade engelska och sa att allt va OK det blev bara ett litet märke på hans backspegel men det gjorde ingenting, han var hur trevlig som helst. Phu! Och inte blev det nån skada på vår backspegel heller.
Vi fortsatte väg 49 till Giessen, där tog vi motorväg E40 till Alsfeld, där tog vi av väg 62 till Bad Hersfeld. Fin väg, smal, lite krokig och väldigt kuperat. Vacker natur. I Bad Hersfeld handlade vi mat och sen fortsatte vi väg 27 till Bebra. Här står vi nu på ytter-ligare en jättefin ställplats som heter Natur- u. Freizeitpark Breitenbacher See ( 50 57 43 9 47 16), (kostnad 0). Vi står på en gräsplan alldeles vid en badsjö. Vi har grillat mari-nerad karré med potatissallad till, som vi köpte i Bad Hersfeld, jättegott!
Nu när klockan är 19.30 så har det mulnat på lite och vi kan höra åska i bakgrunen, temperaturen har sjunkit till 22 grader. Skönt!
Efter att vi ätit middag gick vi en timmes promenad in till samhället och tillbaka, där var inte mycket aktivitet en tisdag kväll.

14 Maj
I morse vaknade vi vid 8-tiden till ännu en solig dag! Efter frukost gick vi en promenad runt sjön, det tog ca 35 minuter, en perfekt morgonpromenad. Därefter fortsatte vi resan österut längs väg 27, sen tog vi av väg 7. I Eisenach svängde vi av norrut efter
väg 84, när vi kom till Reichenbach svängde vi vänster mot Craula och Hainich Nationalpark. Efter lunch gick vi en lång promenad i en fantastisk skog full med blommor och stora vackra träd, otroligt vackert och avkopplande i skuggan i skogen.
Därefter fortsatte vi till Erfurt, där letade vi länge och väl efter ställplats PR Urbicher Kreuz, när vi äntligen httade den så kändes det inte så bra, den låg nära en hårt trafikerad väg, vi tömde toan och fyllde vatten vid Total-Tankstelle (en mack). Sen fortsatte vi tillWeimar-Legefeld där vi nu står vid en ställplats som heter Saunabad Weimar (50 56 12 11 17 10), det står i Bord Atlasen att det är gratis för gäster till saunan, men vi fick ändå stå där gratis. Det såg ut att vara en fin badanläggning men vi hoppade över det och gick istället en promenad.

15 Maj
Efter en lugn natt vaknade vi vid 7.30-tiden. Åke tog en dusch och jag gick en promenad med hundarna. Efter frukost åkte vi vidare längs väg 87 till Naumburg, där råkade vi av en ren slump på en stor fin ställplats som heter Naumburg/Saale (51 8 56 11 48 49), (kostnad 3 EUR + 3 EUR för ström, vatten och toatömning). Vi stannade till där och drack kaffe, sen bestämde vi oss för att gå en sväng och titta på stan. Det var en riktigt gammal stad med fler riktigt gamla fina kyrkor. Det var riktigt mysigt att strosa runt där en timme. Jag gick in i en liten affär och köpte frimärken, mannen i affären kunde lite, lite engelska, det enda han kände till om Sverige var Gustav Adolf, han var ett stort fan till Gustav Adolf sa han.
Efter lunch började det blåsa upp och när vi åkt en bit så började det faktiskt regna. Vi fortsatte väg 87 till Weissenfels, därefter väg 91 till Halle, som var en jobbig stad att ta sig igenom, tur att jag har en skicklig chaufför! Från Halle åkte vi väg 100 och 107 till Wörlitz, här står vi nu på en stor fin ställplats som heter Grossparkplatz Seespitze
(51 50 51 12 24 47), (kostnad 5 EUR + 2 EUR för ström, man betalade antigen i en automat eller i en informationskiosk). Ställplatsen ligger alldeles vid Wörlitz Park och 200 meter in till stan. Efter middan gick vi en promenad runt sjön – himmel så mycket vackert att titta på, jag blev alldeles lyrisk och kameran gick varm. Där kan man åka i små gondoler med ett bord i mitten där det serveras mat, såg mysigt ut.

