• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

konkurs?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: konkurs?

Hur verkar det om man lämnar bilen men gör inget ägarbyte och om dom skulle sälja bilen så kan man ju får inbytessumman betald på så sätt har man pengarna och firman har gjort rätt för sig .
Man har får ju ändå se till att genomföra köpet som man gjort upp med firman .
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: konkurs?

det kan vara fördelar med rätt handlare, jag bytte bil förra hösten jag har besvär med ryggen och benen, jag tängte läggga av med husbils åkandet för det blev för jobbigt , alternativt en automat växlad kanske skulle underlätta jag frågade min handlare om han ville köpa min bil och dett kunde han vist tänka sig men då fick jag lämna ner bilen så han kunde sälja den jag lämnade bilen på onsdagen, på hans förslag så skrev vi kontrakt att jag var ägare han menade att i detta fallet var det helt onödigt,
och mycket rikttigt på lör dgen ringer han att han sålt bilen, jag sade det var snappt svaret det är en afär ochinget museum, så jag kände mig rik hela vintern med alla pengarna på kontot,


så han ville sälja en ny classig til mig på vi ordnar en med automat, det går inte sa jag klassic är en instegs modell, så det blev affär, med den på följden att jag har Sveriges enda Kabe classig med aut0mat och full utrustning.
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: konkurs?

Hej

Bara en liten fråga som jag hoppas aldrig blir aktuell.
Vi har lämnat vår husbil som delbetalning på en ny husbil till en firma. Detta gjorde vi redan i september.
Bilen är redan såld av firman till ett par i närområdet.
Vår nya bil får vi inte förrän - i bästa fall - i mitten av april.

Vad skulle hända om firman gick i konkurs???
Skulle vi förlora pengarna för husbilen vi sålde då?

Jag blir sömnlös bara vid tanken............

MVH
Smålänning

Många har svarat på fel fråga tror jag.
Bilen är såld och fått ny ägare , det betyder att ovanstående inte har någon rätt överhuvudtaget till den bilen i en konkurs.
Dom nya ägarna har ju köpt bilen och står på den hos vägverket.
Så om en konkurs inledes finns det bara ett värde i ett köpekontrakt på nya bilen och således är det husbilsfirmans tillgång i en konkurs.
Fruktansvärt illa och något att tänka på innan man skriver kontrakt.
Möjligen finns det sätt att säkra en sådan händelse , någon här som vet?
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: konkurs?

Enda sätt mig meterveterligt att kunna behålla en sak som är hos en firma på säljuppdrag eller ännu inte hämtad eller i vissa fall inne för större reparation är att i samband med inlämnande av varan skriva ett separationsdokument. Där det klart framgår vad som är inlämnat och vem som är ägare. Skall skrivas under av firmatecknaren för den verksamhet det gäller. Har råkat ut för kk hos leverantör med med separationsdokument så är det inga problem. Likaledes om man har tex verktyg hos en underleverantör skall dessa specas i kontrakt med tydlig text om var äganderätten/nyttjanderätten finns
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: konkurs?

Råkade ut för detta med vanlig bil på slutet av 60-talet. Lämnade bilen för att åka på FN-tjänst och skulle ta ut en ny vid hemkomsten. Under tiden gick firman i konkurs.

Först skulle löner utbetalas och sen skulle staten ha sitt och längst bak i kön när pengarna var slut stod jag och några andra. Blev alltså inget utbetalat, låter inte så mycket i dag med 4500:- men det var betydligt mer värde 1967. Så låt inte firman ha bilen, ta ut den omgående!

Per-Åke
 

Seglaren46

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
19916
Medlemskap
2024
Sv: konkurs?

Låter som det som hände i Västervik. Där åkte inte bara dom köpta båtarna med, utan även dom som var inlämnade för vinterförvaring och diverse åtgärder. Det inhägnade området tillhörde, med inventarier, den kursade firman, enligt fogden. Och därmed konkursförvaltaren.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: konkurs?

