• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Semesterfällan

F

F.d. 13265

Guest
Hej.
Vi hade, ett sällskap på fyra mogna ungdomar i åldern 50-60, planerat semestern i ett års tid och gjorde alla förberedelser så noga vi kunde. Platser vi ville besöka, människor vi ville hälsa på m.m. Resan då?
Jo, vi skulle till Nordkap, i juni månad. Vi hade hört så mycket om hur fantastiskt det är däruppe. Så vi planerade och funderade. Slutgiltigt valde vi att resa norrut via Finland med början från Åbo. Finland ville vi se. Runebergs hemtrakter, Bombahuset, naturen, timmerhusen, världens största träkyrka ja det fanns mycket att planera in. Nåväl vi åkte också genom hela Finland kors och tvärs på väg norrut. Billig deisel, maten dyr.
Så småningom måste vi över på norska sidan och det skedde utan malörer. Men nu började prisbilden bli en annan. Allting dyrare, även dieseln betänkligt. Så började vi drabbas av ångerkänslor när mjölkvädret dök upp. Dimman alltså. Ju längre norrut, ju långsammare gick det i mjölktät dimma. Renar började också dyka upp utmed vägarna men det gick så långsamt nu så det var ingen större fara, de hölls alltid på sidan av vägen.
Så småningom kom vi fram till tunneln. Numera är det tunnel till Nordkapsön, det är ju en ö fast Nordkap kallas nordligaste fastlandspunkt.
Eftersom vi är i Norge nu förberedde vi oss att på norska fråga preiset för tunnelresan men det visade sig att tullfolket var svenskar. Sak samma, 750 sek kostade kalaset att åka till Nordkap. Det får det väl vara värt då, att få se norsk dimma till det priset kändes bittert. Nåväl vi kröp vidare och plötsligt hamnade vi mitt för en vägbom? Det var själva Nordkapsklippan vi kommit fram till, men bommen var en ny tull. Nu kostade det 650 sek att parkera på klippan?! Vända och åka tillbaka? Vi kunde ha gjort det för dimman var så tät att vi knappt såg motorhuven. Vi betalade och kröp framåt igen i hopp att hitta parkeringen innan vi körde över stupet.
Nå det var staket runt klippan så vi stannade när vi kunde skönja ett par andra bilar parkerade.
Så traskade vi runt och kände oss fram var man kan gå, vart turistinformationen finns som kan beskriva vad vi har betalt för att inte få se osv. Hittade fram till turistfållan och gick in, köpte en varm korv för 50 sek. men då fick man ett bröd till den kokta korven.

Efter att ha sett allt inomhus trevade vi oss tillbaka till bilen för att helt enkelt åka därifrån, åtskilligt fattigare för ingenting. När vi vred om nyckeln och startade bilen smällte dimman plötsligt bort på några sekunder.
Bara att ta fram alla kameror och springa runt och fota innan mjölken sänkte sig över våra huvuden igen. Det var bedårande utsikt, och högt.
Nu kunde vi bila hemåt med lättare hjärtan. Utsikten var värd priset, nästan tyckte vi och kom fram till tunneln igen och förvånades över att det fanns en bom på denna sidan också.
Mycket riktigt. 750 sek ville de uslingarna ha för att släppa hem turisterna och äntligen mötte vi en norrman som skötte den "servicen" som annars sköts av enbart svenskar på hela Nordkap.
På min bästa oslonorska bad jag honom att sända faktura på beloppet till "Kongsveien 1 i Oslo, adressert till norska torist föreninga"!
Det dög inte, de ville ha cash eller kort.
Lärdomen blev att aldrig mera Norge, oljelandet som slugt räknar ut hur de ska slå dumma turister på pengar!
Gärna Finland, de har väl så mycket att se som Norge.
Tycker en svensk tiger.grrrrrr!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50024

Guest
Sv: Semesterfällan

Hejsan.

Jag håller med om att det är dyrt i Norge men måste ändå göra en liten rättelse.
När det gäller Nordkapptunellen så koster det 145 Nkr för husbil under 6 meter
+47 Nkr pr/pers. Barn 24 N.kr. Husbil mellan 6 och 12,4 m kostar 460 Nkr. och det samma gäller när man åker tillbaka till fastlandet. Delat på 4 så blir det trots allt inte så dyrt ändå.
Parkeringsavgift på Nordkapp-platået finns inte och du får till och med stå där i 48 timmar

Skriver detta som en liten tröst för de som har tänkt sig dit i sommar

Snöiga husbilshälsningar Torotor
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Semesterfällan

Det ska bli mycket dyrt innan jag kan hålla mig borta från Norge som är ett så underbart vackert land att köra i. Och avgiften ut till Nordkap kan tyckas dyr men sett i förhållande till vad det kostar att köra dit från Sydsverige och taget i betraktning att man betalar ju ingenting för övernattningar eftersom man fricampar så . . . . .
Man lagar mat själv och annat har man ju ochså det mesta med sig hemifrån.

