• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenhet av nerväxlad 5e växel ?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Erfarenhet av nerväxlad 5e växel ?

Hej 5ans växel rasade på min husbil ducato 2,8 idTD kuggdrev 58x35
kan man växla ner med andra drev så att man inte behöver segdra på 5an i så fall vad heter dessa drev någon som vet.

Tacksam för tipa åke
--------------------------------------------

Hej Åke, 2,8 idTD, alltså mekanisk insprutning, årgång -98 till max -01 för sedan kom JTD och en nyare växellåda??

Om du har växellådan som kom -95 till -01/-02, i början med 2,5 motor men mot slutet även med en del 2,8 motorer.
Det börjar bli lite ont om omväxlingssatser men det finns satser i Sverige som växlar upp motorvarvet vid landsvägsfart ( ca.90 km/tim) med 200rp/m eller 400rp/m. De finns i Sverige och innehåller både drev och komplett synksats och ingreppsring.
Man kan också köpa endast dreven i Tyskland, men där har det har bara funnits satser som växlar upp motorn ca. 115rp/m vid landsvägsfart.

M.v.h. JANKRO.
 

ÅkeK1945

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Mönsterås
Sv: Erfarenhet av nerväxlad 5e växel ?

Hej var kan jag få tag på dom dreven 200rpn-400rpn vilken är bäst att ha.
Eller är det kaske bäst att köpa samma drevsats som gick sönder 58x35
men då är väl risken större att dom pajar igen?

Åke1945
 
Senast ändrad:

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenhet av nerväxlad 5e växel ?

Jag har en 2,8idtd som varvar ca 2500rpm vid 90km/h och det tycker jag är rätt lagom med den motorkarraktären, möjligen att jag hade viljat ha 100rpm lägre men då hade säkert körningen med biltransport efter blivit lidande.

//Peter
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Erfarenhet av nerväxlad 5e växel ?

Har ingen någon statistik hur det påverkar bränsleåtgången?
Jag har ju stoppat en Boxer 2.8 driveline i min Arca och jag har en känsla att den varvar för lite i landsvägsfart kring 90km/h. Till saken hör att Boxern hade 215/65 x 15 hjul och i Arcan har jag 195/75 x 16 hjul. Enl mina beräkningar skall det göra ca 5% förändring. Boxern var en låg skåpbil och kändes högväxlad när jag provkörde, men kraften var helt okay. Arcan känns definitivt högväxlad men orken räcker till och är betydligt bättre än den gamla 95hk spisen. Min plan är att gå ned i däckstorlek till 205/60 x 16 och då hamnar jag där Boxern var i utväxling.
Alltså orken okay, men vinner man något bränsle med "bättre" utväxling?
 

ÅkeK1945

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Mönsterås
Sv: Erfarenhet av nerväxlad 5e växel ?

Hej det skulle vara intressant att titta på dina bilder men hur kommer jag in på dom.
Åke K 1945
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Erfarenhet av nerväxlad 5e växel ?

Hej var kan jag få tag på dom dreven 200rpn-400rpn vilken är bäst att ha.
Åke1945
----------------------------------------------------------
Hej igen, jag ville bara försäkra mig om att du har lådan mellan -95 till -01/-02.

De kompletta satserna 200 eller 400rp/m finns hos Bossings som du har en länk till i pekke's inlägg.
Jag vet att satserna börjar sina, men de kanske har några kvar.
De innehåller alltså allt som sitter till femmans växel utom växelgaffeln, så "allt" till femman blir nytt.
Satserna kostade runt 7500:- för några år sedan.

(En drevsats från Tyskland ligger något över 3000:- tror jag.)


Beroende på vikt, ev. alkov eller boggihjul bak m.m. så är det lite olika vad som passar bäst, men du har ju 2,8 motorn så 200rp/m borde nog räcka.


M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 28499

Guest
Sv: Erfarenhet av nerväxlad 5e växel ?

