• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inköpslista till husbilen

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Hej

Ikväll har vi suttit och skrivit en "liten" inköpslista på saker som vi behöver till våran husbil. Vi är ju nybörjare på det här med husbil (inköpt September -07) så vi tar tacksamt emot tips och ideer med tanke på listan nedanför.

1. Inverter. Tanken är att inhandla en 1700 watts inverter på netonnet
2. Elverk. Jag har läst någon tråd för en tid sen om ett campingelverk (tror det var kipor) som inte var så dyrt.
3. Gps. Just nu lutar det åt Tomtom one XL Europa
4. Bärbar dator. Vi skall även använda denna som TV. Har tittat på en HP med 17 tums skärm
5. Utemöbler. Bord och minst 5 stolar skall inhandlas. Tips tas tacksamt emot!
6. Vindskydd. Vi vill ha ett litet smidigt vindskydd. Sett ett hos Husvagnssvensson för en billig peng.
7. Cykelhållare. Cykelhållare har vi men "mojängerna" som man sätter fast cyklarna med och håller dom raka har vi inte, sett dessa i husvagnssvenssons katalog.
8.Grill. Har sett en liten smidig hos HS för 199 :-
9. Tält. Ett litet 2-mannatält, man vet ju inte när man blir trött på ungarna ;)
10.Dammsugare. Här har vi inte en aning, alla tips välkomna!

Tack på förhand / Per & Camilla
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Inköpslista till husbilen

Inköpslista #3
Köpte nyligen TomTom One XL Europe hos Media Markt - ca 7-800kr billigare än "normalpris" enligt annonser under mellandagsrean.
När jag packade upp den förstod jag varför - TCM-mottagaren var ej medpackad. Om jag läst ordentligt på specen hade jag sett det - "TCM förberedd"
Separat TCM mottagare kostar ca 700 kr att köpa - det var den rabatten.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Inköpslista till husbilen

PS Jag är jättenöjd med TomTom One XL - mycket lättarbetad. Map Share låter lockande - har ännu inte sett vad det innebär praktiskt.
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Inköpslista till husbilen

Hej Fru Zingmark!
Jag tror det löser sig med det, se pos. 2 i listan, "elverk".

Hälsningar
 
H

hianders

Guest
Sv: Inköpslista till husbilen

Hej Per & Camilla m fl! Det här är kanske inte vad ni efterfrågar men kan vara en liten hjälp att komma ihåg saker innan avfärd. Vi är ju ganska nya också med husbil, vår andra på två år, så vi vet att det är lätt att glömma ta med sig saker!!:swoon:

Lycka till med husbilslivet!

herr och fru hianders gm Inger
 

Bilagor

  • Checklista för husbilen.xls
    22 KB · Visningar: 502
F

F.d. 5092

Guest
Sv: Inköpslista till husbilen

Hej Per och Camilla.
Följande saker är bra att ha med sig även om bilen är ganska ny.

En extra fläktrem. Är det flera remmar så ta en extra av dem också. Reservlampa till hel och halvljuset. En rulle ståltråd eller "najtråd" ( kraftigare en vanlig ståltråd).Brandvarnare, en riktig brandsläckare ( 6 kg pulver). Torkarblad.Det finns säkert fler saker om man tänker efter lite.
Lycka till.
Lasse 211.
 
Senast redigerad av en moderator:
I

Iveco 35

Guest
Sv: Inköpslista till husbilen

Hej. Rätta mig om jag har fel, jag tror att man måste ha lampor i bilen så man kan byta om man blir stoppad av "mässing".M.V.H.Olle.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Inköpslista till husbilen

I Sverige tror jag inte det är krav att man måste ha reservlampor med i bilen.

Däremot vet jag att i utlandet kan man bötfällas om man inte har dem med, så de finns alltid med.

Vi blev stoppade mitt på dagen i Frankrike (körde av gammal vana på halvljus) för att bara ena stråkastaren lyste.

För att inte få böter var jag tvungen att byta lampan på platsen.

Hade jag inte haft "varselljus på" så hade jag inte blivit stoppad.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Inköpslista till husbilen

En tillräcklig stor plastbit (byggplast) som kan täcka en eventuell totalskada på vindrutan.

Inträffade för mig själv i frankrike för många år sedan.

mvh
Werner
 
Senast ändrad:

poolsson

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2024
Sv: Inköpslista till husbilen

Hej!
Kolla på Jula dom har extra pris på ett 2kva nu som går väldigt tyst och ej är så tungt.De sålde Kipor förr men har ett annat fabrikat nu
Köp hellre ett elverk som är lite större eftersom det ej behöver jobba så mycket och då går det tystare.
Har själv ett på 3kva och det går nästan hela tiden på lågvarv och är väldigt tyst vid tex microungn eller kaffebryggare
Mvh Per-Ove
 
Senast ändrad:

Brittis

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Smedjebacken
HBK-Nr
455
Medlemskap
2024
Sv: Inköpslista till husbilen

Jag har ochså en "elecktrolux erorapido " damsugare, tycker att den funkar bra. Jag fick den av min man i julklapp -06.

Nu en liten sak som inträffade i samband med att jag skulle få den i julklapp.
Vi stod som vanligt nästan dan före dan julen -06 och slog in julklappar och satt på etiketter på alla, så tar min man upp paketet med damsugaren på bordet och skulle sätta på en etikett med mitt namn på, han vänder på det och det börjar "brumma" i paketet, gissa om han kände sig lite bortgjord:twitcy:Mvh
 

maxen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Haninge
HBK-Nr
161
Medlemskap
2024
Sv: Inköpslista till husbilen

Hej!
Vi har köpt billiga stolar som är sköna att sitta i när man äter, på Biltema. Vidare har vi mycket sittvvänliga stolar från Claes Ohlsson med bra ryggstöd (hopfällbara i förpackning)

MVH
Maxen
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Inköpslista till husbilen

Hej Maxen.

Kan du beskriva stolarna vilka de är,biltemas resp claes olsson?

mvh
Werner
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Inköpslista till husbilen

Har man inte markis på bilen så är ett solparasoll med fot som man kan fylla med vatten en "braatthagrej" om solen skiner för mycket och det är varmt. Fungerar även till något om det regnar. Köper man ett elverk så tycker jag att man då ska se till att det även har ett 12V uttag. Pajar bilens generator (vilket inte är ovanligt på en husbil) så kan man använda elverket som generator och ta sig hem eller till en verkstad. Med min gamla MB508 åkte jag från Röfors till Tyresö med elverket som generator, hade antagligen gått att åka hur länge som helst. Är nöden framme så blir människan uppfinningsrik och hittar alltid ett ställe som elverket kan placeras på typ taket med ett spännband, det är oftast rails runt taket. På MB508 så var det inbyggt i golvet där bak. Reflexvästar modell "vägarbetare" är inte heller fel att ha om man blir stående efter vägen, kanske även ett löst rotationsljus som kan kopplas i i cigarett tändaruttaget. Jag har stått över en timme på E4 vid Linköping en fredag 18.30 med två tappade bakhjul på ena sidan, är förvånad över att jag lever efter det!
 
Senast redigerad av en moderator:

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Inköpslista till husbilen

Var det Du?
Om jag inte mins fel, så var jag en sväng förbi, med brandbilen.
Bosse B
 
Toppen