• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Regler för avställning

F

F.d. 25057

Guest
Hej, God fortsättning.
Fråga till någon.
Köpte ny H-bil i Aug.07,den är pb.2 , m partikelfilter och skatterabatt (ca.6000kr),jag ställde av i slutet av okt. har jag skatterabatten tillgodo 08, eller?????
En bekant påstod att jag skulle få skatterabatten utbetald på mitt konto när jag ställde av.
Är det någon som vet vad som gäller ??
Hälsningar Guy
:santa-5-icon:
 
Senast redigerad av en moderator:
J

Jarn

Guest
Sv: Regler för avställning

Hej Guy,
låter konstigt att du betalade 570:- i skatt. Jag har själv en dieselbil med partikelfilter,
där kvittade man debiterad skatt tills de 6.000:- var förbrukade.
T. ex min första inbetalning skulle vara 2.000:- då blev det 0:- förutom registerhållnings avgiften på 35:-.

Så om du verkligen har partikelfilter, då skall ditt också räknas av efter hand, även om den är avställd en tid.
Du kan kolla på vägverkets hemsida om din bil har Miljlöklass 2005 PM.

// Roland
 
F

F.d. 25057

Guest
Sv: Regler för avställning

Hej jag skrev fel,det var Pbilen jag fick skatt tillbaka på.
Men jag måste väl ha resterande skatt innestående till 08, för dom kan väl inte ta hela skatterabatten för 3 månader ? min bil har partikelfilter.
mvh. Guy
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Regler för avställning

Enligt Vägverket:
Skattelättnadsbeloppet kommer att räknas av efter hand vid beskattning av fordonet.

Så alltså som Roland säger. det är alltså inget du får i handen, utan betalas ut som en/flera räkning/ar mindre.

Din vän talar nog om återbetalning av erlagd fordonsskatt. Den får man tillbaka vid avställning, men du har väl inte betalat någon skatt ännu?
 
F

F.d. 25057

Guest
Sv: Regler för avställning

Hej tack för hjälpen,så fattar jag det rätt så kommer det att räknas av när jag ställer på igen.
Guy
 

Petes Gotland

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Gotland
HBK-Nr
21560
Medlemskap
2021
Sv: Regler för avställning

Kollade på vägverkets sida och er bil uppfyller ej kraven för skattelättnad iså fall ni fått något har de gjort fel.
 

Petes Gotland

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Gotland
HBK-Nr
21560
Medlemskap
2021
Sv: Regler för avställning

Du slår in deras reg nr och frågar vid vägverket då får du fram alla data på fordonet
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Regler för avställning

Aha! Men jag ser inte vas som skulle göra att de inte är berättigade till skatterabatt. Jag får det till att alla värden ligger under gränsvärdena för fordonets vikt. Eller är det något annat man ska titta efter?
 
F

F.d. 25057

Guest
Sv: Regler för avställning

Hej,Petes, jag fick svar från VV i dag, jag hade skatterabatt, kvarvarande rabatt dras av när jag ställer på 2008.
Ha ett gott slut o gott nytt år.
Guy
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Regler för avställning

Eftersom värdena, som sagt ligger under gränsvärdena är det ju också helt riktigt! Skönt!
 
Toppen