• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fast Gasoltank

F

F.d. 24300

Guest
Hej på er!!
Vi ska hämta vår nyinköpta husbil, en Citroen mirage 355 från -89,:cool: nu på torsdag. Ska bli riktigt kul! Den har en fast gasoltank, så jag skulle vilja veta om någon känner till om det är svårt att hitta ställen i Sverige och övriga Europa där man kan fylla på gasol.
Den har även spoltoa med fast tank. Är det någon som har något knep för hur man enkelt ska kunna tömma densamma utan att behöva köra till en där för avsedd plats???

Undrar en novis

Ha en skön sommar

Per :cool:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fast Gasoltank

Vår första husbil var en Mirage Oriente Uno som vi köpte ny 1988. Den hade också fast toatank och fast gasoltank för motorgas.

Kikar du bland trådarna i gasolforumet så hittar du listor över tankställen i Sverige. Utomlands är det betydligt vanligare och därför lättare att hitta. Titta efter LPG vid mackarna. Dock tror jag att det är svårt att hitta dem utefter autobahn i Tyskland. Nu lär du inte behöva tanka så ofta eftersom tanken antagligen är ganska stor och motsvarar närmare tre P11-flaskor.

Den fasta toatanken tömde vi genom att lyfta upp ett brunnslock i gatan. Om du gör det vid någon lite undanskymd gata och verkligen kontrollerar att det är avlopp och inte dagvatten är det inget problem. På vår bil monterade jag en dränkbar länspump i gråvattentanken som pumpade över detta vatten till toatanken. På så sätt tömde jag denna tank samtidigt med att jag tömde toatanken utan att behöva flytta bilen. En bonus var att jag sköljde ut toatanken också.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Fast Gasoltank

Per,

Välkommen på Husbilsklubben, hoppas ni kommer att trivas bland oss.

I Sverige är tillbud av LPG stationer mycket mindre än på kontinenten. Det finns LPG (motorgas) stationer efter Tyska motorvägar men det bästa är att köpa en LPG adress bok vart du kan tanka.

Jag har en fast LPG tank på 60 liter inbyggd under husbilen som används till värme, matlagning och kylskåp. På våran Svenska semester tankar jag fullt i Belgien och räcker hela resa (och mer) så jag bryr mig inte ifall jag inte hittar ett LPG ställe i Sverige.

Ska ni till kontinenten ska ni inte vara oroliga det finns överallt, det är bara i Sverige som dom inte har hängd med LPG evolutionen som på kontinenten men det kan ändras "one never know" ;)
 
Toppen