• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rullstolsbunden

Julle o Gunvor

FD HBK Medlem
Inlägg
232
Kommun
Motala
HBK-Nr
567
Medlemskap
2021
Min fru har hamnat i rullstol
Det är inte säkert att det kommer att bli för alltid, men rörelsehinder kommer det at bli

Det känns som en mardröm att ej kunna utöva vår kära hobby husbilsliv

Vi har sedan 5 år en halvintrigerad Bystner 625 Harmony som vi trivs bra med

Vi önskar att få tips, funderingar och kunskaper omkring detta

Alla svar seriösa,fantasifulla som tokiga
Allt är hjärtligt välkommet

Julle o Gonvor
 
F

F.d. 14038

Guest
Sv: Rullstolsbunden

Hejsan Julle och Gunvor!

Det var tråkigt att se att ni råkat ut för detta, men om ni tar kontakt med Uno på Stendahls bil så kanske han kan hjälpa er, jag är inte säker men jag vet att det pratats om att dom har en kontakt som eventuellt ska hjälpa dom att bygga om en bil till handikappade med möjlighet att få in en rullstol eller liknande.

Jag kan eventuellt ta upp det med dom i nästa vecka då jag ska upp till Lilla Edet, hör av er isåfall.

Hls Laika.
 
Senast redigerad av en moderator:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Rullstolsbunden

Det låter inte kul! Nu framgår det inte vad som hänt men jag antar att det är sjukdom inblandad.
Min äkta hälft fick en stroke hösten 2000 och den tog hårt med halvsidig förlamning och afasi som följd. Rullstol blev givetvis en nödvändighet.
Redan 2003 var vi ute med husbussen igen och på den vägen är det. Rullstol använder vi bara när vi åker till USA och Karibien numera.
Drabbas inte av panik utan ta en dag i sänder, det finns bra träningsmöjligheter idag och rörelseförmågan förbättras allt eftersom. Viktigast är att ni inte ger upp!
I vår husbuss har vi bara några strategiskt placerade extra handtag för att hustrun enklare skall ta sig fram.
Lycka till!
Nisse
 

Julle o Gunvor

FD HBK Medlem
Inlägg
232
Kommun
Motala
HBK-Nr
567
Medlemskap
2021
Sv: Rullstolsbunden

Tacksam för de svar och telesamtal jag fått

Svar på vad som hänt
En systa i nedre delen av ryggmärgen har oprerats bort som man benämde som stor

Med vetskap om den stora risk det är med sådant ingrepp, så är är läget att beteckna som ganska gott

Det finns mycket styrka och rörelseförmåga i benen att bygga på
Är medveten om att det är lång väg att gå

Något beslut om stora åtgärder på husbilen ligger en bit fram i tiden

Men man måste ju börja någon stans och vad är väl då naturligare än att vända sig till vår fina klubb
Mycket välkommen med fler funderinga och förslag

Julle och gunvor
 
F

F.d. 14038

Guest
Sv: Rullstolsbunden

Jag undrar om det inte går att få bidrag till en eventuell ombyggnad av husbilen, kanske värt att kontrollera.

Men det är som Nisse i Näsåker skriver och vi andra hoppas verkligen att det ska lösa sig med tiden även om det kan kännas tungt många gånger.

Hls Laika.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.585
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Rullstolsbunden

Hej Julle o Gunvor. Jag såg en rullstolsanpassad husbil för några år sedan och pratade med ägaren (om annat än ombyggnaden visserligen). På den var bodelsdörren bytt mot en nästan dubbelt så bred dörr och på utsidan var en mindre lyftplatta typ de som sitter bak på lasbilar monterad vilket gjorde att inkörning av rullstolen var helt problemfri. Inne i bilen var passagerarstolen borta och färdiga fästen för rullstolen monterade, så det var bara att ställa rullstolen på plats, spänna fast den och haka om sig säkerhetsbältet. Jag antar att även något var ändrat på toaletten men det såg jag inget av tyvärr. Misströsta inte det finns säkert mer möjligheter än vad man tror att fortsätta husbilsfärderna som tidigare.

