• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

F

F.d. 22252

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Färgskillnaden på lacken har en tendens att jämna ut sej med tiden av solen.
Resten är ju spackel och slipning som man ville att brottslingarna skulle göra under hot.
Rost på saabar är ju inget nytt konstigt egentligen när 99orna kom skulle de vara skyddade på olika sätt men man hade byggt in rostfällor (avsiktligt?) i dörrarna.
Synd det var ju en bra bil en gång.
Själv skulle jag gärna ha en gammal tvåtaktare haft 5st men de finns ju inte att få för pengar numera.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Husbilens tur idag....efter att ha byggt/inrett en kaninbur modell större, justerat lådbil och fixat småsaker på Saab-en.
Gått runt husbilen flera varv och sparkat på allt i min väg pga ilska över idiotiska människor som inte kan skilja på mitt och ditt.
Börjat rikta och ser också att det finns begynnande rost i skärmkantens främre del, får passa på att skära ut en bit och tillverkar en ny liten bit.
Nästa irritationsmoment är att det sannolikt blir färgskillnad på den lagade skärmen, grrrrr.
Skall använda bilen på fredag så det blir att sätta fart.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:................
Hälsningar
Bror
Med det tempot hoppas jag att min fru inte ser det inlägget för här går inte saker med den farten:)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Detta med färgnyanser...
Hade en rulle vinyl så varför inte prova att wrappa bilen. Tusan i mej mycket jobbigare och svårare än vanlig vattenslipning och lackering, men ganska kul.
Tar ju massor av dyrbara timmar men bilen användbar i flerfärgat utförande t.v.
Gör så mycket jag hinner i morgon sedan fortsättning följer nästa vecka
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.............
Hälsnibgar Bror
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    829,5 KB · Visningar: 75

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Grannfirman jobbar med foliering bl.a.

De fick just in en spritt ny vit Mercedes som skall bli orange. De räknar med att det tar 2 arbetsdagar.

När de folierar de gula taxibilarna är det inte alls så noga o då kan de klara det på en dag.

O då är dom ju vana vid att jobba med folie.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Sovit i bilen ett par nätter nu. Underbart.
Nytt bodelsbatteri gör ju susen även om det just nu är bara ca 80 amperetim men ytterligare ett likadant skall in och då under passagerarstolen. Borde klara sig en stund då.
Alltid något strul när man tar fram bilen efter vintern och denna gång var det en läckande duschkran. Kollat på detta idag och beslutat att helt ta bort duschen t.v då vi ändå inte använder duschen så ofta, vi står mest på campingar.
Morgondagens jobb blir dock att ta ner oljetråget på Saaben då det behagar läcka lite olja i packningsplanet mellan oljetråg och motorblock. Borde användt ett bättre tätningsmedel typ silicon isf Permatex som jag användt i hundra år men då tillsammans med packning. Saaben har ingen trågpackning.
Kallas visst backjobb....tur att man kan göra detta själv och oavlönad.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.............
Hälsningar Bror
 

Brittmarie & Sune

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Svedala
HBK-Nr
648
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Saaben- visst har du sett över vevhusventilationen. Speciellt känsligt i Murjek på vintern
Jag hade en bil som inte bara läkte olja vid trågpackningen. Övertrycket sköt ut hela oljestickan så att de hamnade på vägen .
Norrbottningen Sune
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Sune,
denna Saab är av 2010 års modell och har den senaste vevhusventilationen. Orsaken till motorjobbet på denna var att ett ventilsäte till en insugsventil brustit och slagit sönder kolvar och topp. Vid återmonteringen av oljetråget så änvände jag Permatex men borde använt original tätning som man kan köpa hos Opelhandlarna.
Däremot den andra Saaben är från 2002 och där gav motorn upp utanför Gävle på hemresa från Murjek. Trodde det var turboras och slut på olja då oljetryckslampan tändes. Fanns dock normalt med olja och orsaken är nog den lite äldre ventilationen och igensatt oljepick up. Motorn går helt normalt på låga varv men oljelampan tänds vid lite högre varvtal. Inget lagerskrammel så det mesta har nog klarat sig. Byter dock vevlager och oljetätningar. Denna Saab står på tur efter husbilen och den andra Saaben.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.......
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    648,8 KB · Visningar: 27

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Det blev ingen foliering.....tyckte inte att det blev bra och dessutom okunnig i denna konst. Får bli lackering istället. Mindre jobb och bättre resultat. Kommer också att byta färg till vit ekler ljust grå hytt. Klurar lite på dekorer för att bryta den vita färgen på bilen.
Tanklock kom idag från Axel Augustin till det facila priset av drygt 200 kr för ett låsbart tanklock. Ett lock som inte kunde köpas på varesig Citroen,Peugeot eller Fiat. Tur att man kan handla billigt och enkelt på tyska Ebay.
Har också tagit bort duschkranen och kopplingen för densamma för att slippa läckage, ett läckage som tydligen varit en tid. Trycksatt systemet och skall nu se om det är tätt, vilket jag verkligen hoppas.

Har ju sökt efter automatlåda och möjlighet att få dit en sådan och det är inte det enklaste. Verkar som om jag kan använda en låda från Volkswagen Transporter om man fräser bort en del av transmissionskåpan och monterar en adapter för montering mot motorn. Drivaxlarna kommer att hamna ca 5 cm framför nuvarande och det är inte ok. Motor och låda måste flyttas bakåt vilket är möjligt men det blir lite trångt för just turbon. Får kanske göra en bula i torpedväggen.
Bra om detta kunde genomföras, kunde då ta bort rattväxelenheten som bara skramlar och ersätta med en kort spak på instrumentbrädan.