Jag kan förstå att man måste ta in pengarna för tunnlar och vägbyggen i Norge. Det måste kosta ofantliga summor, ta t.ex. Aurlandstunneln som är 26 kilometer lång och den nya tunneln under Eikessundet, världens djupaste vägtunnel, 8km lång och 280 meter djup på det djupaste stället.

Norge är ett underbart semesterland.

Skipper
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Semesterfällan

Vi har också varit i Norge ett par gånger, något som man måste investera i är en GPS som säger till om vägtullar kommer framöver, och då kolla om det är möjligt att ta en annan väg. Det enda som har varit lite dyrare är bensin, för mat bunkrar man så mycket som möjligt i Sverige. Sist körde vi 100 mil i Norge med bara en vägtull och det var när vi skulle in i Oslo.

Med en sådan fantastisk natur så blir det Norge fler gånger, men man får se upp för Norrmännen gillar pengar.
 
F

F.d. 50042

Guest
Sv: Semesterfällan

Hej!
Det kan naturligtvis kännas lite konstigt att betala för bägge vägarna, men ursäkta var kan man åka tur och retur på en betalväg? OK jag förstår skuffelsen att hamna i en sådan situation. Jag måste få berätta hur vi, min fru och hennes syster och väninna och jag förra året åkte till Norkapp med Rolfs buss i juni. Tack vare denna fantastiska resa med två nätters midnattssol.
När vi kom fram till tunneln så stod det en holländsk turistbuss framför oss, och den bara stod där, inget hände så efter en dryg kvart så tröttnade vår chaufför och gick ut för att informera sig. Det visade sig att holländarna hade ingen giltig vaucher att köra vidare. Det var nu en dryg km kö bakom oss och vi måste backa!!! för att holländaren skulle komma bort. Att köra fram och ställa sig till sidan var det inte tal om. Nåväl efter sju sorger och åtta bedrövelser kom vi igenom efter att vår vaucher var godkänd 5.000 NKR!!!
Varje väg. Vi bodde i Honningsvåg på hotell och blev mottagna som speciellt inbjudna gäster i Norge! Hela samhället var bara ett välkommen. På kvällen åkte vi upp till Nordkappsklippan som var bara så fantastiskt och vi fotade och drack champagne och hade det bara så helt underbart. När vi då såg alla holländare och tyskar med sina husbilar bestämde vi oss- vi köper husbil. Vi sålde sommarstugan på Gåsö i Bohuslän, som inom parentes min mors morfar byggde 1844, det kändes konstigt men nu när vi väntar på vår Rapido 965M, som väntas levereras runt midsommar. Vi kommer att åka runt i Sverige under sommaren och hösten så vi kanske ses vårt medlemsnummer är 1812.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 10776

Guest
Sv: Semesterfällan

Hej!
Det kan naturligtvis kännas lite konstigt att betala för bägge vägarna, men ursäkta var kan man åka tur och retur på en betalväg? OK jag förstår skuffelsen att hamna i en sådan situation.

Det finns säkert många ställen, men ett är bron till Krk (Kroatien). Där betalar man för utfärden, tillbaka är gratis. Om man kommer till ön med färja kan man åka bro gratis till fastlandet. :msn_thumbup:
Mvh Janne
 
F

F.d. 17959

Guest
Sv: Semesterfällan

Rätta mig om jag har fel, MEN, är det inte så att turisterna inte alls kommer till det riktiga och äkta Nordkap. De visas något långt från det äkta, för det är närmare och enklare att få turisterna dit. Och snabbare få deras förmögenhet.
På Hurtigruten såg jag minsann inte samma Nordkap som brorsan fick se bilvägen.
Om inte våra kameror ljuger, eller kaptenen på båten.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Semesterfällan

Johan,

Inte lätt jag vet att betala denna astronomiska summan för något som inte är värd pengarna är inget roligt. Skulle det stå en skylt med tunnel priser och andra avgifter vid korsningen i Russenes tror jag att många turister skulle strunta i att åka upp till Nordkap.

Jag har varit upp vid Nordkap en gång och aldrig mer, numera har jag hittat en annan väg som är helt gratis och mycket sevärd.

I Lakselv tag RV98, vid korsningen RV98 - RV888 tag RV888, i Mehamn RV263, i Gamvik åk rakt norröver. Väl framme är sikten desamma som vid Nordkap utan att behöva betala den dyra tunnel eller annat ;)
 

kjelln

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
386
Medlemskap
2025
Sv: Semesterfällan

Hej
Jag håller med varför inte köra till Slettnes fyr i stället och upplev midnattsol och ishav. Övernattade på denna underbara plats under 5 nätter i somras, dessutom härligt naturområde att vandra omkring i, ibland tillsammans med renar. Vi provade även att bada i Ishavet ja kanske dopa oss härligt efter en lång vandring. Som mest fanns det 10 husbilar per natt. Servis 1 (ett) st rastbord, det skall komma toalett dit enligt uppgift från det utmärkta museet nere i Gamvik, där det även fanns gratis internet.
Var på Nordkap första gången för 25 år sedan under en ishavsstorm vi fick bla vänta på att färjerna skull gå under ett flertal dagar borta i Hammerfest.
DEnna upplevelse glömmer vi aldrig.