Gick det verkligen till så?
Om ägarrelationen är "otydlig" kan jag förstå att fogden är hård eftersom det ofta finns väldigt kreativa personer inblandade i och runt en konkurs. T.ex. att man köpt och betalt båten och ej hämtat ut den eller om lämnat in den i inbyte och ännu ej fått betalt.
Om båten däremot är inlämnad på vanlig vinterförvaring tillsammans med 50 andra båtar eller bevisligen är på reparation har jag svårt att tro att fogden bara tar alla båtar rätt upp och ner.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: konkurs?

Vad gäller juridiken, så skall man som lekman verkligen akta sig att exempelvis själv läsa lagboken eller använda sunt förnuft.
Vad som är viktigt är att hålla reda på utslag från HD, sk. NJA fall. Där kan man hitta lite vägledning, men även det är vanskligt. Anlita alltid jurist, vilket leder till nästa problem, vilken jurist kan sin sak?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: konkurs?

Tyvärr är vi nog lite för godtrogna men det kan stå oss dyrt. Tyvärr rör det sig ofta om rätt stora summor när det gäller husbilsaffärer.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: konkurs?

Varför hålla på med alla konstigheter. När jag byter bil så lämnar jag den gamla i inbyte och hämtar den nya direkt. Man vill ju inte bli blåst! Jag kan riskera att förlora garantiåtagande men det kan man leva med. ( vid konkurs )
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.337
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Sv: konkurs?

Det som blir lite problematiskt kan jag tycka är:
Hur skall konkursföretaget kunna registrera ett fordon på sig själva då Du är lagligt registrerad ägare till fordonet, och inte undertecknar en omregistrering,
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: konkurs?

Att byta ägare utan att skriva på regbeviset är möjlig. Kan du styrka att du köpt bilen behöver regbeviset inte vara påskrivet. Tidigare ägare får en förfrågan från Transportstyrelsen och har då två veckor på sig att bestrida detta. Om inte tillfaller bilen den som skickat in det ej påskrivna regpappret.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: konkurs?

Jag har aldrig skrivet på mitt gamla registreringsbevis när jag bytt in nån husbil, sist frågade jag om jag skulle skriva på. -Det behövs inte, vi för för över via dator, svarade man.

Jag har faktiskt aldrig skrivet på något regbevis heller när jag köpt nån, bara köpekontrakt.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: konkurs?

Det borde bli urkundsförfalskning!!

Då skulle i stort sett varenda större bilhandlare vara olagliga. Så är det naturligtvis int, utan det finns uppenbarligen portaler för handlar att nyttja direkt mot transportstyrelsen. Det står bra beskrivet på deras hemsida att så är fallet.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Sv: konkurs?

För att med hjälp av kontollnummret på det gula registreringsbeviset ändra äganderätt på ett fordon måste utföraren ha ett skriftligt medgivande från bilägaren, detta medgivande skall tillsammans med registreringsbeviset lagras i två år och på anmodan kunna uppvisas för transportstyrelsen, förmodligen har detta medgivande skrivits in någonstans i köpekontraktet. Detta gäller de som hanterar fordon yrkesmässigt med hjälp av så kallad direktanmälan.
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.337
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Sv: konkurs?

För att med hjälp av kontollnummret på det gula registreringsbeviset ändra äganderätt på ett fordon måste utföraren ha ett skriftligt medgivande från bilägaren, detta medgivande skall tillsammans med registreringsbeviset lagras i två år och på anmodan kunna uppvisas för transportstyrelsen, förmodligen har detta medgivande skrivits in någonstans i köpekontraktet. Detta gäller de som hanterar fordon yrkesmässigt med hjälp av så kallad direktanmälan.

Alltså har du godkänt att ändra ägarförhållanden på dit bytesobjekt
Annars är det urkundsförfalskning eller hur L
 
Toppen