• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har någon monterat solcell från Awimex?

F

F.d. 279

Guest
Hej!

Har nu fått ett stort paket med produkten Sunsei 130watt från Awimex som jag ska försöka montera i helgen. Det innehåller ett kit med kabel, regulator, och monteringsmaterial. Jag har med stort intresse läst alla inlägg om solceller här på sajten.

Har någon monterat solceller från Awimex eller från annat håll och har direkta kommentarer om sina egna erfarenheter? typ glöm inte att köpa till det här och det här innan du börjar, lim, fästen, kabel etc. Erfarenhet från montering på taket. Har läst att det ska vara luftspalt. Andra erfarenheter?

Stort tack på förhand

Hans
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Har någon monterat solcell från Awimex?

Läs instruktionen till regulatorn så att du vet i vilken ordning du skall koppla in sakerna.
Spara en kartongbit stor nog att täcka solpanelens översida så att du inte har någon utspänning under montaget. Ta bort kartongen när allt är monterat och inkopplat.
Givetvis viktigt att täta om du tar hål i taket. Husbilshandlare eller hellre båthandlare har produkter för tätning.
Luftspalt under panelen är lämpligt eftersom effekten panelen lämnar sjunker med ökande temperatur. Om du kan välja plats för montaget är det inte någon nackdel om du enkelt kan rengöra panelens översida. Det kan behövas om du står en längre tid under t.ex. barrträd.
Lycka till Hans!
/Nisse
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Har någon monterat solcell från Awimex?

Jag ser att du har en ny bil och då har du säkert ett el-block och där finns förmodligen möjlighet att koppla in solcellen. Det är en fördel för då kan du på panelen se hur solpanelen laddar dina bodelsbatterier.


Sven-Åke
 
F

F.d. 279

Guest
Sv: Har någon monterat solcell från Awimex?

Hej igen och stort tack för era svar!

Panelen är nu monterad och fungerar. Lite pyssel var det men jag kunde verkligen se skillnad direkt. Passade också på att montera två extra bodelsbatterier. Tyvärr fanns inget speciellt uttag till elblocket. Planerar att komplettera en fristående amperemätare för att se hur mycket den laddar.

Bästa hälsningar

Hans
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
531
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Har någon monterat solcell från Awimex?

Hej.
Hur fäste du solpanelen, lim eller skruv. Nämner detta efter ha sett en bild i Pro Mobil på en husbil där man tappat en limmad solpanel vid ett kraftigt oväder.
Har själv skruvat fast min 115W panel i mitt glasfibertak.

Mvh.
Jägarn :p
 
F

F.d. 279

Guest
Sv: Har någon monterat solcell från Awimex?

Ja, jag tog också det säkra före det osäkra, både skruvade och limmade. Har hört liknande historier tidigare.

Jobbigt med en platta solcell dinglande efter bilen när man åker på Autobahn.... :)

Bästa hälsningar

Hans
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Har någon monterat solcell från Awimex?

Sikaflex 291 och 4 st aluvinklar ca 10cm långa direkt limmade på taket, bulta fast solcellen i vinklarna, reng noga före med isopropyl och låt det härda några dagar före avfärd.
Sitter som svetsat fortf ef 3 år.

/Kenneth
 
Toppen