Åker på lördag på en veckas semester till Turkiet och har med mig dokumentation på låda med mått och mina egna mätningar få se om det finns tid för lite konstruktivt jobb, har med oss barnbarnen Ture nu 8 år ock Klara 10 år och deras mor, de lär ta mycket av tiden då de anser att jag-morfar inte kan simma tillräckligt bra......få se hur det blir med det
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:..............
Hälsningar Bror
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Det blev ingen foliering.....tyckte inte att det blev bra och dessutom okunnig i denna konst. Får bli lackering istället. Mindre jobb och bättre resultat. Kommer också att byta färg till vit ekler ljust grå hytt. Klurar lite på dekorer för att bryta den vita färgen på bilen.
Tanklock kom idag från Axel Augustin till det facila priset av drygt 200 kr för ett låsbart tanklock. Ett lock som inte kunde köpas på varesig Citroen,Peugeot eller Fiat. Tur att man kan handla billigt och enkelt på tyska Ebay.
Har också tagit bort duschkranen och kopplingen för densamma för att slippa läckage, ett läckage som tydligen varit en tid. Trycksatt systemet och skall nu se om det är tätt, vilket jag verkligen hoppas.

Har ju sökt efter automatlåda och möjlighet att få dit en sådan och det är inte det enklaste. Verkar som om jag kan använda en låda från Volkswagen Transporter om man fräser bort en del av transmissionskåpan och monterar en adapter för montering mot motorn. Drivaxlarna kommer att hamna ca 5 cm framför nuvarande och det är inte ok. Motor och låda måste flyttas bakåt vilket är möjligt men det blir lite trångt för just turbon. Får kanske göra en bula i torpedväggen.
Bra om detta kunde genomföras, kunde då ta bort rattväxelenheten som bara skramlar och ersätta med en kort spak på instrumentbrädan.

Åker på lördag på en veckas semester till Turkiet och har med mig dokumentation på låda med mått och mina egna mätningar få se om det finns tid för lite konstruktivt jobb, har med oss barnbarnen Ture nu 8 år ock Klara 10 år och deras mor, de lär ta mycket av tiden då de anser att jag-morfar inte kan simma tillräckligt bra......få se hur det blir med det
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:..............
Hälsningar Bror
Tröttnar du aldrig Bror ? :)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jäsingen vad ringrostig man är när det gäller lackering. Har egentligen inte lackerat de senaste fem åren och det sätter spår i form av en snoring. Vattenslip imorgon för att få bort den och sedan polering. Blev ganska hyfsat iallafall.
Imorgon städning och utflyttning av div grejer för resa på torsdag, traditionsenligt till mitt gamla barndomshem utanför Arboga.

Trevlig midsommar till Er alla och kör försiktigt.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:...........
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    837,7 KB · Visningar: 67

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ytterligare några nätter i husbilen under helgen. Allt fungerar som förväntat. Alltid lika underbart.
Backat in bilen i hangaren igen för 14 dagar. Skall senare också ställa på lite mera bränsle för mera råstyrka.
Åker ikväll till England där det pågår renoveringsjobb på vår dotters hus, passa barnbarn och hund.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:..........
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Nu blir det lite husbilsåka, Sticker till en början till Åland och dess skärgård på en vecka för att sedan åka ner till västkusten.
Bilen i stort sett klar men detajer finns ju alltid. Idag rengöring av färskvattentank med dess ledningar. Dessutom skall jag ställa på lite mera soppa på bränslepumpen.
Har börjat droppa lite olja under motorn och igår såg jag var det var. Oljefällan till vevhusventilationen och dess oring verkar inte inte täta utan värifrån kommer det lite olja. Har en lite modenare variant på hyllan bara det att det ät trångt och jag har nog ingen lust att plocka bort frontplåt med kylare, men man vet aldrig.
Känns dock inte kul att fara omkring med droppande olja och lämnar ju fula spår då bilen parkerats.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.............
Hälsningar Bror

Skön sommar tillönskas och var rädda om varandra.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Bra att du hoppade in här igen Bror! Behöver hjälp.

Tänkte byta olja i växellådan. Vi har ju likadana motorer och antagligen växellåda också. Hur katten var det man gjorde med påfyllningen. Har för mig att jag fyllde i nivåhålet. Hittar inte heller nivåpluggen.

Byter tydligen för sällan eftersom jag inte kommer ihåg.
:)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Alve,
det är nog en annan låda på din bil då den är bakhjulsdriven. Vet inte mycket om denna låda men borde finnas uppgifter på nätet.
Verkar ju iof sig rimligt med nivåplugg och att man fyller på till nivåpluggen.
Vet inte heller men tror inte att man behäver överfylla din låda som på Ducatin.
Kollar runt lite...
Ha det gott
Hälsningar Bror
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Fant ingen bilder, men om jeg husker rett så sitter påfyllingen omtrent midtveis opp på ene siden - ville sagt høyre, men ikke sikker. Burde være samme nøkkel som for avtapping. Du bør løsne påfyllingen først, den kan sitte hardt.
 
Toppen