Lycka till m.v.h. JANKRO.
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Rullstolsbunden

Hej Julle och Gunvor!
Många dystra tankar och frustration, och mycket som inte blivit gjort, men ni tycks ha humöret med Er! Lycka till, sitter vi alla HBK;are här bakom skärmen och önskar Er.
Appropå handikappade husbilar så hittade jag en på blocket, kan vara nått kanske att ta lite "bra-tips" ifrån!
CPT fabriksny Handikappanpassad Husbil
Själv har jag letat för ett par år sen efter en rullstols-anpassad husbil och hittade då ett par nya bla en Benimar (= Trevanao-group, dom som tillverkar bl.a Euramobil) .
Ge inte upp, vi är många som håller på er!
Fredrik
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Rullstolsbunden

Hej Julle o Gunvor.
Har inget bra svar på detta men kan bara konstatera att Ni har humöret på rätt ställe.
GE ALDRIG UPP, men det är ju lätt att säga när man sitter å tänker å tankarna flyter över tangentbordet. Men Ni vet ju att alla i klubben tänker på Er, så HÅLL UT.
Hoppas att vi ses där ute, hls / Monica o Kurt.
VI TÄNKER PÅ ER.
 
F

F.d. 55293

Guest
Sv: Rullstolsbunden

Hej! Svårt att råda när man inte riktigt vet hur handikappad din fru är? Finns säkert anpassade husbilar el som man kan anpassa efter behov. Kolla med läkare/försäkringsbolag om de kan hjälpa till med bidrag. Kan förstå eftersom jag 2007 gick igenom 2 mkt svåra operationer i nacke. 2007 var vår andra säsong med husbil, kunde inte avlasta Jörgen med någon körning. Oxå något att tänka på tycker jag. Nu har jag haft turen att blivit frisk o kan sitta vid ratten i år. Som sagt ger er inte utan försök via läkare få hjälp med försäkringsbolag. Hjälper inte ert bolag till BYT.
Lycka till kan jag hjälpa till så hör av er.
Lena SUnesson
 

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Rullstolsbunden

Hej på er Julle o Gunvor.
Jag lider med er i denna stund, har själv bekanta i Karlskoga som drabbats av MS. Även detta är en J....a sjukdom som tar kraften ur en tidigare frisk människa, man ska aldrig ge upp men somliga dagar är värre än den andra och då har man inte alltid den rätta orken.
Vad jag vill säga är att det gäller att vara boende på rätt plats, alla komuner hjälper inte till så som man skulle önska. Nu är väl pengar kanske bara lite plåster på såren, men då det gäller att bygga om tex. bostaden så behövs pengar. Mitt råd är att ni ska ta kontakt med Komun, alltså i detta fall Motala.
Ge dem alla papper och kräv vad ni har rätt till, nu är det tyvärr spartider men kämpa och kämpa.
Lycka till och jag hoppas vi kan ses ute i landet på vägarna, eller kanske i just Motala där vi bor.

Tant Sture
 
F

F.d. 54347

Guest
Sv: Rullstolsbunden

Några ideer kanske, sambon sitter i rullstol, här är pågående projekt. Valde ett amerikabygge för den invändiga bredden. I princip, satt in en dörr baktill, monterat en lift, "krympt" och tagit bort delar av inredningen för att få en körväg genom hela bussen och plats för rullstol. Invändiga trappan är täckt med en bit durkplåt med gångjärn, fälls upp mot väggen vid behov.

Peter, urusel fotograf :twitcy:

AAAA0086.JPG

AAAA0088.JPG AAAA0087.JPG
 

Julle o Gunvor

FD HBK Medlem
Inlägg
232
Kommun
Motala
HBK-Nr
567
Medlemskap
2021
Sv: Rullstolsbunden

Hej i dag skriver jag med gladare humör och hopp om framtiden

Stora framsteg har gjorts
Gunvor kan nu hjälpligt andvända rulator
Vi har besökts av bostadsanpassningstemet tur oturen vårbostad är från begynelsen mycket lämplig

Hon har okså testat att ta sig in i husbilen
det fungerar
Resultatet av testet visade att det behövdes hjälpmedel vid insteg och toa (redan fixat)

Någon form av bagagebox att sätta på cykelstället för rullstol behövs

Kasnske någon har en att sälja

Vi är snart ute på vift igen

Julle o Gunvor
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Rullstolsbunden

Jag satt länge och funderade på att trycka på tackknappen, men jag var osäker på vad jag egentligen tackade för. Var det kanske Gud eller försynen?

Efter en stund kom jag på att vi tackar Julle och Gunvor för att dom snart är med oss med sin husbil igen och att vi då kommer att ha förmånen att kanske få träffa dom nånstans efter vägarna! Det ser jag fram emot!