16 Maj
I morse vaknade vi vid 8-tiden till en grå dag för första gången. Det har småregnat lite då och då hela dagen.
Efter frukost och rastning av hundar gick vi 500 m i riktning mot Coswig, där finns en Falkenerare som har show två ggr per dag. Det var fantastiskt att se alla stora falkar, ugglor och en stor gam på nära håll, synd bara att vi inte förstod vad han berättade, det skulle ha varit väldigt intressant, vi fick i alla fall en härlig timme för 5 EUR/person.
Efter lunch fortsatte vi väg 107, vägen var belagd med ”klappersten”, som Åke säger, i 6 km, kanske inte så kul för bilen, men det var vackert och intressant. Över Elbe gick en liten, liten färja, trodde först inte att vi skulle komma med med vår tunga bil men han tog faktiskt med 2 husbilar plus ett par andra bilar. Tunga vajrar var spända längre upp i älven för att förhindra att färjan skulle driva iväg med strömmen. Lite spännande men det gick fint.
När vi kom fram till Coswig gick vi in i en liten Nettobutik och handlade mat och sen fortsatte vi väg 107 till ställplatsen i Tangermunde, den heter Reisemobilstellplatz Tangerplatz (52 32 17 11 58 11), (kostnad 4 EUR). Här står packat med husbilar, tyskar förstås och nån holländsk, vi har faktiskt bara sett en enda svensk husbil hittills.
Vi gick en promenad i den fantastiska gamla staden (den firar faktiskt 1000 år 2009), på väg hem gick vi in på en liten restaurang som heter Sum Renstädter Platz, vi satte oss på uteserveringen men efter en liten stund började det regna, jag sa till servitören att vi går till ställplatsen och lämnar hundarna och så kommer vi tillbaka så vi kan sitta inomhus, men det var inga problem, vi fick ta med hundarna in på restaurangen, då blir man lite paff. Åke åt en schnitsel med pommes frites och jag åt en fisk som heter Zanderfilet, det var baraquda sa dom – jättegott var det i alla fall! Under tiden vi satt där regnade det riktigt ordentligt.

17 Maj
I morse vaknade vi till en grå himmel. Efter frukost gick vi en lång promenad och tittade på Gamla stan i Tangermunde. Fantastiskt intressant!
När vi packat ihop och fyllt vatten började det regna. Vi fortsatte resan i regn längs väg 107 som sen gick över i väg 103, i Ganzlin svängde vi av upp på väg 198 mot Rögel, där svängde vi vänster väg 192 mot Waren, sen svängde vi av till höger mot Kargow-Schwarzenhof. Här står vi nu på ställplats Caravanstellplatz Ziegenwiese (53 27 52
12 47 58), (kostnad 7,50 EUR + ström 1,50 och toatömning 3 EUR, lite dyrt med tanke på kvaliten och i jämförelse med andra fina platser vi stått på). Ställplatsen är privat och ligger på en bakgård kan man säga.
Klockan är nu 18.00 och regnet har upphört men det är grått. Hoppas på bättre väder i morgon. Vi fick SMS från Anneli att det var över 2 dm snö och bara 1 grad varmt hemma! Så jag ska inte klaga.
Avslutade kvällen med att utklassa Åke i kortspel!

18 Maj
I morse vaknade vi faktiskt till sol – skönt! Efter frukost gick vi en promenad i skogen och sen åkte vi vidare norrut, väg 192 och sen 194 till Stralsund. Över bron och vidare väg 96, sen svängde vi av upp mot Lohme. Här finns två ställplatser i Bord Atlasen, men den ena var liten och trång och den andra var stor och tråkig, men mitt emellen hittade vi en Campingplats som heter Naturcamp Niporow (finns inte i Bord Atlasen). Här står vi på en jättefin plats inne bland stora vackra träd, lugnt och fint är det här, men vi kanske blir bleka när vi ska betala i morgon...... Här finns en lustig restaurang, ser ut som den består av ett antal ihopsvetsade husvagnar i plåt!
Det är klart och kallt ute nu på kvällen, blåser kallt. Vi har gått en lång promenad i skogen med hundarna, men nu håller vi oss inomhus. Jag gjorde bort mig igen när vi var ute på promenad – jag kastade en pinne till hundarna och den landade i en massa brännässlor så hundarna brände sina tassar AJ! Nu slickar dom som galna och ligger och gnider sig på golvet – stackarna!

