• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Nu har man kommit till idyllen Murjek, tyvärr inte per husbil men dock med flyg och upphämtning på Kallax
Ordentligt med snö här och ca 1 grad plus
Skall under en vecka serva vår skoter inför påskveckan och mycket skoteråkning. Byte av växellådsolja och kontroll av drivmattans skick och spänning, kontroll remmen till variatorn, ladda batteri mm mm.
Utöver detta så har jag med mig en ny generator till vår lilla Suzuki som vi använder här då vi flyger för att ha något att förflytta oss med.
Bilen är en Suzuki Swift från 1988 och hittills körd strax under 6000 mil. Har haft samma besiktningsman på bilprovningen i Jokkmokk under många år och numera kollar han först hur långt vi kört.....senaste året kom vi upp i 60 mil. Billig bil att äga och åka med och nästa år skattebefriad jippi.

Känner sig välkommen till Norrland och dess sedvanliga möte efter vägen till mångas glädje och ilska. Renen är härlig att se men tyvärr så stryker många med

Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    541,7 KB · Visningar: 39

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Problem med elen! Entligen skulle vi få några dagar med vår nya husbil. När vi beger oss i väg upptäcker vi att "huset" är utan el. Vad kan det vara? Alla säkringar har kollats. Lite trist är det, men detta utomordentliga forum kanske har någon ide. Tack på förhand!
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Som Du, Bror sa, starta vid källan och felsök. Gjorde det och hittade felet. Så nu har vi bott några dagar i bilen och känt oss väldigt lyxiga. Vädret i södra Sverige har varit helt obegripligt fint med ca 10 grader och sol. Då är husbilslivet underbart. Skall försöka att i alla lägen starta felsök så att man inte hamnar fel. Det här kunde ha kostat mig flera tusen. Bil Tema hade som tur var inte något liknande batteri 110 amp, i rätt storlek, annars hade jag köpt ett. Skickades till Batteriexperten som hade ett som passade men det kostade 3500:- Frågade om de kunde kolla mitt bodelsbatteri vilket de gjorde. Inget fel på batteriet. Så jag köpte inget. Besökte en husbilsfirma, nej, vi har ingen tid nu kom igen nästa vecka. Har en gammal vän som är elektriker, han kollade efter två minuter frågade han kan du nå den där kranen under förarsätet, och det gjorde jag. Det var felet en huvudbrytare som ingen visste om var avslagen. Så kan det gå när inte haspen är på.:):):)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Det här forumet är rena sparbössan, jag har genom åren sparat säkert 10ggr avgiften.
Men det är tack vare de som skriver och tipsar gratis förståss.
Det finns säkert fler som kunde hjälpa till det är ju inte så noga med stavning och språkbehandling bara meddelandet kommer fram.
:spinny:
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Bilden med den snötäckta vägen och renarna och inte minst skotersnacket gjorde att man blev ruggigt sugen att ta en tur norröver igen:)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Kom igen då.....
fortfarande mer än 50 cm snö, hårdpackade skoterspår, temp från minus 6-8 och upp emot tvåsiffrig plustemp på dagen. Härlig skare dessutom.
Renarna på väg mot fjällvärlden per lastbil i alla fall här i Jokkmokkstrakten men det finns en del strörenar efter vägen.
Tanka upp nu med frisk diesel och vatten och kör norröver allt ligger öppet
Nästa helg går världens längsta skidlopp av stapeln med start i Jokkmokk, en liten tur på runt 18 mil.
Hälsningar Bror
 

