• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AL-KO chassi

P

.PGS Hymer

Guest
Service och reservdelar
bakaxeln.
Det sitter två smörjnipplar under axelröret, en på var sida. Här skall man pumpa in högklassigt lagerfett typ Shell Retinax LX, Retinax EP eller motsvarande. Detta skall göras var 2000:e mil eller en gång om året, vilket som först uppnås. Vid smörjningen skall hjulen hänga fritt så att fettet distribueras runt om i lagren när hjulen sänks ner igen.
Detta underhåll är oerhört viktigt att utföra, annars kärvar fjädringen efter ett tag.

Följande komponenter är unika AL-KO reservdelar:

Stötdämpare

Avgasrör (men inte ljuddämpare)

Handbromsvajer

Handbromsstång (från hytten till vajern)

Bromsledningar

Rambalkar och utliggare

Axlar och axelkomponenter

Observera att stötdämparna är specialgjorda för AMC. Det fungerar inte att sätta in någon form av ”standardstötdämpare”.

Nav, hjullager, bromsar och ljuddämpare är alltid basfordonstillverkarnas originaldelar. Enda undantaget är bromscylindrar (19 mm diameter) till bakersta axeln på äldre boggibilar (gamla generationen Fiat Ducato och motsv Peugeot/Citroën). Dessa är unika AL-KO artiklar.

Reservdelar tillhandahålls via husbilsleverantörer och märkesverkstäder för basfordonen.

Hittade info. om ALKO schassiet som är bra att veta
:santa1: GOD JUL O GOTT NYTT ÅR :santa1:
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: AL-KO chassi

Är det någon som kan upplysa om hur mycket fett man skall pressa i ? Ser man överkottet komma ut någonstans när man haft i tillräckligt (eller måste man fylla hela bakaxeln innan det händer ;-). Vart tar förresten fettet vägen, eftersom det regelbundet skall tillföras nytt?

mvh!
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: AL-KO chassi

Vid smörjningen skall hjulen hänga fritt så att fettet distribueras runt om i glidlagren när hjulen sänks ner igen. Jag har genom året fyllt rören (boogie) så att fettet nu kommer ut vid lagren.

Läs mer på; AL-KO KOBER
 
F

F.d. 14038

Guest
Sv: AL-KO chassi

En fråga kanske dum men jag ställer den här och nu, varför kärvar fjädringen om men inte smörjer hjullagren?
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: AL-KO chassi

Det är inte hjullagren man smörjer utan svängarmarnas lager i bakaxeln.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: AL-KO chassi

Vid smörjningen skall hjulen hänga fritt så att fettet distribueras runt om i glidlagren när hjulen sänks ner igen. Jag har genom året fyllt rören (boogie) så att fettet nu kommer ut vid lagren.

Läs mer på; AL-KO KOBER

Hejsan,
jag funderar över detta med att "...fettet kommer ut vid lagren". Lagren sitter väl just där smörjnipplarna är, i mitt fall ett par decimeter in från axeländen (enkelaxel, årsmodell 05)? Och där är det ju helt tillslutet, sånär som på smörjnippeln. Menar du kanske att fettet kommer ut vid axelrörets ytterände? Det finns alltså ingen packbox eller annan tätning där som man riskerar trycka sönder om man pressar in för mycket fett?

mvh!
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: AL-KO chassi

Mats S;

Riktigt, fettet kommer ut vid ut vid axelrörets ytterände. Om det finns packbox eller annan tätning där som man riskerar trycka sönder vet jag inte. Om så vore fallet borde det finnas en varning om detta på Al-Ko's smörjningsbeskrivning.

Som syns på bilden på Al-Ko's sida så sitter nippeln en bit in på röret och smörjer även själva fjäderstavarna.
 

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: AL-KO chassi

Det finns ej packbox i axeln, Det är bara gummi vid änden. Bara bra att trycka i fett så det kommer ut, det vill annars gärna komma in vatten i änden & börja rosta.
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: AL-KO chassi

smörjde in axlarna, undrar om det någonsin är gjort via ordinarie service, gick in mer än 10 ”pump” per nippel, skulle säkert gå att pressa in mer också
 
Toppen