19 Maj
Efter en lugn och stilla natt så vaknade vi klockan 7.30 – till sol! Efter frukost gick vi en lång promenad i vacker skog. Sen packade vi ihop vår saker och åkte för att betala.....
Precis som jag trodde så blev det dyrt, vi har aldrig betalat mer än 10 EUR hur fint vi än har stått, men här kostade det 15 EUR + 2.50 för ström = ca 164 SEK, billigt om man jämför med en svensk campingplats förstås.
Vi fortsatte resan tillbaka över bron till Stralsund, vi tänkte stanna till där men vi hittade ingen parkeringsplats så vi fortsatte resan. Vi svängde höger mot Prahn och vidare till Barth och Bodstedt. Nu står vi på en ställplats som heter Saal-Neuendorf (54 20 4 12 31 45), (kostnad 10 EUR inkl ström), den ligger vid hamnen i en havsvik, jättefint! Tyvärr så regnar det ordentligt av och till och blåser ganska kallt, men vi har i alla fall gått en lång promenad. Det var ingen trevlig miljö att promenera i och så har folk sina hundar lösa överallt.

20 Maj
Vi vaknade till en solig dag vid 7.30-tiden. Klockan 8 kom det två bilar från två olika bagerier och sålde nygråddat bröd bl.a., vilken service! Åke blev frestad och köpte en halv wienerlängd.
Efter frukost bestämde vi oss för att åka till Wismar så vi tog väg 105 och anlände hit vid 13-tiden. Här står vi nu på en ställplats som heter Wohnmobilpark Westhafen (53 53 39 11 27 1), (kostnad 9 EUR). Den ligger i närheten av småbåtshamnen och ca 300 meter in till stan. Ganska trång med bilar trots att här finns 50 platser.
Vi åt färska kartoffler och inlagd sill – MUMS! Efter maten sov vi faktiskt en timme, det var skööönt! Sen gick vi en promenad i den gamla staden Wismar. Vi tog en glass och en kopp kaffe på ett Eis-café (glass-café), där jobbade en söt tjej som hade pluggat engelska i USA, skönt att prata med nån som kunde engelska. Hon sa att dom läser engelska i skolan och att många ungdomar idag åker till USA för plugga engelska. Jag kan ju säga att vi inte har träffat på dom ungdomarna för det är väldigt svårt att få folk att prata engelska. Allting är ju dubbat till tyska på TV så det är klart att det är svårt för dom för dom hör inget annat än tyska, lätt att tro att tyska är världsspråket då.
Det blåste väldigt kallt, så vi gick ganska snart tillbaka till värmen i Frihet2.

21 Maj
Vi vaknade som vanligt vid 7.30-tiden, vi har en liten väckarklocka som heter Valle. Efter frukost åkte vi vidare norrut. Vi åkte småvägar längs kusten till Lubeck, sen tog vi väg 76 efter kusten, jättefint! Åke börjar bli less på ”klappersten” säger han.
I Heiligenhafen hittade vi efter lite letande fram till veterinär Werner Peyinghouse på Fisherstrase 22, en vänlig äldre herre som tog emot oss på en gång så vi fick våra stämplar i hundarnas pass. Smidigt! Det kostade 13 EUR totalt.
Sen fortsatte vi till Burg, där åkte vi till Berdt Johannsen Flussiggas på Hafenstrase (54 25 17 11 11 19) och fyllde gasol, bra pris. Därefter åkte vi till Fleggaard Detail och handlade diverse drycker. Klockan började bli mycket så vi bestämde oss för att över-natta på parkeringen i Puttgarden. Här står vi nu på en jättestor parkering alldeles ensamma. Solen skiner och det är riktigt skönt ute.
Vi avslutade kvällen vid 21-tiden med en lång promenad efter stranden, vi kom precis till solnedgången – fantastiskt vackert!
Senare på kvällen kom det två husbilar till, men det var ju gott om plats.

