• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

230 volts uttag i bodelen

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Undrar bara hur ni alla andra har löst problemet med att det finns bara ca 2 st 230 volts uttag i en husbil ? Hur har ni löst det utan ha en massa grendosor till TVN och digitalbox, kaffekokaren , ev laptopen , mickron ? Visserligen så finns det en 12 volts uttag vid spisen på min husbil....men att ha kablar som ligger löst i husbilen är inte snyggt . Undrar hur ni andra här på klubben har löst det? PS en undran ... finns det ett fäste till TVn som man kan "flippa" ner från taket när man vill se på tvn... funerar på att montera tvn i taket i sov delen .. bara att flippa ner den när man vill titta på tv ... finns det något sånt fäste? MVH Leif PS hoppas på svar
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: 230 volts uttag i bodelen

Jag har brukt denna firma många gånger. Duktiga och humana priser.

Scandinavian Caravan Center AB - Eniro Gula Sidorna

Skåre vid Karlstad.

Fick sist satt in 6 st. dubbla väggkontakter in i min Hymer Husbil. Innan hade jag futtiga 2 st. enkla. Nu har jag alltså 14 kontakter istället. :twitcy:

Men så skönt! Nu behöver man inte oroas att man inte har en 220V väggkontakt där man vill ha en.

Menar att minnas att det hela gick på ca 2500,.Skr med delar och arbete. Att det är gjort av en kunnig person gör att man sover lättare om natten.

Vad man skall ha så många till? Man behöver ju inte bruka alla på en gång. Men så skönt att ha en kontakt där man behöver en. Istället för massa lösa kablar här och där.

Kan varmt anbefalla firman för jobb av diverse slag på husvagnar och husbilar. Inga saltade räkningar där inte. Bilen var inne hela dagen, och jag och Campo (min hund) fick sett Karlstad med omnejd ordentligt.

walkdog.gif
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: 230 volts uttag i bodelen

Tyvärr så förstår inte alla allvaret i det här.

Har skrivit vad jag tycker redan om "uppfinnarjockar". Tycker det skulle vara synd om olyckan är framme och det drabbar någon i klubben som anammat ett "gott tips".

Gör som Markus, lej bort det och få jobbet dokumenterat.
 

Yvonne & Lars A

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
3361
Medlemskap
2024
Sv: 230 volts uttag i bodelen

Ang. jordfelsbrytare !

Viktigt att det är en två-polig jordfelsbrytare, då en vanlig 230V:s kontakt kan vändas 180 grader och bryter bara en pol så kan "fasen" vara på trotts utlöst jordfelsbrytare.

Lars A
 

Yvonne & Lars A

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
3361
Medlemskap
2024
Sv: 230 volts uttag i bodelen

Ja, den bryter bara ena polen (en av de inkommande kablarna) som kan vara noll eller fas (den med ström på) och när man kan vända kontakten 180 grader så kan den strömförande kabeln vara den som inte bryts. En sådan jordfelsbrytare fungerar utmärkt i en fast installation, vid ex. proppskåpet, där fasen alltid är på samma kabel. Var det begripligt ??

Lars A
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: 230 volts uttag i bodelen

Nej, tyvärr helt obegripligt och dessutom inte rätt. Använder ni CEE-don 16A (dom blå) så är fasen definierad och är alltid rätt. Har ni då enpolig säkringsautomat i husbilen så skyddar den. Använder ni vanlig stickkontakt (schuko) så kan fasen skifta placering. Detta är ej heller något problem då uttaget ni ansluter till är avsäkrat. Oavsett hur ni än vänder stickproppen så kommer jordfelsbrytaren i husbilen att lösa ut vid fel och bryta båda polerna. Även om ni drar in anslutningskabeln inomhus och ansluter till ett ojordat vägguttag (gör aldrig detta) så kommer jordfelsbrytaren i husbilen att lösa ut vid fel och bryta båda polerna. Tänk på att regelbundet använda testknappen på jordfelsbrytaren i husbilen.
 

roslagen

FD HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
1232
Medlemskap
2023
Sv: 230 volts uttag i bodelen

Hej!
En jordfelsbrytare är alltid 2-pol då fas och nolla kopplas igenom.
Summan av det som går in skall även gå tillbaks, ändras det mer än 25 mA så bryter den.Så det är bara det som läcker till jord som den bryter för. Håller man i fas och nolla och står på ett isolerat golv så bryter den ej.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 230 volts uttag i bodelen

Hej, jag måste hänga på lite till. Vad jag vet så finns det bara tvåpoliga jordfelsbrytare till 230V (och fyrpoliga till trefas) och jag har aldrig hållit i någon som inte bryter båda ledarna vid enfas och alla fyra ledarna vid trefas. Därmed inte sagt att det inte finns de som inte bryter båda, men det är svårt att förstå ide'n med en sådan, prisskillnaden kan nog inte vara avgörande. Jag försökte för skoj skull att hitta en men fann ingen bland Siemens, CMC, Legrand och några lågprisvarianters utbud. Det kan väl i och försig vara klokt att titta på funktionsbeskrivningen som är tryckt på brytarna för där ser man ju om det finns två brytpunkter.
Göte J, den som kallas personskyddsautomat är en liten vidareutveckling. Den är en kombination och innehåller både jordfelsbrytare och säkring i samma "skal". Förenklar inkoppling och sparar utrymme.

M.v.h. JANKRO.

Tänk på: Strömmen kan gå många krokiga vägar innan den sparkar dig i ändan.
 
Senast ändrad:

Yvonne & Lars A

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
3361
Medlemskap
2024
Sv: 230 volts uttag i bodelen

Varför jag tog upp frågan var, att tidningen Husvagn&Camping tidigare varnade i en artikel, för att några husbilstillverkare hade monterat enpoliga jordfelsbrytare, kanske då av utländskt fabrikat ?
Känns som man kan avsluta detta för min del.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 230 volts uttag i bodelen

Hej, inte illa menat. :) Det är bara bra att få veta att avarter kan leta sig in över gränserna, Det vore bättre om EU kollade enkelbrytande jordfelsbrytare i stället för att bekymmra sig om våra krokiga gurkor. Jag kommer i alla fall kolla lite extra när jag pillar med jordfelsbrytare i fortsättningen.

Tack. JANKRO.
 

Yvonne & Lars A

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
3361
Medlemskap
2024
Sv: 230 volts uttag i bodelen

Hej.
Jag är mycket intresserad av i vilken nummer/år du läst detta i Lars. Skulle du vilja återkomma med denna uppgift?

I H&C nr 7, 2008 kan Du se och läsa om hur en enpolig brytare ser ut (annons från FV ELEKTRO AB sid 38-39) Kanske underlättar att begripa när det är bild.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: 230 volts uttag i bodelen

Nu har jag läst artikeln du hänvisar till. Artikeln är en skryt annons från en leverantör av elmatriel och innehåller en del teknisk information. Är man inte insatt i problematiken så kan man lätt misstolka texten.
Vidhåller mitt svar i inlägg 27.
Det man visar i annonsen är bland annat en 1polig säkringsautomat (kallas även personskyddsbrytare) med jordfelsbrytare. Om man har en sådan i husbilen så kan det bli så att säkringen inte löser (beroende på vilket fel det blir i anläggningen) om stickproppen råkat hamna 180grader fel. Men jordfelsbrytaren kommer alltid att lösa vid jordfel och bryta båda polerna. Gå gärna in på länken här Elektroskandia - Produktsortiment - Kategorinavigering och läs under rubriken funktion.
Har försökt att skriva så enkelt och kortfattat som möjligt.
 
Senast ändrad:
Toppen