• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LPG, husbilsägarens framtid?

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Många kloka ord har sagts om LPG och detta har därför fattat mitt intresse.
Nyligen införskaffade jag en sådan flaska genom Rolles förtjänst. Ett stort tack för detta.

Men varför stanna vid LPG för matlagning och värme.?
Det är berörts tidigare, men mitt intresse och nyfikenhet har ökat.
Därför några undringar i samband med LPG i framförandet av husbilen.

1. Hur stor bör tanken rent generellt vara?
2. Vad kan denna tank då väga, fylld med LPG?
3. Vad kan den tänkta sträckan, ca, bli med denna mängden LPG?
4. Kostanden för denna installation kan uppgå till ?
5. Ifall den installation göres i Benelux, typgodännandet härför, inga problem inför
reg.besiktning i Sverige?


Någon som kan eller vill svara på detta isåfall tack på förhand.

mvh
Werner
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: LPG, husbilsägarens framtid?

Hejsan Werner,

Glad att höra att du är nöjd med LPG flaskan. Tror ej att det finns många medlemmar som kan besvara dina frågor så därför hoppa jag in här.

1. En tank på 100-120 liter är ganska vanligt på kontinenten. Jag hade tidigare en LPG tank i personbilen som användes till framdrift av fordonet.

2. Jag minns ej vad den 120 liters tanken vägde men en 55 liters LPG tank tom väger 29.2 kg.

3. Räkna med att förbrukningen ökar med 10-12% detta är baserat på en longterm användning i min personbil. Man måste lära sig att köra med LPG, när man accelerar och man märker att du inte får något svar så är det ingen idee att gasa på man förbruka mera utan att det går fortare men detta lär man sig ganska snabbt.

4. Beroende om det är en injektion motor eller ej ligger priset på ca 30000 kronor. Om du vill ge mig bilmärke - årsmodel osv kan jag ge en bättre och mera nogrann beräkning.

5. Jag som "utlänning" dvs boende utomlands får jag importera en bil om året som flyttgods, detta har enorma fördelar för att man slipper en hel del utav dom hårda reglerna. Mycket länge sedan importerade jag (som flyttgods) en personbil med LPG och i besikningen vert det ingen tala om att jag behövde riva ut hela installationen eller annat. Lagstiftningen har (kanske) ändrad sig sen dess så det nog bäst att kolla med bilprovningen vad som fordras innan man sätter igång karusellen.

Hoppas att jag besvarade dina frågor om det något du undrar över så "skrik" bara till ;)
 
Toppen