• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad drar ström

F

F.d. 2692

Guest
Har underhållsladdat 2 gånger i vinter, står inomhus +15°.
Resultat: bilbatteriet 14V men bodelsbatteriet nere under 11V.

Vad kan ligga på som drar ström, brytaren på panelen är avslagen.

Några förslag?

P.S. Det är en Hymer Van byggd på Ford Transit
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Vad drar ström

Har du gel-batterier så tar det längre tid att full-ladda ett sådant om du har ställt in för gel på elblocket.
Vilken spänning hade du på bodelsbatteriet/batterierna 1 dygn efter att du ställt undan bilen?
Hur länge laddade du varje gång?
Hur står Brytaren på elblocket som bryter allt till bodelen, bryter den även laddningen till bodelen kanske?

Här kan jag bara gissa.
Kylskåpsautomatiken.
Antennförstärkare.
Elblocket.

Vet att Kabe har skrivit om detta.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Vad drar ström

Svar till Kenth:
Laddningen stod på i 3 dygn och visade 14V på båda.
Strömbrytaren var från.

Kylskåpsautomatiken vet jag inget om.
Antennförstärkaren vet jag att stömbrytaren måste vara på för att fungera så den kan det inte vara.

Ska lusläsa manualen för att se om där står något.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Vad drar ström

3 dygn borde räcka gott och väl.
När du säger strömbrytaren så menar du säkert den på panelen.
Du vet väl att du har en på el-blocket också?
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Vad drar ström

Här är killen som inte skäms för sin okunnighet, vad f-n är elblocket?

Det sitter en mickapär ovanpå bodelsbatteriet som är under passagerarsättet, kan det vara elblocket.

Går på sen lunch nu.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Vad drar ström

Elblocket är en i mitt fall röd plåtlåda med grå överdel som innehåller en massa säkringar för bodelen, laddare för bodelsbatteriet och en del elektronik samt många kablar.
Din bil är väl nyare så du kanske tom har en digitaldisplay på din.
I våran helintegrerade 04 sitter den på styrbords sida längst föröver alldeles till höger om handskfacket, under en skjutlucka. Eftersom du har en dörr där så sitter den på annan plats i din bil.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Vad drar ström

Vi får se om Janne hittar el-blocket.
Jag tror att om han hittar den och ev en brytare på den så kan han bryta ALLT på den.
Jag tror att den måste vara till för att laddningen av bodelsbatteriet skall funka.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Vad drar ström

Hur vore det att skaffa en multimeter och mäta strömmen. Då vet du för det första om det överhuvudtaget dras nån strö eller ett internt läckage i batteriet.
En enkel multimeter kan du hitta hos Clas O, Biltema m.fl för en eller ett par hundralappar !
 
F

F.d. 3633

Guest
Re: Sv: Vad drar ström

Frostsikringen til vannet i thrumaen er en liten magnetventil som trekker strøm selv om hovedbryter er slått av
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Re: Sv: Vad drar ström

Hej JanneEkan!
Frostsäkringsventilen/en magnetventil för vv-beredare förbrukar 0,04 Amp eller 12 watt/dygn = 360 watt/månad - om den ligger i (en röd knapp ovanpå utloppet fr vv-beredaren reglerar detta).
Ev kan även TV äntennen förbruka lite men mindre troligt.
/ Mvh, Bengt
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Vad drar ström

Hej JanneEkan,

Lägger en bild av mitt el-block, EBL220, som sitter under förarstolen på Dethleffs -07. Det finns ingen strömbrytare på el-blocket så nu har husbilssäljaren monterat en huvudbrytare bredvid.

Det står i bruksanvisningen att, trots att det är avstängt på panelen, förbrukar utrustning 20 mA till 65 mA. Det blir då i maxläget c:a 1,6 Ah/dygn.

Mina egna mätningar, under några vintermånader, tyder på att förbrukningen är c:a 2.7Ah/dygn.


Sven-Åke
 

Bilagor

  • DSCF0632.JPG
    DSCF0632.JPG
    676,7 KB · Visningar: 22

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
Sv: Vad drar ström

Hej, vet inte om din CD-radio (jag förmodar att du har detta) ligger kopplad mot bil eller bodelsbatteriet. Det kan alltså vara din radio som ligger och tar ström. KABE har på sina bilar monterat en brytare med indikering som ska var ifrån när bilen inte användes.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Vad drar ström

Det finns väl egentligen bara ett sätt att bryta strömmen och vara säker på att inga förbrukare finns anslutna, bryt förbindelsen till pluspolen vid batteriet. På min bil (Travelmaster) sitter det en huvudbrytare på plusledningen från batteriet där man kan bryta strömmen och vara säker på att ALLTING är avslaget. Detta verka ju också mycket enklare än att slå av på flera olika och ibland otillgängliga ställen.
Kabe rekommenderar också att man använder denna vid lite längre tids uppställning.

Skipper
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Vad drar ström

Tack alla hjälpsamma där ute i cyberspace, det blir till att om det inte finns,
montera som Sven-Åke en brytare som bryter +polen, det låter som mest tillförlitligt.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Vad drar ström

Fick proffshjälp och problemet är löst, kostnad 0 kronor.

Lösningen:
Dra ut säkringen som sitter innan E-boxen, så var det problemet borta.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Vad drar ström

Jag kan ju passa på att tips om att Biltema i sin senaste katalog fått med något som dom kallar "Batterifrånskiljare på pol" 80-511 för 29:90 . Monteras på batteriets pluspol. Vred för On/Off.
Ett smidigt sätt att koppla från batteriet med !
// Göte J
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Vad drar ström

På min bil sitter den under passageraresätet och det finns 2 säkringar, den ena är före boxen och den andra efter,
det spelar ingen roll vilken man tar ur.

Har även en brytare på själva boxen, men även om man stänger denna lär boxen i sig själv dra lite ström.
 
Toppen