Hej 5ans växel rasade på min husbil ducato 2,8 idTD kuggdrev 58x35
kan man växla ner med andra drev så att man inte behöver segdra på 5an i så fall vad heter dessa drev någon som vet. Har sett att någon har växlat ner till 53x34 var kan man köpa dessa drev.Eller är det bättre att köpa en likadan sats som den som pajade 58x35 ?

Tacksam för tipa åke

Hej på er alla

Jag ser att denna tråd är gammal men jag lyfter den igen
Jag fick ras på femmans drev nyligen och har rivit ut det
För att dreva om och ställer nu samma fråga som Åke

Var beställer jag ett komplett drev kit 53x34 ?
Jag kommer aldrig mer åka på en resa med 58x35
Eftersom det innebär ett evigt växlande i backarna
Där man tvingas ner i 70 km

Jag har en halvintegrerad Ducati 2,8t årsm 2000
Med trimsats på pumpen men turbon vill
Ju inte ladda när den närmar sig 2000 varv
Mitt drev rasade på en raksträcka utan belastning
Så jag råder alla som har oroginaldrevet att byta
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Erfarenhet av nerväxlad 5e växel ?

Hejsan Thomas och välkommen.
Det har skrivits mycket här om utväxlingar och rasade femmor genom åren. Just lådorna mellan -95 till ca.-02 har ju varit mest drabbade och därmed plågade p.g. av. tung last i förhållande till kraft från motorn och då maxvikt hela tiden. Du verkar ju påläst så jag skall försöka förmedla senaste "nyheterna".
Jag har "pillat" lite med olika varianter, men inläggen har minskat de senaste åren, kanske beroende på att de blir äldre samt säkert också att många växellådor har nya drev med annan utväxling så de funkar.
Det fanns ju från början två andra utväxlingar som benämndes höjning av motorvarv vid landsvägsfart, för egentligen är det ju procentuell höjning genom hela varvtalsregistret men det är ju landsvägsfart 80 till 100km/tim som är intressant.
De benämndes 200 och 400rpm. höjning, fast 200 var snarare 140 om man räknar på det.
Lite beroende på motor 2,5 eller 2,8 samt tung bil, alkov eller halvintegrerad så fick man välja lämplig utväxling.

Du verkar ju påläst om detta, men så till problemet. 53x34 alltså ca. 200 rpm som du vill ha verkar totalt slut på marknaden och har varit det ett tag.
Jag kollade med Bossings i höstas (tror jag) och de hade ingen 200rpm kvar och kunde inte hitta någon på marknaden.
Axel A. i Tyskland har inte heller haft någon på minst ett år.
För kanske något halvår sedan fanns det två till salu på eBay-England som jag faktiskt funderade på att köpa, men de försvann som en avlöning innan jag hann att kolla läget i plånboken :p:.
Då jag talade med Bossings så hade de rätt många 400rpm kvar för de har kanske varit mindre intressanta, för bilarna går och orkar jättebra men blir lite surriga om man ofta åker fort på ex. motorväg, och verkar kanske dra mer bränsle än nödvändigt vid hög hastighet på bilar som inte har maxvikt, alkov eller de få som då fanns med boggihjul. En 2,8 har ju lite mer kraft än en 2,5 så då kan kanske 200rpm vara lagom.

Så det kan bli svårt. Du kan ju ringa Bossings i Linköping och fråga. Troligen har de inte hittat några 200 men du kan ha tur. Om de har 400 kvar så får du ta dig en funderare.
De tog, och tar nog fortfarande ca. 7500:- för satsen.
Om du får ge dig och åter stoppa i en original så har du en länk här som har ett väldigt bra pris på komplett drevsats med synksats och allt, men som sagt tyvärr originalutväxling.
Klicka här.
Fiat Ducato 2.5 / 2.8 Diesel Complete 5th Gear Kit 35 and 58 Teeth 1994 to 2002 | eBay

Lycka till, och hör gärna av dig om hur det går, det finns nog många som är intresserade.

M.v.h. JANKRO.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenhet av nerväxlad 5e växel ?