PS!!! Vi badade även nere i Camarque under nyårsvackan tii fransmännens stora förnöjelse där dom satt och fiskade i full vintermundering.

Hälsningar från lilla äventyrsbilen
 

kjelln

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
386
Medlemskap
2025
Sv: Semesterfällan

Hej igen

Fick frågan om koordinater till
slettnes Fyr av Belgien 1 som tidigare get en vägbeskrivning dit.

N 71 05 22,0
E 028 11 26,7
grader minuter sekunder

Då kommer man till området där man ställa upp lite varstans även köra fast. Står då inom synhåll från fyren.
Kort cykelavstånd ner till affär och museum.

Hälsningar från lilla äventyrsbilen
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Semesterfällan

Hej igen,

Tackar för det snabba svaret. Det är exakt denna platsen vi var på, men måste ha varit mycket trött för jag har inte sett till någon fyr :)
 

kjelln

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
386
Medlemskap
2025
Sv: Semesterfällan

Hej Roland

Var har du varit, fyren går inte att missa.
Gå in på nätet och sök Gamvik museum, där finns bilder på fyren, fast nmna bilder är bättre.
På uppställningen vid skylten ligger fyren mitt i blickfånget.
Hade du tätt dimma?

Hälsningar Kjell
 
F

F.d. 4173

Guest
Sv: Semesterfällan

Hej
Vi har också gjort ungefär samma resa under samma tid och med liknande väder.
Dock med en helt annan upplevelse. Visst kostnaden är hög, men på den plats det
ligger och den korta säsong de har som ska bekosta all service tycker jag att det
är motiverat. Broavgiften över öresund t.ex med alla människor och transporter
är väl högre. Vi har själva drivit en turistanläggning och vet att människor på sådana
platser inte täljer guld. Vill någon ha all service samlad kring de stora europavägarna ?
Tillbaka till Nordkap, trots en temp på ca, 4grader och trasig värmepanna var hela resan
helt fantastisk. Vi sträckkörde från Sundsvall via Töre,Pajala, Finland, Kautokeino
och Alta till Nordkap. Däremot tog vi det lungt på tillbakavägen via Hammerfest,
Tromsö m.m. Vi tog även turen över Lofoten som vi missade förra året på vår
nordsvenska resa. Att kalla det en semesterfälla tycker vi är lite orättvist men med tanke
på alla tack till inlägget tycker nog många som er.
Åker man till norra scandinavien i juni måste man nog räkna med att faktiskt hela
semestern kan regna eller blåsa bort.
Vi har haft husbil i 10 år och för oss har alltid resandet varit målet. En 7km lång tunnel
kostar att bygga och tänk sen att den ska betalas med 3mån turism om året. 2008
kostade det 200nok för 2dygn på nordkapsklippan med inträde till centret med filmer
utställningar m.m högst rimligt. Varför svarar jag då, jo att allt verkar vara för dyrt
med husbil i allt för många inlägg. Ja dem är dyra att både driva, transportera
och parkera. Det här är mitt första inlägg ang husbil, hade tidigare en hemsida med
våra reseberättelser, men nu ska jag direkt betala in medl,avg och hädanefter om jag
skriver, bara skriva om positiva saker och ge konstruktiv kritik.
Det är väl det man är ute efter när man ska ut och resa. Tack för att man som icke medlem får se vad man
ev, betalar för och uttrycka sig. :D
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Semesterfällan

.....................men nu ska jag direkt betala in medl,avg och hädanefter om jag
skriver, bara skriva om positiva saker och ge konstruktiv kritik . Det är väl det man är ute efter när man ska ut och resa.

Tackar nu är det dax att vara positiv!
Mvh
Skoogis
 

ThomasElisabet

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Borås
HBK-Nr
1803
Medlemskap
2024
Sv: Semesterfällan

Om man är ute efter en hög klippa så kan annars Vestkapp vara ett alternativ. Den klippan är 490 m och stupar rätt ner. Nordkapp är ju bara 307 meter. Kostar inget extra att åka dit. Ligger längst ut på Stad land, väster om Ålesund. När vi var där -96 var det också dimmigt men det var betydligt kortare väg dit.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Semesterfällan

HEj
Vilken otur med vädret,Vi var där sden 11 - 12 Juli i år det var strålande sol,Midnattssolen lyst så vackert över Nordkapp
 

Bilagor

  • Midnatts solen på Nordkapp.JPG
    Midnatts solen på Nordkapp.JPG
    1,1 MB · Visningar: 81
Toppen