Välkomna tillbaka, Julle och Gunvor!

Jappe
 

Tiiu & Claes

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
449
Medlemskap
2024
Sv: Rullstolsbunden

Hej på er Julle och Gunvor!

Husbil är perfekt när en av paret är handikappad. Tiiu fick en stoke för 12 år sen. Ingen funktion i vänster arm och ett höger ben som med nöd och näppe går att gå med. Klarar att ta sig upp och ur bilen (om hon är trött med lite hjälp) men måste ha rullstol för transport lite längre sträckor eller om det är bråttom. Med lite träning och "dj-vl-a annama" så går det rätt bra. Att ha toa, fikabord, matbord, säng etc "i huset" är en stor fördel. Vi har varit ute i Europa flera gånger. Beskrivning från Island i somras finns på husbilsklubbens hemsida.
Misströsta inte! Ni kommer säkert att reda er bra. Och ni verkar ju redan ha klurat ut var problemen ligger. I problemen finns alltid möjligheten till lösningar - om man bara tänker så!
 

Julle o Gunvor

FD HBK Medlem
Inlägg
232
Kommun
Motala
HBK-Nr
567
Medlemskap
2021
Sv: Rullstolsbunden

Tack
Tiiu & Claes för ert uppmuntrande inlägg
Det verkar som att vi för vi närvarande är i samma läge som Ni

Gunvor är utrustad med massor av anamma och ingen av mina tummar är centralplacerade
Problem vi har att lösa är förvaring av rullstol och rullator
väntar på rätt rullstol för rätt mått
Provisorisk lösning är ordnad

Nästa helg kuskar vi runt in närområdet och testar
Vi svänger till höger eller vänster

Ha en skön husbilssommar alla husbilsdiggare

Nu är vi på gång
Julle o Gunvor
 
F

F.d. 14038

Guest
Sv: Rullstolsbunden

Vad glada vi blir att det ser ut att lösa sig för er och att vi kanske får se ute på vägarna igen.Jag säger som Jappe vällkommna ut och lycka till med sökandet efter något att förvara de hjälpmedel som behövs.

Hls Laika
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Rullstolsbunden

Har inget att bidra med, men det värmer när man läser att människor inte ger upp utan ser möjligheter även i motvind.

Ställer mig i hejarklacken.
 
F

F.d. 297

Guest
Sv: Rullstolsbunden

Julle o Gunvor;

Hej! Tråkigt att höra att Ni inte kan rulla på vägarna längre. Men jag är själv rörelsehindrad och sitter delvis i elrullstol men kan gå med stöd av min make. Men det går att anpassa både husbilar o husvagnar så man kan röra sig fritt på vägarna nu såg jag att ni hade fått ett tips av en annan men jag kan även fråga jag med eftersom jag är rörelsehindrad själv. Jag har sett några ombyggda husvagnar på husvagsmässorna det går det vet jag. Men lovar att ta reda på det jag med åt er. Ni får ha det så skönt i sommar så hörs vi när jag har frågat lite om er situation om ombyggnad.

Mvh
Anita o Risto i Täby
 
F

F.d. 20006

Guest
Sv: Rullstolsbunden

Hej vänner! Jag är ny på detta forum och har också jag lite tankar om husbil och rullstol. Jag vet att jag svarar på en gammal tråd men den är fortfarande lika aktuell för en del av oss. Jag är en av dem som tänker husbil för rullisar utan att ha hittat något färdigt. Planerar för närvarande en egen planlösning med ambitionsnivån att rymma tre rullstolsburna.
Basen i mina tankar är en Fiat Ducato Plåtis L4H2(evL4H3) automat. Ingång bak via takskena med lyft och en fri passage från "för till akter". Fällbar långbädd bak med andra ord. Den typ av säng/passagerarsäte som finns i Westfalia Columbus tror jag funkar i "vardagsrummet". Vad toan beträffar så sitter vi rullisar både när vi duschar och... där är några värdefulla centimetrar att vinna. Rullstolarna har vi på utsidan såsom cyklister har sina cyklar (fast i bagar). Utrymmet för passage vi skutdörren kan utnyttjas bättre då huvudingång/utgång är bakdörrarna.

Mvh
Jan E från Lilla Edet på väg till Teneriffa så snart som möjligt
 
Toppen