• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

F

F.d. 6530

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror, för min del så är det ett fönster på var sida som gäller så att man kan få genomluftning av alkoven. Hälsar Nilsman
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej!

Jag håller med.
När du nu har chansen, missa inte möjligeten med ett fönster på var sida.

På vår första bil hade vi "bara" ett fönster och en taklucka.
Nu har vi två fönster och en taklucka och det är en enorm skillnad på varma sommarnätter.

mvh - Åke :)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Nilsman och Frankia.
Tackar för era synpunkter och håller nog med er MEN att hitta ett fönster av samma typ och utseende är mycket svårt. Var inne på att byta ut samtliga fönster till en modernare typ -Seitz S4 med myggnät och rullgardin -men tycker att det är onödigt dyrt. Kostnaden är över 20 tusen efter alla rabatter som går att få.
Funderar vidare på detta och fortsätter montera plywood mm är det sedan så att jag hitter ett passande fönster så sågar jag upp och reglar för detta. När väggarna fått sin invändiga plywood så monterar jag upp dessa på bilen för att dra fram el mm innan isoleringen och plåten kommer på.

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej husbilsvänner.. Ja denna vecka har ju inte varit så solig och varm som man varit bortskämd med så det har inte hänt så mycket. Dock har jag kunnat ´varit behjälplig min mekaniker att årsbesikta och översyn av mitt flygplan så att denna är nu helt klar för sommarens flygningar. I år utforskas Norge.
Fick hem en elektrisk trappa från Tyskland i tisdags så denna år nu monterad och provkörd till belåtenhet.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Trevlig helg
// Bror


13 juni 2008 fotsteg  husbil 007.jpg

13 juni 2008 fotsteg husbil 008.jpg

13 juni 2008  018.jpg
 
F

F.d. 13163

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej
Fantastiskt arbete du håller på med, blir bara såååå avundsjuk. Men inser att tiden inte räcker till med ett sånt projekt.
A.N.G fönster på alkoven, kan jag bara hålla med föregående , 2 sidfönster och ett takfönster, för det kan bli olidligt varmt där uppe, och då är det skönt att kunna släppa in luft. Bara ett litet tips, du gör som du vill.
Följer med spänning dina framsteg, lycka till. Jenny
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Fortsatt renovering

det finns solcells drivna frånluftsfläcktar, skulle det vara något i stället för ett fönster i taket? när solen lyser så går fläkten
:)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej vänner,
kommer att montera en stor taklucka som kompensation då det är ordentligt svårt att hitta ett likadant fönster som sitter på höger alkovdel. sedan kan man ju fika på taket som det sades i tidigare svar. Inte illa.
Tackar för alla glada tillrop--- dessa stärker.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Fortsatt trevlig helg // Bror
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej igen Bror, du behöver inte hänga upp dej på att skaffa ett likadant fönster till, satsa på två nya. De behövs. Mvh Nilsman
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Har funderat på detta också. Kanske vore en bra ide. Fick en bra adress tidigare-Reimo i Tyskland -skall kolla vidare.
Hälsningar // Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Har varit ute till Bro Trävaruaffär - fantastiskt välsorterad affär-och fått en riktigt grunglig genomgång av vilken plywood och trä som bör användas i båt och husbil/husvagn. Björkplywood är bara stabil i en riktning och skulle innebära att den monterades liggande med skarv mitt på plus att inte längden räcker till vilket gör flera onödiga skarvar. Man rekommenderade en plywood som heter lauan som är svarvad och limmad med vattenfast lim -WBP Denna skiva används av båtfolket och kostar mindre än hälften av vad björkskivan kostar.
Lauan 4 x 1220 x 2440mm kostar 257,15 kr per skiva och motsvarande björkskiva 762.40 kr..
Köpte 9 skivor lauan och 2 skivor björk. Björken kan kanske användas till skåp eller dyl.
Ytskiktet var aningen brunaktigt och len som sammet och tror att det skulle passa bra att bara olja om man nu vill det.
Nu vill jag bara ha lite stabilare väder - inget regn - så finns det inget mera att skylla på.
Jobbar på förmiddagarna och när man kommer hem till lunch så är inte himlen som jag vill ha den för arbete ute med trä
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Smet från jobbet i hopp om att kunna limma plywood på höger sida. Vädret såg hyggligt ut så vid 10 tiden drog jag hem. Satte full fart och hade skivorna på plats vid tvåtiden. Väntade mig att det skulle komma regn så jag åkte till Swedol och köpte en ny pressenning Regnet kom!!!! Plywooden var enkel att jobba men, ganska styv och stabil. Limmat med polyuretan lim som skummar som attan.
Har också grovt sågat upp för fönster lucka och dörr. Skall vänta till imorgon och då ta bandslipen och snygga till kanterna runt om.
Använde den nyinköpta kompressorn och häftpistolen ( Swedol 1249,- kr inkl 5000 häftklammer) och den fungerade fantastiskt bra.
Tyvärr så blir det fula sågsnitt med sticksåg så det blir en del slipning för att få det snyggt.
Ser man till hur det ser ut nu så ser det bra ut. Skillnad när det kommer på beklädnad.

Tänker inte alls på er alla som sticker iväg på semester och har det bra. --Jobbe!!---
KÖR FÖRSIKTIGT.

Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Trevlig Midsommar till er alla
Hälsningar Bror

18uni 2008 H vägg klädd husbil 006 B.jpg 18uni 2008 H vägg klädd husbil 009 A.jpg

18uni Ny Kompressor 002.jpg
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Fortsatte idag med att montera skivor på vänster sidas insida. Sparar med att såga upp för det stora fönstret då jag söker ett nytt i passande stil. Verkar vara omöjligt att hitta ett liknande. Det är ganska stort 1500 x 600 mm och jag skulle kunna tänka mig ett i mått 1200-1300 x 55-60 mm. Skulle ge lite väggutrymme kanske för ett tidningshållare eller……..
Detsamma gäller för ett fönster till i alkovens vänstra sida. Funderar därvidlag om det skall vara ett fönster där eller en stor taklucka

Tar lite time out nu till på söndag så hinner limmet torka ordentligt och jag och min familj får lite midsommarmat med nubbe förhoppningsvis.

Var rädda om varandra i trafiken och ha en skön midsommar.

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

19uni 2008 H vägg  husbil 002.jpg
 

Bengt62

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
1395
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ja, då har man avnjutit dagens höjdpunkt nämligen att kolla på hur långt Bror har kommit i sin renovering. Det blir tungt att vänta i några dagar tills nästa rapport.;).

Passa på och vila dig under midsommar, och ha en riktigt skön midsommar!

Bengt J , Huddinge
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej igen Bror, varför inte passa på o limma dit plåten när du har sidorna liggande, det är mycket lättare att limma dit plåten liggande därför att man kan belasta lättare medan limmet härdar, annars är det lätt att få Cabby o Hymer vårtor ( titta på gamla Cabby o Hymer som står i starkt solljus). Det blir kanske tyngre att få väggarna på plats men jag tror att resultatet blir bättre. Trevlig Midsommar. Mvh Nilsman
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ja, då har man avnjutit dagens höjdpunkt nämligen att kolla på hur långt Bror har kommit i sin renovering. Det blir tungt att vänta i några dagar tills nästa rapport.;).

Passa på och vila dig under midsommar, och ha en riktigt skön midsommar!

Bengt J , Huddinge


Instämmer till fullo!

Glad mids:)mmar!
 
Toppen