• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AMG-batteri

G

Göran T625

Guest
Till vilken kategori hör egentligen ett s.k. AMG-batteri? På laddaren i bilen kan man ju välja mellan "Bly/Gel" och "Bly/Syra"......vilket alternativ skall man välja?

Batteriet är ju inget "Gel-batteri" så det lutar väl mot "Bly/Syra"??!! Vem vet???

HBK-hälsningar

Göran 292 :santa1:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: AMG-batteri

Hej Göran, jag kunde inte hålla mig!
Jag tror att de hör till samma kategori betr laddning (= GEL), men sedan skiljer det en hel del om nu följande kan hjälpa dig i ditt val;

I AGM-batterier (Absorbent Glass Mat) är elektrolyten uppsugen kapillärt i en glasfibermatta mellan plattorna.
GEL- och AGM-batterier skiljer sig åt genom att elektrolyten är i olika form.

I AGM batterier kan laddningsbärarna, väte- och sulfatjoner röra sig mer obehindrat än i GEL batterier, vilket gör AGM batteriet mer lämpligt för höga urladdningsströmmar under kort tid än GEL batterier.

Både AGM- och GEL batterier är helt underhållsfria och det är viktigt att just laddningsaggregatet är anpassat för batteritypen (något lägre spänning, se laddarens och batteriets bruksanvisningar).

GEL batterier har elektrolyten bunden i gel vilket har fördelen att ingen elektrolyt kan tränga ut och att batteriet är underhållsfritt, inget behov av påfyllning och ingen avluftning behövs.
Samma förutsättningar gäller för AGM-batteriet där elektrolyten är bunden i ett högporöst glasfibermaterial, vilket gör även detta helt underhållsfritt och tippsäkert.

Med AGM batterier uppnås högre batterikapacitet då elektrodplattorna kan pressas samman mer vilket minskar risken för sulfatering och praktiskt taget utan risk för inre kortslutning. Den höga packningstätheten optimerar inte bara den kemiska processen utan gör också att batteriet tål flera cykler och är extremt okänsligt mot vibrationer, AGM-batteriet medger också större energiuttag vid låga omgivningstemperaturer.

Om man tittar på grundkoncepten ovan t.ex höga urladdningsströmmar så är AGM batterier väl lämpade som kombinerade start- och förbrukningsbatterier för t.ex ambulanser med tunga elkrävande extra förbrukare, medan GEL batteriet är lämpligare för t.ex husbilar med lägre urladdningsströmmar, djupare och fler urladdningscykler än andra batterityper.

Före ev val/köp av batterier/(laddare/inställning) klara ut den egna ”användarprofilen" - laddning/förbrukning av 12 volt, jämför sedan dessa uppgifter med aktuella/möjliga köpalternativ bland batterierna (batteriernas bruksanvisningar etc).
Det händer en hel del på batterifronten och de får alltmer speciella avändningsförutsättningar och priserna rusar lätt i höjden!
/ Hälsn, Bengt 333
 
Toppen