• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Piezotändaren har slutat att fungera?

F

F.d. 279

Guest
Hej!

Nu när det börjar bli sommar och varmt så har mitt kylskåp slutat att fungera. Modellen är Dometic 4211. Problemet är att piezotändaren inte börjar försöka tända gasen överhuvudtaget. Har någon annan varit med om ett liknande problem?

Stort tack på förhand

Hans
 

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: Piezotändaren har slutat att fungera?

Hej.
En bekant hade en husbil med det problemet.
Det var fel på en typ "tändspole" som fanns inbyggd i en styrbox.
Man var tvungen att byta hela boxen.

M.v.h Åke
 
F

F.d. 279

Guest
Sv: Piezotändaren har slutat att fungera?

Ok, tack för ditt snabba svar! Jag kollar direkt med någon verkstad.

Bästa hälsningar

Hans
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Piezotändaren har slutat att fungera?

Nu blandar ni ihop begreppen. Piezoelektrisk tändare bygger på piezoelektiska effekten. DVS, att om en en viss kristall med en viss geometri utsätts för ett ett tryck uppstår en spänning över dess ändar. I en Piezoelektrisk tändare staplar man ett antal sådana kristaller och seriekopplar dess ändpunkter som via en elledning leds till ett gnistgap nere vid gasbrännaren. När man trycker på knappen smäller man mekaniskt till Kristallstapeln och får ett överslag i gnistgapet.
I en tändare med tändspole ( och styrbox) är det en en strömpuls i en primärlindning som "vevas" upp i en sekundärlindning till högspänning som också via en elledning ger överslag i ett gnistgapet.
Piezoelektriska effekten kan också användas omvänt. För om man lägger en högspännigspuls över en likadan kristall så får man en mekanisk rörelse i kristallen. Denna effekt utnyttjas i spridarna på Multijetmotorerna från Fiat, och i en del "njurstenskrossar"på sjukhusen.

// Göte J
 

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: Piezotändaren har slutat att fungera?

Hej.
Göte har naturligtvis rätt, men jag var kanske lite otydlig.
Kylskåp som inte har manuell tändning av lågan använder sig inte av piezoelektrisk tändning
utan av elektrisk, och där används en styrbox.
Dometic 4211 har elektronisk återtändning.
M.v.h Åke
 
Toppen