haneri

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Lycksele
HBK-Nr
3542
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror.
Har en liten undran. Var kommer "stölleprovet" ifrån låter som lite värmländska för "vansinnestest".
Har under åren varit trevligt att följa dig och ditt husbilsrenoverande, lite nyfiken på ditt nya projekt med "lådbilen".
Trevlig Påsk
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej och god fortsättning på påsken,
detta med stölleprovet kom till i början av husbilens skick när jag köpte den och insåg att det skulle bli betydligt större renovering än jag räknat med. Fick besök av arbetskamrater och kompisar som nog ansåg att jag var mer eller mindre galen som ens tänkte på omfattningen av jobbet och tiden som skulle gå åt för att få en fungerande husbil. En av kompisarna som i sin barndom var uppväxt i Värmland myntade då detta med stölleprov. Visade sig kanske så småningom att det var ett stölleprov. Jobbade hårt och fick till en husbil som passar oss pch som har haft otroligt lite problem och onget backjobb.
Byggde i stort sett som husdelen var från blrjan men förlängde husdelen med 15 cm, om jag vetat då vad jag vet idag så hade den blivit ändå längre. Var ju lite orolig för vikten och kunde inte beräkna den riktigt. Har idag nära nog 500 kg som tillsatsvikt.
Nåväl vi är nöjda som det är nu och trivs bra med bilen. Blev ju också en helt annan bil efter motorbyte till turbodiesel med intercooler. Hyggligt snabb och stark, behöver sällan växla ner för omkörning mm.
Sedan till barnbarnets lilla jeep som är klar men som fick ett elmotorhaveri ganska snart efter att Ture fick den. Har nu fått hem en ny motor med tillhörande kontrollbox och skall åka till Grundsung om två veckar och fixa detta. Bilder på bilen kommer därefter.
Nästa vecka är vi tillbaka i Kallhäll och skall tillägnas kolvbyte på vår Saab 9-5 2010 som inte tålde hårdkörning på biobränsle utan ett ventilsäte sprack och spridde ut delar i hela motorn med byte av topp pch kolvar som följd. Nu blir det omsvarvade och kortade kolvar från Saab 9000 som skall tåla upp emot 350 hästar på biofuel. Massor med jobb men det håller en ju sysselsatt......
Måste också rikta och lackera vf skärmen på husbilen efter att någon fattig fan snott all soppa:mad::mad:
Sånt är läger nu
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Mera renovering......
Åkte från Norrbotten igår för resa hem och till vardagen. Efter Gävle så behagade turbon på vår Saab inte längre vara med utan blåste ut ojla med enorm rökridå som följd. Kanske turbon inte tålde värme mm som uppstod av gigantiska köer från strax efter Söderhamn och ner till Gävle. Bärgare till tillbaka till Gävle, hyrbil hem och imorgon upp till Gävle med bil o släp för att hämta hem bilen.
Undrar just varför jag en gång döpte rubriken till Fortsatt Renovering........
Hälsningar Bror
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Mera renovering......
Åkte från Norrbotten igår för resa hem och till vardagen. Efter Gävle så behagade turbon på vår Saab inte längre vara med utan blåste ut ojla med enorm rökridå som följd. Kanske turbon inte tålde värme mm som uppstod av gigantiska köer från strax efter Söderhamn och ner till Gävle. Bärgare till tillbaka till Gävle, hyrbil hem och imorgon upp till Gävle med bil o släp för att hämta hem bilen.
Undrar just varför jag en gång döpte rubriken till Fortsatt Renovering........
Hälsningar Bror
Aj då, du borde veta varför man sätter Turbo i bilar istället för riktiga motorer:)

Du kan ordspråket, there is no substitute for cubic inches...

Skotern, kör du enkel stabil 2-taktare där?
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Saaben hemma och idag har jag börjat felsökningen.
Verkar inte vara turboras, bilen går, dock blåryker den lite vid start och det kan tyda på oljeläckage i turbon men också typ otäta kovar/kolvringar. Ett lätt vinande ljud finns också och det kan tyda på tät oljesil i oljetråget, vilket inte är ovanligt på gamla modeller av Saab och som har att göra med vevhusventilationen. Det vinande ljudet kan då komma från oljepumpen om den inte får tillräckligt med olja. Oljetryck finns och inger slammer från lagerna.
Kan bli spännande att öppna upp motorn och se vad som hänt. Räknar med nya lager kolvar/kolvringar och byte turbon, vi får se.....
Har ju en annan Saab som jag nu skall montera ihop till att börja med. Där finns alla delar med bl.a ned och omsvarvade kolvar från 9000 vilka är betydligt starkare och tål mera effekt och hårdare körning. Börjar monteringen imorgon och borde vara klart på ett par dar eller så.
Fortsättning följer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Saaben hemma och idag har jag börjat felsökningen.
Verkar inte vara turboras, bilen går, dock blåryker den lite vid start och det kan tyda på oljeläckage i turbon men också typ otäta kovar/kolvringar. Ett lätt vinande ljud finns också och det kan tyda på tät oljesil i oljetråget, vilket inte är ovanligt på gamla modeller av Saab och som har att göra med vevhusventilationen. Det vinande ljudet kan då komma från oljepumpen om den inte får tillräckligt med olja. Oljetryck finns och inger slammer från lagerna.
Kan bli spännande att öppna upp motorn och se vad som hänt. Räknar med nya lager kolvar/kolvringar och byte turbon, vi får se.....
Har ju en annan Saab som jag nu skall montera ihop till att börja med. Där finns alla delar med bl.a ned och omsvarvade kolvar från 9000 vilka är betydligt starkare och tål mera effekt och hårdare körning. Börjar monteringen imorgon och borde vara klart på ett par dar eller så.
Fortsättning följer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
Hej
Men om oljeröken kom så plötsligt så måste något ha hänt, en kolvring kan ha gått av men det kommer normalt inte upp så mycket olja den vägen, har du kollat kompet så du inte har hål i en kolv?

