• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

TomTom POIs

F

F.d. 52943

Guest
Jag har just köpt en TomTom One XL Europe.
Någon som vet om man kan importera ställplatsfil från HBK eller om man måste lägga in platserna manuellt?

Om det går att importera - vilken filtyp? Hur?:confused:

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: TomTom POIs

Visst kan du importera HBK:s ställplatslista, det har jag gjort i min TomTom Go.
Jag använde TomTom Home och dockningskabeln till enheten som förbinder enheten och PC:n.
Sedan är det lite av filöverföring där även HBK-loggan skall med.

F

F.d. 3753

Guest

Bara att ladda hem filen och lägga den någonstans på datorn så du vet var du har den.
Är den packad så måste du packa upp den först.
Filerna till TT heter .OV2, vill du ha en ikon så ska den vara i bmp-format och heta samma som OV2-filen.
Tex: hbk.ov2 och hbk.bmp.
Dessa lägger du i den kartmappen som dom ska gälla för. Har du ställplatser för scaninavien så ska dom ligga i scandinavia-mappen osv.
Efter det får man gå in in i inställningarna och aktivera vilka poi man vill ha och om man vill ha larm på respektive.
Har du kartorna på ett SD-kort och kan sätta in SD-kortet i datorn är det bara att kopiera annars via sync-kabeln.

Mera info om poi här:
Fartkameraforumet :: Index
www.poidatabase.se :: Index

F

F.d. 52943

Guest

Tack Ingela och Kent.
Har hitta massor av info på dina länkar - borde lösa problemen.

F

F.d. 52943

Guest

Bara att ladda hem filen och lägga den någonstans på datorn så du vet var du har den.
Är den packad så måste du packa upp den först.
Filerna till TT heter .OV2, vill du ha en ikon så ska den vara i bmp-format och heta samma som OV2-filen.
Tex: hbk.ov2 och hbk.bmp.
Dessa lägger du i den kartmappen som dom ska gälla för. Har du ställplatser för scaninavien så ska dom ligga i scandinavia-mappen osv.
Efter det får man gå in in i inställningarna och aktivera vilka poi man vill ha och om man vill ha larm på respektive.
Har du kartorna på ett SD-kort och kan sätta in SD-kortet i datorn är det bara att kopiera annars via sync-kabeln.

Mera info om poi här:
Fartkameraforumet :: Index
www.poidatabase.se :: Index

HBKs svenska ställplatser funkade som en dröm på första försöket - Tack igen.
Nästa projekt blir Norge/danmark. Filformatet lite mer exotiskt där. Min XP känner inte igen .rar filer - nåt databasformat?

F

F.d. 52943

Guest

Tack igen,
nu fick jag in HBK´s danska och Norska ställplatser, och dessutom fartkameror från "Svenska Fartkameror" utan problem.

F

F.d. 25057

Guest

Hej Roland. kan du beskriva hur du gjorde (steg för steg)för att få in HBK ställplatser i din TT one XL Europe,jag har lagt filerna på skrivbordet,men jag kommer inte längre.
Guy

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Anslut din navigation till datorn. Dubbelklicka på "den här datorn". Dubbelklicka på externdisk som förmodligen är märkt "F" Tom Tom.

Leta upp kartmappen som heter Western Europa.

Markera filerna som du vill lägga in i navigatorn och kopiera och flytta dom till kartmappen. Leta sedan upp filerna i navigatorns meny och markera att du vill visa dom på kartan. Fartkamerorna sätter du larm på vid vilket avstånd dom ska larma och vilken signal du vill ha.

När du spar filer nästa gång eller även dom du har nu så skapa en mapp och lägg dom i. Namnge mappen med ett datum. Kopiera därifrån så ser du vilket datum som du senast har inlagt om du vill ladda hem nyare filer.

