• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Driva Honda i10 på LPG/Propan

F

F.d. 839

Guest
Hejsan,

Jag har en bärbar bensin driven strömgenerator Honda i10 som kallas "The whisper", det Engelska ordet säger tillräckligt den är mycket tystgående.

På den kontinentala marknaden har ett företag i Holland börjat med att omvandla dessa tystgående generatorer så att dom kan drivas på LPG / Propan. Enligt installatören ska den vara tystare än på bensin, detta återstår att se.

Förbrukningen på LPG ska vara den samma (ca 0,8 liter / timme) som bensin men självklart till ett mycket lägre pris (bensin 95 oktan € 1,37 liter - LPG € 0,52). Ombyggnaden kommer att kosta € 300, tag ca 1 dag, sedan ska den driftsäker testas i 2 dygn.

Jag är medeveten att recup av investeringen kommer att tag lång tid men har tänkt att använda Honda också i andra sammanhang så investeringen kan kortas ner drastisk.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Driva Honda i10 på LPG/Propan

Bosse B,

Dom kopplar en lös flaska så den kan användas vart som helst, vet ej hur lång slangen kommer att vara det är kanske en beställnings fråga.
 
Toppen