Den gamla 5-växlade lådan funkar bra med min -92 td 2,5 på 95 hk och burstner 3,4 ton.
Problemen kom väl med starkare motorer och tyngre fordon.

Jag kan köra från 70 km/h och uppåt utan problem på femman tack vare turbotryckmätare, jag har koll på hur mycket turbon laddar och därmed även motorns belastning, stiger turbotrycket i hastigheter mellan 70 och 80 så växlar jag ner till fyran.

Tryckmätaren har också gjort att jag lärt mig att utnyttja motorn effektivare samt att jag kan köra snålare.

Jankro, var det du som rekommenderade en Lightweight olja till växellådan ?
Bytte till den här om året och numera verkar lådan växla bättre från kallt läge, ettan å tvåan kärvade förr men funkar bättre nu :D
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55518

Guest
Sv: Erfarenhet av nerväxlad 5e växel ?

På min 89:a med 2,5 TD, alkov, lät jag Bossing montera 400 rpm satsen för 5 är sedan. Har funkat perfekt. Väljer mindre vägar och kör i princip aldrig över 90 km/tim. Hade aldrig stått ut med bilen med original utväxlingen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Erfarenhet av nerväxlad 5e växel ?

Den gamla 5-växlade lådan funkar bra med min -92 td 2,5 på 95 hk och burstner 3,4 ton.
Problemen kom väl med starkare motorer och tyngre fordon.
....
Jankro, var det du som rekommenderade en Lightweight olja till växellådan ?
Bytte till den här om året och numera verkar lådan växla bättre från kallt läge, ettan å tvåan kärvade förr men funkar bättre nu :D
------------------
Hejsan pekke.
Största problemen är med motorerna och lådorna som kom -95. Ca. 116hk i den nya motorversionens 2,5L turbodiesel samt tyngre bilar, och många gånger förare som vägrade växla ner bara för att motorn orkade att dra lasset men ingreppskuggen i femman var för klena. I slutet på 90'talet så kom även några 2,8L motorer med samma låda.

-Jo jag brukar rekommendera RedLine oljan för den hjälper lite ibland, eller även rätt mycket i en del lådor så gott som alltid, men först ett tag efter bytet.
-----------------
-----------------
På min 89:a med 2,5 TD, alkov, lät jag Bossing montera 400 rpm satsen för 5 är sedan. Har funkat perfekt. Väljer mindre vägar och kör i princip aldrig över 90 km/tim. Hade aldrig stått ut med bilen med original utväxlingen.

Hejsan, du menar 99:a eller? Bara för att undvika missförstånd hos läsare av tråden.
Ja de som är lite tveksamma till 400rpm är de som ofta eller ibland kastar sig ut på motorvägar för att förflytta sig snabbt och långt under vissa dagar.
Håller man sig på småvägar och under 90km/t för det mesta så är nog 400satsen kanske t.o.m. bäst även i de lite mindre och lättare bilarna.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenhet av nerväxlad 5e växel ?

Jankro vilken Redline olja till växellådan på en 1993. 2.5 Td. Min nya låda är inte så tyst som jag önskat.
Ha det
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Erfarenhet av nerväxlad 5e växel ?

Hejsan Peter. För många år sedan så stog jag och skakade på flaskorna och jämförde hur blaskig den rekommenderade vanliga oljan lät kontra Red Lines tre olika varianter av ShockProfe :p:.

Men Red Line försöker nu visst att utvidga verksamheten i Sverige så jag har faktiskt pratat med svenska grossisten på en mässa.
Han kom fram till samma resultat på viskositet som min skakövning.

Det handlar ju alltså om oljan som benämns ShockProof och som finns i tre tjocklekar (inte om deras "vanliga" växellådsojor).

Finns som.
SuperLight (Art.nr. 30110), LightWeight (Art.nr. 30120) och HeavyWeight (Art.nr. 30130).

