• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att göra en röd plakett till en grön

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Att göra en röd plakett till en grön

Här följer prisuppgifterna.
Obs. Jag tar ej ngt ansvar för riktigheten, dels av priset eller ombyggnadtionen.
Endast relaterat från samtal med firman.

Den billigaste lösningen,komplett 1150 Euro.(manuell omkoppling)

Den normala ombyggnaden, med automatisk omkoppling,diesel/raps, separat tankmätare, extra tank med tankpåfyllning utifrån, finfilter och fördelarpump,
justering av spridarna mm.

Denna vintertåliga ombyggnad kostar 2100 Euro


mvh
Werner
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Att göra en röd plakett till en grön

Werner,

Finns det någon site man kan få lite mera information ?
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Att göra en röd plakett till en grön

Godmorgon Belgien.

Jag har informerat mig via hemsidan i mitt ovan första inlägg.
Och så via mail till företaget.
Bland annat gick att läsa på hemsidan detta:

Fahrleistung im Monat:1666 km (20.000 km / Jahr)Durchschnittsverbrauch:9 Liter / 100 km Benzinpreis:1.399 € / LiterGaspreis:0,96 € / Liter Kraftstoffkosten Benzin:210€ / MonatKraftstoffkosten Gas:124€ / Monat (inkl. 20% Mehrverbrauch Ersparnis / Monat:86,- EURO

Detta gäller ju LPG gas, och jag inväntar prisuppgifter för en sådan ombyggnad.
Anledningen till mina förfrågningar är mitt almänna intresse för alternativa drivmedel.
mvh
Werner
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Att göra en röd plakett till en grön

Werner,

Jag har haft flertal bilar som använde LPG som drivmedel. Samtliga bilar var från början bensin drivna men konverterades senare till LPG. Förtjänsten är enorm, ju mer man åker ju billigare blir det naturligtvis. Priset på LPG i Belgien ligger på SEK 4.8558 liter.

Nu ligger förhållanden helt annorlunda då husbilen drivmedel är diesel, det går att konvertera en diesel bil till LPG men det är mycket omständigt och dyr så det är bara att låta bli.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Att göra en röd plakett till en grön

Hej Rolle.

Ja under "resan gång" har jag förstått att en ombyggnad till LPG i princip endast gäller bensindrivna fordon. Tyvärr.
Dock att byta till en bensinare skulle i vårt fall aldrig falla oss in.
Som läget är idag är vi mycket nöjda med våran diesel trots att dieselpriset här fn är högre än bensin.
Men detta är bland annat politisk buisness att höja dieslen nu när alltfler börjar köpa dieseldrivna bilar.
Och eftersom intäckterna från tobaksindustrin kraftigt har reducerats måste man tyvärr plocka in skattemedel från, återigen, "bilfolket".
Men som så många gånger förr har sagts, man får dra in på annat.

Hälsningar från Malmö
Werner
 
Toppen