22 Maj
I morse vaknade vi redan vid 7-tiden. Åke tog en kort promenad med hundarna medan jag plockade ihop, sen löste vi ut oss från parkeringen med 13 EUR och åkte ombord på färgen till Rödby. Resan tog bara 45 minuter så vi satt kvar i bilen.
När vi kom fram till Rödby åkte vi motorvägen tills vi kom över bron till Själland, sen tog vi väg 22 till Nästved där vi svängde in till Lidl och fyllde kylskåpet som var alldeles tomt. Sen frotsatte vi till Karrebaeks Minde till en ställplats som vi hittade på husbil-klubbens hemsida (55 10 34 11 38 59), här står man gratis. Det är fantastiskt fint här, lång sandstrand och en massa små caféer och matställen. Efter lunch och vila gick vi en promenad längs stranden i värmen, hundarna fick svalka sig lite grann i havet. Lite senare gick vi till ett glass-café toch tog varsin glass. Efteråt kände sig Åke lite trött och sliten så han tog siesta ett par timmar. När han vaknade gick vi en lång promenad och tittade på alla lyxbåtar. När vi kom tillbaka stekte jag ett par hamburgare och sen spelande vi kort.
Vid 21-tiden rullade det in en husbil på parkeringen, det var faktiskt en HBK:are, medlem nr 313 Stefan och Maja från Göteborg – Kul! Dom var på väg till Portugal.

23 Maj
I morse vaknade Åke redan klockan 6.30, hemlängtan månne?
Efter frukost gick vi en promenad och sedan fortsatte vi resan norrut mot Helsingör. Vi stannade till på parkeringen vid Roskilde småbåtshamn och Vikingamuséum. Efter varsin kopp kaffe gick vi en promenad och titttade på alla båtar, jösses så mycket fina småbåtar! Sen fortsatte vi till Helsingör dit vi anlände vid 12-tiden, färjan avgick 12.30 och överresan gick på 20 minuter, sen var vi tillbaka i fäderneslandet. Vi svängde in på rött vid tullen och visade upp våra stämplade hundpass, det var snabbt avklarat. Sen tog vi E4:an och åkte raka vägen till Ragges i Kaxholmen där vi stod över natten, alldeles ensamma på den stora gräsplanen. Dan därpå åkte vi hem. Hem kära hem så klart, men visst har det varit en fantastisk resa.

Samlade intryck: Innan resan hade jag en föreställning om att Tyskland skulle vara grått, smutsigt och trångbebott och att människorna skulle vara sura och framfusiga som dom ofta är när dom turistar här i Dalarna, men det visade sig vara helt fel.
Det var gröna och gula fält så långt ögat kunde se längs med vägarna, skogar med stora vackra gröna träd och buskar, jättevackert! Väldigt ofta såg vi stora klungor med kossor som gick omkring och betalde och såg ut att ha det väldigt bra.
Människorna som vi träffade på var överlag väldigt trevliga och hälsade vänligt. Enda problemet var att dom hade väldigt dålig koll på sina hundar, om dom inte fick springa lösa så släppte dom gärna fram dom i koppel för att dom skulle få hälsa på våra hundar vilket vi inte var så pigga på, på grund av ev. smittorisk. Vi la också märke till att folk röker väldigt mycket överallt, cigarettautomater finns utplacerade överallt, även i minsta lilla byhåla. Folk pratar inte gärna engelska, så ibland kunde det kännas lite svårt att göra sig förstådd, men med lite engelska, lite svenska och en massa gester så gick det bra ändå, inget att vara orolig för.
Att handla mat var inga problem, svenska och tyska är ju faktiskt ganska lika. Vi handlade hela tiden med kontanter, så jag kan inte säga om det skulle gå bra att betala med VISA.
Vi tankade första gången på en JET-station, men där gick det inte att betala med JET-kortet eftersom dom i Tyskland har ett helt eget system. I fortsättningen betalade vi med Shells Citykort och det gick bra överallt.
När vi åkte hem så fyllde vi både svensk och tysk gasolflaska i Burg, se dag 21.
För att fylla vatten behöver man en ¾ tums adapter, annars funkar det ju bra med vattenkanna.
Till elen kan det vara bra att ha en europakontakt, blå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen