• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gummimatta i garaget?

F

F.d. 4754

Guest
Hej.

Hur skyddar ni golvet i garaget? Jag vill ej få det sönderrepat och funderar på att köpa en gummimatta. Jag är rädd för kondens...

Några erfarenheter?

Hälsningar
Knausen
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Gummimatta i garaget?

Knausen,

Jag har en trall av trä och skyddar golvet mycket bra dessutom har man luft som cirulerar och förhindrar kondens.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gummimatta i garaget?

Jag antar att det är garaget i husbilen som avses. I min nuvarande bil är golvet och ca 20cm upp klätt med durkplåt. I vår kommande är det plastmatta.

Detta med att skydda golvet eller problem med kondens har jag inte haft en tanke på förut. En spontan tanke är att lägga perforerade plastplattor som både skyddar golvet, medger luftcirkulation och inte väger alltför mycket. De brukar vara 30*30cm och byggs ihop till önskad storlek genom att snäppas ihop. De är lätta att anpassa genom att sista raden plattor kapas till önskad bredd för att passa garagets mått.
 
F

F.d. 3598

Guest
Sv: Gummimatta i garaget?

Kortfattat, skall man ha matta skall den limmas.
Plastmatta lättast och billigast att lägga, är lätt att hålla ren och väger minst.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.601
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Gummimatta i garaget?

Vårt "garage"-golv är helt klätt med durkplåt av aluminium och skarvar runt väggarna är tätade med fogmassa. Vi har ofta cyklar, gummibåt och utombordare med tillbehör i garaget.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Gummimatta i garaget?

Hej Michael.

Länken funkar inte för mig.

/Knausen
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gummimatta i garaget?

Konstigt att länken inte fungerar. Jag fick den från Jula men de kanske har något fel hos sig.

Hur som helst så finns de hos Jula, www.jula.se, sök på golv. Artikelnummer 290110. Många byggmaterielfirmor har också sådana.
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Gummimatta i garaget?

Hej!
kan det inte fungera med dessa mattor som används till altaner m.m. dom har ju små kuddar under för att mattan skall kunna vara ventilerad?

MVH

Bosse
 

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: Gummimatta i garaget?

Re balkongmatta:
Hade samma tanke.
Dessutom väger de nästintill ingenting.
Marina
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gummimatta i garaget?

Sådan matta har vi i bodelen. Tyvärr har vi inte hittat annat än gröna här i Sverige (men i ärlighetens namn har vi bara letat på Bauhaus). Vi hittade en gråblå på Bahr i Moisling (Lübeck). Den är dessutom lite tjockare än den gröna. Väldigt mjuk och behaglig att gå på, lätt att hålla ren och andas. Inget grilligt mönster utan diskret som passar övrig inredning i vår bil. Jag mallade upp golvet i bilen och klippte sedan till mattan i ett stycke.

Tidigare låg en "vanlig" heltäckningsmatta med gummerad baksida. Inte så bra om det skulle komma vatten som rann in under mattan. Det torkade aldrig om vi inte lyfte upp mattan.

Att använda den i garaget för att undvika att saker kanar omkring är kanske bra. Då gäller det att mattan inte glider på orginalgolvet för att det skall fungera.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Gummimatta i garaget?

Vi hade gummimatta i lastutrymmet förut, men jag tyckte den var för tung.
Numera använder jag bara lite kraftigare wellpapp. Det väger inte mycket och kostar inget att byta när det blir slitet. Den är ju både luftig och isolerande.
För oss fungerar detta bra.
Hälsn. Krister o Ursula.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Gummimatta i garaget?

Hej igen.

Nu har jag köpt en gummimatta och lagt i garaget. Svindyr men sakerna i garaget ligger stilla och kasar inte runt. Tung var den också, men det fattade jag inte förrän jag tog den under armen och bar ut den från affären.
Svart industrigummimatta, 1,20*2,20, vikt 10 kg, pris över 700:-

/Knausen
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Gummimatta i garaget?

Hej var köpte du den?

Mvh Niklas
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Gummimatta i garaget?

Hej.

Du hittar gummimattor i välsorterade järnaffärer som säljer bygg-och industriförnödenheter.
De finns i lite olika mönster, färger och storlekar.

/Knausen
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Gummimatta i garaget?

Hej, glöm alla typer av gummimattor de väger för mycket, det bästa är s-k balkonggräs, det finns ett antal olika färger o fungerar bra i garaget o är lätta att ta ut. Golvläggarn Nilsman
 
Toppen