Lycka till

F

F.d. 52943

Guest

Lite mer detaljerad instruktion - om du behöver det:

Har nyligen genomlidit samma frustration och fått hjälp här på forumet att lösa det. Jag gjorde så här: (förlåt om jag låter övertydlig - försöker förklara på den nivå jag själv behövde info för att klara det)

Om filerna är packade - heter nåt som filnamn.zip eller filnamn.rar - måste dom packas upp (windows brukar klara .zip - bara dubbelklicka och peka på en plats på datorn där du vill spara dem) .rar packas upp med Winrar som kan laddas ner från nätet. Till TomTom behövs en filtyp med ändelsen .ov2. Om den filtypen inte finns bland de upp-packade filerna kan man gör om den med ett program Poiedit - har inte behövt använda det ännu själv så där kan jag inte hjälpa till.

Koppla upp TomTom mot datorn titta via datorns filhanterare i navigatorns fillista. Där finns en kartmapp som heter något i stil med Western_Europe_1GB om du har Europaversionen eller Scandinavia.. om du har den versionen. Dit ska filerna kopieras.

Du behöver dels filen med positionerna "filnamn.ov2" dels den icon som ska visas - den bildfilen måste ha samma filnamn som positionsfilen men har suffixet .bmp

Kopiera in båda filerna. Starta sedan navigatorn och gå in i Inställningar - Hantera IP - Larma om nära IP - Leta upp den nya gruppen och markera den genom att ställa in ett avstånd - välj ljud -klart.

Hoppas detta är till hjälp. (Ser nu att du redan fått hjälp när jag formulerade mitt svar)

F

F.d. 25057

Guest

Tack för all hjälp ska prova om jag klarar det i morgon,säkerhetskopierat har jag gjort.och lagt filerna jag ska kopiera på skrivbordet,återkommer med resultatet.
Guy

F

F.d. 25057

Guest

Hej igen jag får det inte att fungera.Har gått in på min dator,klickar på TT loga(röd)kommer fram till mappen Western Europa,kopierar över HBK ställplatslistan som jag har i en egen mapp på skrivbordet, (har gpsen kopplad å påslagen)och den har laddat ner men det händer inget.
Guy

F

F.d. 52943

Guest

Syns båda filerna i navigatorns fillista?
I så fall - gå in i tomtom home - använd tomtom - gå till inställningar - visa IP - bläddra till HBK o kolla att den är ibockad. (hoppas jag kommer ihåg rätt - har ej tillgång till grejorna här)

Lämna inställningar och titta på kartan - då ska HBK symboler synas där ställplatser finns.

Om filerna inte syns i navigatorns fillista har dom inte blivit kopierade dit. Kopiera och klistra in.

F

F.d. 3753

Guest

När du skriver att du kopierat över ställplatslistan så infinner sig en tanke i mitt huvud, du har väl laddat ner ställplatser för Tomtom? Dessa filer är 2 st varav den ena är en ikon (HBK STPL S.bmp) och den andra datafilen (HBK STPL S.ov2).
Dessa 2 filer ska ligga i samma mapp som dina kartor, tex western_europe.
Därefter måste du gå in i inställningar och sätta en bock i rutan för HBK STPL S för att visa denna ip. Vill du ha ett larm för dessa platser måste du gå in i "Hantera ip" för att ange vilket larm (Larma om nära ip) och vid vilket avstånd du vill ha det. När du bläddrar på kartan så finns också möjlighet att visa ip.

F

F.d. 25057

Guest

Hej jag har laddat ner dom, lagt dom i en mapp, öppnade mappen western europe och la dom där,(hade gpsen påslagen) sen har jag provat olika sätt men det syns inte ett spår av HBK lista.
Guy
ska jag in å ändra under verktyg, ändra inställningar,mappinställningar,nerladdningar å bakom står det bläddra ,ska jag ändra där ??

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest

"syns inte ett spår.."
Menar du att du inte ser dem i Navigatorns fillista under Western-Europe...osv?

F

F.d. 25057

Guest

Hej, navigatorn menar du då GPSen?jag lägger in filerna i WE sen stänger jag mappen, nej jag ser dom ingenstans.var hittar jag fillisterna ?
Guy

Toppen