• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat-serviceintervaller

F

F.d. 2621

Guest
Jag försökte förgäves hitta någon tidigare tråd i detta ämne.

Lasse W sa i en annan tråd om "sållet-problematiken" att serviceintervallen - och även till första servicen - är 4500 km, vilket jag gissar var en nolla för litet.

Enligt de serviceunderlag jag fick vid köpet ( för Ducato 250 2,3/3.0 l ) står det 4500 mil, vilket ju låter rimligare för en modern dieselmotor för en riktig service. Och då talar jag inte bara om enklare olje- och filterbyten, vilka kanske bör utföras minst en gång om året resp efter ca 1000 mils körning.

Ännu har ingen lampa tänts på min instrumentpanel för att det är dags för service. Det finns väl också ett tidsintervall inprogrammerat?

Kommentarer och erfarenheter vore kul att få till detta.
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Fiat-serviceintervaller

Hej Concurro

Ja det brukar komma fram en bild på en fast nyckel på instrumentpanelen.
Service varje år skall det nog vara om man inte åker väldigt mycket.


Hälsningar/Sven-Åke
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Fiat-serviceintervaller

24 månader eller 4500 mil gäller på nya Fiat Ducato
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Fiat-serviceintervaller

Ja visst blev det nolla för lite.-45000 km skulle det vara-eller ett år när det galler 1:a servicen,enligt Fiat verkstan i Märsta .De har förresten ännu inte meddelat att motorkåpan har kommit-skall åka dit på torsdag o kolla.
Lasse W
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Fiat-serviceintervaller

Vår 3.0-liters FIAT-diesel har nu gått drygt 1200 mil och jag har börjat fundera på den första servicen. Märkligt att man inte kan hitta något serviceprogram bland FIATs handlingar.
Är det 24 månader eller 4500 mil som gäller för den första servicen?
Är det detta serviceprogram http://www.husbilsklubben.se/forums/...50_service.pdf som är aktuellt?
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
807
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Fiat-serviceintervaller

Jag gjorde första servicen på bilen (2008 årsmodell, 3-litersmotor). Bilen hade rullat 1350 mil och var 27 månader gammal. Ingen serviceindikator hade tänts.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Fiat-serviceintervaller

Service indikator på vår bil tändes första gången vid 43000 km snart blir det 45000 km o en större service. olja o filtter har jag bytt höst o vår, kör året runt. Har även bytt kupe filtter en gång för att ha bra värme/kyla.

Mvh
Leif
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Fiat-serviceintervaller

Vår verkstad som är auktoriserad Fiatverkstad säger 2 år eller 45000 mil.
Jag litar på dom.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Fiat-serviceintervaller

Vår 3.0-liters FIAT-diesel har nu gått drygt 1200 mil och jag har börjat fundera på den första servicen. Märkligt att man inte kan hitta något serviceprogram bland FIATs handlingar.
Är det 24 månader eller 4500 mil som gäller för den första servicen?
Är det detta serviceprogram http://www.husbilsklubben.se/forums/...50_service.pdf som är aktuellt?
V-backen :wink:

Hej V-backen!

Är du verkligen förvånad om "FIATs handlingar."?
(jag har ännu inte saknat ASR:n!)
Mvh.
 
F

F.d. 50170

Guest
Hur ofta byter ni olja ?
På verkstaden sa de att man väntar tills servicelampan tänds.
Här skrivs det om 24 mån / 4500 mil.

Hur gör ni andra, väntar ni tills servicelampan tänds ?
Gäller en Fiat 2,3 diesel 2015. Kört 1000 mil nu.
Första servicen skulle kosta 6500:- på Bilkompaniet i Luleå.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Fiat-serviceintervaller

Jag byter olja när det är dax.
Det inträffar efter 2 år eller när lampan tänds vid 4500 mil, alltså det som först inträffar.
Samma sak med personbilen som går på bensin. Ingen skillnad.
Byter man olja själv kommer lampan att lysa ändå när det gått 2 år eller 4500 mil eftersom det inte är så många som har en dator för att återställa eller nolla en åtgärd.

Troligen ett riktpris för en service hos Fiat i Sverige. Här i Malmö ville man ha ca 7500 kronor, i och för sig en 3 liters motor. Du kommer undan med ett par tusen billigare om man har tillfälle att göra samma service i Tyskland.

//Evanders
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Fiat-serviceintervaller

Kolla upp priserna!:p:, betala inte mer än ni behöver! Dessa priser kan ni även nämna vid kontakter med era favoritfirmor!

En oljeservice skall kosta ca 1800kr med olja och filter
En 4500mils service skall kosta runt 3700-3800kr med alla filter och olja!

Kamremsbyte med vattenpump, spännrulle plus rem skall kosta runt 6800kr

Allt inklusive moms samt arbete:)


Drivremsbyte skall kosta runt 2600kr med alla delar plus arbete!


Läs under rabatt
Biltillbehör service, samt att vi HBK are kan räkna med lite extra rabatt!
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Fiat-serviceintervaller

Jag köpte min husbil 3.0 L motor i Tyskland 2014 som var uttagen i april och hade gått 750 mil. Jag frågade om servicen och fick svaret drygt 4000 mil. Min mätare hamnade på ca. 1000 mil /2014 och jag bytte själv olja, oljefilter samt luftfilter då så jag vill nog byta en gång /år det känns tryggt. Få se när lampan tänds och hur mycket mer som behöver bytas. Det hör också till saken att jag inte kör från mitten av november till 1:à april.
 
F

F.d. 50170

Guest
Jag har lust att byta olja själv nu i höst. Då har den gått cirka 1500 mil första sommaren. Blir inte att köra nåt i vinter.
Man kanske skulle fråga Fiat verkstaden om det är tillåtet att göra ett extra oljebyte själv mellan köp och första service utan att det påverkar garantin.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Fiat-serviceintervaller

Jag byter varje höst, men nu rullar vi ett par tusen mil varje år förstås
 
Toppen