Annars om den ryker mest vid start så skulle jag gissa på styrningar, när den har stått så rinner gärna lite olja ned på kolven och blir det första som förbränns ungefär som en kass toppackning kan ge lite ånga vid start.

Men som sagt om det kom direkt... ska bli spännade att för höra och kanske se några bilder.
 
Senast ändrad:

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

När jag hade SAAB var returröret till turbo ett problem, men byttes vid service. Det koxar igen och ger övertryck på oljan i turbon. Lossa returröret ner till sumpen och kolla...
Med vänlig hälsning, Conny J
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Fortsatt renovering ja, det tar aldrig slut eller tiden räcker inte till.
Köpte ju en 2010 Saab 9-5 med trasig motor och just den bilen är föremål för igångsättning.
Orsaken till motorraset var ett ventilsäte som lämnade sin plats och orsakade kalabalik i cylindrarna. Byte kolvar till omsvarvade kolvar från gamla Saab 9000 som har kraftigare och hållbarare kolvar och som dessutom tål mycket högre effekt. Honade cylindrar och nya vevlager, ordentlig rengöring av oljepick-upen som är ett känsligt kapitel hos Saab.
Monterade ihop motorn förra veckan och startade upp den efter en liten stund small det till i motorn som också började gå orent. Stängde av omedelbart. Funderade på vad som hänt. Synade och kollade allt jag kunde men hittade inget påtagligt så der var bara att riva toppen igen med allt vad det innebär.
Trots ordentlig rengöring av insugsrör mm så har det gömt sig några rester av ventilsätet, hur det gått till vete katten, men några ordentliga hack i ettans kolv och förbränningsrum och en lite krökt ventil........nya packningar, nya cylinderbultar och två nya ventiler och slipning av alla ventiler senare så startade motorn igen och går nu tyst och fint. Tror inte att det kommer att märkas att det funnits några jack i kolven och topp. Jämn och fin yta trots allt.
Den andra Saaben från 2002 och som något hände med på hemresa från Norrland står nu på tur....där gäller nog motorrenovering, tyvärr
Utöver detta så skall vänster framskärm på husbilen riktas efter att någon behövt de 70 liter diesel som fanns ombord men som inte hade nyckel till tanklocket. Tjyvpack eller något.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:......
Hälsningar
Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

En av Saab-arna snart helt klar. Motor som går och låter bra, inga synliga läckagen. Mattor och inredning varit urtagna för rengöring utvändig polering påbörjad, har dock ett par lackskador som kräver lackering, stötfångarna fram o bak plus ett märke på taket. Struntar nog i detta över sommaren.
Dags nu att rikta framskärm på husbilen och med det lackering. Kommer att göra denna lackering själv det är ju bara en skärm....
Hade tänkt att foliera istället för lack och har köpt hem tillräckligt med folie för att fixa hytten men efter ett par försök så tror jag att det får anstå, det är enklare att måla om hytten med vanlig bilfärg. Synd egentligen för det hade varit kul att pröva. Mindre ytor är nog ok men en hel hytt är ett stort jobb om man inte vet exakt hur man gör. Har goa kompisar inom de flesta yrken men ingen som folierar.

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:...............
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    735,5 KB · Visningar: 30

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Husbilens tur idag....efter att ha byggt/inrett en kaninbur modell större, justerat lådbil och fixat småsaker på Saab-en.
Gått runt husbilen flera varv och sparkat på allt i min väg pga ilska över idiotiska människor som inte kan skilja på mitt och ditt.
Börjat rikta och ser också att det finns begynnande rost i skärmkantens främre del, får passa på att skära ut en bit och tillverkar en ny liten bit.
Nästa irritationsmoment är att det sannolikt blir färgskillnad på den lagade skärmen, grrrrr.
Skall använda bilen på fredag så det blir att sätta fart.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:................
Hälsningar
Bror
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    805,2 KB · Visningar: 57
Toppen