Det som jag kom fram till då, och han nu sa var det rätta är mellanoljan LightWeight.
ladda ned (3).jpg


Förbättringen som förhoppningsvis kommer brukar inte märkas förrän efter 50 till 100 mils körning

M.v.h. JANKRO.

Ps. Troligen är inte lådorna så tysta som man kan tro ens när de är renoverade, eller kanske inte ens nya.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenhet av nerväxlad 5e växel ?

Lådan blev inte tystare vad jag tycker, svårt att veta i en -92:a där i princip allt låter i kupen, där i mot så blev ettan och tvåans växlar trevligare med tiden, de kunde kärva rejält vid nedväxling speciellt om lådan var kall, nu är de nästan som övriga växlar.
 

Sommerbo

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Gällstad
HBK-Nr
10580
Medlemskap
2024
Det enda varvtal som är viktigt är MOTORNS VARVTAL, DET SKA VARA 2000 VARV eller högre efter som det är stänksmörjning i växellådan!!! Femmans växel ligger på utsidan av växellådan så under 2000 varv skvätter det ingen olja upp till 5. växel lika med katastrof. Och häller man för mycket olja i lådan blir det mindre skvätt, också katastrof. Skit samma hur många kuggar hit och dit. 5.växel vill ha olja. Utan olja inga kugga kvar:(
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Erfarenhet av nerväxlad 5e växel ?

Hejsan Sommerbo :), det här handlar ju om lådor av tre olika generationer men med samma idé på konstruktionen, och med lite olika problem beroende på generation.

Första generationen skall absolut ha en skvätt extra olja för nivån är för låg p.g.av att oljestickan i en del lådor var felmärkt och satte igång olika varianter. Det finns t.o.m. inskrivet i rep.handböcker hur man skall märka om stickan och kolla om den är felmärkt.
Femman håller rätt länge för det mesta men kan bli skramlig och fladdrig för delarna glappar upp sig.
De brukar dessutom bli tröga att växla särskilt när de är kalla m.m. Till det så brukar superduperolja göra viss nytta.

Den andra generationen har mer utmärkande stänksmörjning upp till en plastränna som sedan oljan rinner ner i och över kuggarna. Men olja finns ju hela tiden även nere vid kuggarna som dras upp och runt.
Den generationen finns det ingen rekommendation att överfylla med olja, men det är den generationen som mest går sönder av för tung belastning om man inte växlar ner.
Det största problemet är ju att det inte direkt är dålig smörjning på själva drivkuggen som knäcker femte växeln utan det är ju ingreppskuggen/klackarna (ca, 42st.) som inte orkar med att dra en bil som har maxvikt hela tiden på högsta växeln när det går trögt.
De brister och lådan tappar drivningen men själva drivkuggen på femte växeln är för det mesta ok. och snurrar glatt vidare men driver inte längre bilen framåt.
Ingreppskuggen kan också bli slitna utan att brista. Då blir det bakfas på dem som gör att femte växeln kan hoppa ur vid belastning.
Det kan hända att själva drivkuggen brister men det beror troligen på att när ingreppskuggen brister och far bort så kan de hamna mellan drivkuggen som då skall försöka mala dem till småflis. Detta funkar dock inte och resultatet blir även trasiga drivkugg.
Om man byter utväxling så orkar femman bättre utan att skapa småvibbar som fördärvar och sliter bakfas på ingreppskugen och till slut får dem att brista.
Vi plockade delar en gång från en låda som gått 28.000 mil i en -98 Ducato med litet flak, en lastbil som aldrig gått med tung last. Där var alla delar även till femmans växel helt intakta, så det är mest för hög utväxling till en bil som alltid går med maxlast som får ingreppskuggen att bli nötta och till slut brista.

Tredje generationen femväxlade som kom -01/-02 har samma konstruktion men håller bättre. Det finns omväxlingssatser även till dem, men inte för att få dem att hålla, utan mest för att få en mer användbar utväxling på femman.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Erfarenhet av nerväxlad 5e växel ?

Kolla tråden med din andra fråga.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen